Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,692   Posts: 1,548,952   Online: 806

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 17

Shooter
    Medium Format

alternatieve fotobaden:

Ik heb ergens gelezedn en nu ook gebruikt: alternatieve filmontwikkelaar: simpel: 2 delen oploskoffie, 1 deel soda tijd van ontwikkelen: ongeveer 10 mimnuten

Maar nu fixeren... Weet iemand daar een slim recept?
    Mijn broertje hihihi kwam met paardenpis - geintje - maar wat kan het zijn?

Shooter
    4x5 Format
    Je moet op dit forum altijd een beetje oppassen, je wordt zo in de zeik gezet

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    En als je er niet in staat, dan loop je er wel in... werd pis historisch bezien niet gebruikt in het proces van leerlooien?
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Maar of je ammonium thiosulfaat uit de fixeer zomaar kan vervangen door iets anders weet ik niet. Thio is een goede oplosser van de resterende, niet ontwikkelde, zilverzouten (AgCl of AgBr). Of dat zomaar met iets anders lukt, weet ik niet. Historisch werd dacht ik, als ik het mij goed herinner, wel een zeer sterke zoutoplossing gebruikt, maar dit was geen echt fixeren, omdat daarbij de zilverzouten niet verwijderd werden, maar slechts min of meer gestabiliseerd. De overmaat aan Cl-ionen weerhield het zilverzout van opsplitsen naar metallisch zilver.

Dit linkje op Photo.Net gaat wel over iets vergelijkbaars:

http://photo.net/black-and-white-pho...g-forum/00CvPf
    Last edited by Marco B; 11-07-2008 at 10:02 AM. Click to view previous post history.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    En als je er niet in staat, dan loop je er wel in... werd pis historisch bezien niet gebruikt in het proces van leerlooien?
    Ja, maar ook voor het ontwikkelen.
    Zit het bestanddeel catechol in nl.

Nog even en je moet dat ook inleveren bij het chemie depot .
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    maar nou heb ik nog steeds mijn fixeerprobleem niet opgelost.
    Okee, dan: waar kan je dan natriumtiosulfaat kopen? Dat schijnt [ of blijkt] in feite fixeer te zijn.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by duif0007 View Post
    Okee, dan: waar kan je dan natriumtiosulfaat kopen? Dat schijnt [ of blijkt] in feite fixeer te zijn.
    Dat is inderdaad fixeer. De gewone variant (snelfixeer is ammoniumthiosulfaat). Werkt al een eeuw prima.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by duif0007 View Post
    Ik heb ergens gelezedn en nu ook gebruikt: alternatieve filmontwikkelaar: simpel: 2 delen oploskoffie, 1 deel soda tijd van ontwikkelen: ongeveer 10 mimnuten

Maar nu fixeren... Weet iemand daar een slim recept?
    Of je met oploskoffie goedkoop uit bent val;t te betwijfelen. Maar wie weet is het ontwikkel-resultaat bijzonder. In ieder geval schijnen er nog al wat mensen met plezier mee te werken. Voor mij blijft het koffiedik-kijken.
    Wat de fixeer betreft moet je een gewoon recept volgen. natriumthiosulfaat (200 g) in combinatie met bijv. kaliummetabisulfiet (25 g) is een eenvoudig recept om 1 liter fixeer te maken.

Jed

Shooter
    Medium Format
    owjah... ik heb het gevonden, maar un kilo verpakking en dan kost dat spul 40 eurootjes brbrbrbrb

Hier gewoon bij de apotheek..

W8 ff: heet dat spul soms msschien ook Hypo?

Shooter
    35mm
    yep, bij mijn weten is gewone hypo de natriumthiosulfaat.

Groetjes

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin