Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,889   Posts: 1,520,791   Online: 1162

Results 1 to 9 of 9

Shooter
    Medium Format

kalksluier op negatief

Ondanks voor het laatste spoelwater DEMI water te gebruiken en wat wetting agent ( Ca 2 minuten draaien ) houd ik toch nog wat sluierstrepen op mijn neg
    in dit laatste doe ik ook wel een klein scheutje S 10

helpt ook niet helemaal

iemand advies voor sluiervrij

ruud

Shooter
    4x5 Format
    Dat is toch stopbad ??

De meest voorkomende fout is teveel wetting agent. Daarnaast lijkt me de opdrogende citroenzuur kristallen uit de s10 ook niet bevorderlijk. En in demi water zit geen kalk.

FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Ruud,

mijn werkgang is met gewoon kraanwater, maar in Maastricht met al die mergel zal het calcium gehalte wel hoger liggen.vadaar dat je demi water gebruikt.
    Als " wetting agent" in de laatste spoeling gebruik ik een druppel afwasmiddel (35 jaar geleden geleerd van mijn oom), hang de film op, trek hem voorzichtig droog en als laatste gang met een vochtige zeem natrekken. Tot op heden heb ik geen probleem met kalk kringen.

Misschien heb je hier iets aan.

Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

Shooter
    Medium Format
    Ik had s 10 erbij gedaan om laatste kalk kwijt te raken
    heb de film nu opnieuw even gespoeld 2 min in alleen demi water met heel weinig minischeutje wettingagent ( veel minder als anders)
    hangt nu te droegen
    zal resultaat laten weten

ruud.

Shooter
    Medium Format
    Opnieuw 2 min gespoeld met alleen demi water en een paar druppels wetting-agent
    veel beter nu en bedankt

deze laatst film met HC 110 en ziet er helder en goed uit

ruud.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Wetting agent (H10).

ik heb een pipet flesje gevuld met h10. een scheutje is veel te veel zoals reeds vermeld.
    op een liter doe ik nu net zoveel als er uit de pipet komt (hoogte 1cm).

ze zeggen ook bij amaloco 3-5 cc op een liter water.
    en zorg ervoor dat je de h10 als laatste toevoegd. anders krijg je een sopje, dat weer aan je film blijft hangen...

Verder niet je ontwikkelspoel in de sop gooien, want dan heb je uiteindelijk kans op een filmlaag in je spoel die ontwikkelaar aantrekt en je rare vlekken kan krijgen aan de zijkant van je film.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    Ondanks voor het laatste spoelwater DEMI water te gebruiken en wat wetting agent ( Ca 2 minuten draaien ) houd ik toch nog wat sluierstrepen op mijn neg

helpt ook niet helemaal

iemand advies voor sluiervrij

ruud
    Heeft jouw vraag betrekking op het verwijderen of het voorkomen van kalkaanslag? De gebruikelijke manier is om kalkaanslag te verwijderen is het water met azijn wat aan te zuren en het een tijdje in het aangezuurde water te laten staan. Ik zou dan naspoelen met het demiwater.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Voorkomen van kalkaanslag

ik had omdat het spoelwater erg kalkrijk hier is wat s 10 in het laatste spoelwater gedaan ( dat is ook zuur,dacht ik )
    maar begrijp dat ik beter eerst wat azijn kan toevoegen en daarna wetting agent ( heel weinig begrijp ik )
    daarna doe ik het in DEMI water met de wettingagent

Vraag : Kan een scheutje azijn in het laatste spoelwater kwaad doen aan het neg ?

FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    Voorkomen van kalkaanslag

ik had omdat het spoelwater erg kalkrijk hier is wat s 10 in het laatste spoelwater gedaan ( dat is ook zuur,dacht ik )
    maar begrijp dat ik beter eerst wat azijn kan toevoegen en daarna wetting agent ( heel weinig begrijp ik )
    daarna doe ik het in DEMI water met de wettingagent

Vraag : Kan een scheutje azijn in het laatste spoelwater kwaad doen aan het neg ?
    Ruud,

je hebt demi water gebruikt, dit moet eigenlijk zonder kalk zijn. Ik heb eens gelezen dat de sulfiet in de ontwikkelaar ook witte vlekken kan achterlaten, welke in oplossing gaan in verse fixeer.

Als je al kalkproblemen hebt zou ik een scheut (schoonmaak) azijn overwegen om kalk op te lossen, want bij mijn weten is S10 citroenzuur stopbad en mij is niet bekend dat citroenzuur kalk kan oplossen.
    Of azijn in staat is sulfiet aanslag op te lossen, veronderstellende dat dit de witte vlekken zijn die je beschrijft, dat weet ik eigenlijk ook niet. Daarom zou ik gaan voor schone, verse fixeer en aansluitend een spoelbad, eventueel met demi water. Ik volg al jaren de Ilford spoelmethode naar volle tevredenheid (3x de tank met water vullen en resp. 5x, 10x en 20x kiepen (wat ik nog heb uitgebreidt met 30x en 40x kiepen, dus 2 extra vullingen))

Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin