Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,872   Posts: 1,583,485   Online: 1050

Page 7 of 7 FirstFirst 1234567
Results 61 to 70 of 70

Thread: Amaloco?

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik ben inmiddels helemaal om vwb mijn kleurenchemie op een ander merk. Wil niet meer terug ook om reden die WJ hierboven benoemd. Kan tevens concluderen dat ik er kwalitatief ook niet op achteruit gegaan ben. Eerder het tegendeel. Op een of andere gekke manier heb ik nooit de b&w producten van ze gebruikt voor zover ik me kan herinneren. Vraag me niet waarom.
    harry

Release, the best you can do...

mansomke's Avatar
    Shooter
    35mm

Leverbaarheid Amaloco in Nederland

Je kunt ook nog steeds bij Robert - Fotohuis Rovo - terecht (www.fotohuisrovo.nl). Ik heb zojuist nog wat spullen bij hem besteld en er werd vlot geleverd. Op de Nederlandse site van Amaloco staat nu ook vermeld dat ze de naam + recept hebben verkocht en dat het gewoon leverbaar blijft. Alleen AM50 lijkt verdwenen, maar daar had Robert een alternatief voor in het assortiment.

Kees

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    ik heb een testje gedaan met de eukobrom van tetenal tov amaloco 6006 en zie geen verschil in het resultaat. En vriend van mij vond dat je eukobrom langer doorwerkte dan de AM.
    Als je een rc print 8 min. laat doorontwikkelen zonder te schudden, komt de lichte partij nog verder op(meer doortekening).
    toevoeging:
    laatste week 1+4 oplossing gebruikt en ik meen dat er toch meer stoffen vrijkomen in de luchgt dan met amaloco. Mijn mond werd na 1 uur werken droog, wat ik nooit eerder heb gehad. Een test afgelopen weekend met adox ontwikkelaar (adox) had dit effect niet, dus ik meen dat deze ook (bijna) vrij is van afgifte van stoffen of heb ik het mis?

JBoontje's Avatar
    Shooter
    35mm
    Ik vroeg me af,
    ik heb dus 2 hele oude, halve flesjes Amaloco S10 (500ml waar nog ong 250ml in zit, ééntje van 125ml waar nog ongeveer 100ml in zit)
    Ik heb geen idee hoelang ze houdbaar zijn, maar ik ga ervanuit dat ze nog gewoon werken? Deze flesjes zijn zeker een paar jaar oud.

Binnenkort ga ik mijn eerste paar chemicalien kopen, waaronder Amaloco 6006 als papierontwikkelaar. Hoelang kan ik dit hergebruiken,
    of kan ik het beste gewoon doorwerken totdat hij helemaal uitgeput is om hem dan weg te gooien?

Ik heb deze link al raadgepleegd, alleen gaat het hier volgens mij om de onverdunde vloeistof. http://www.amaloco.nl/amal_nl_papierontw.htm#AM6006

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by JBoontje View Post
    Ik vroeg me af,
    ik heb dus 2 hele oude, halve flesjes Amaloco S10 (500ml waar nog ong 250ml in zit, ééntje van 125ml waar nog ongeveer 100ml in zit)
    Ik heb geen idee hoelang ze houdbaar zijn, maar ik ga ervanuit dat ze nog gewoon werken? Deze flesjes zijn zeker een paar jaar oud.
    S10 is simpelweg citroenzuur. Over de houdbaarheid van de meeste chemicalien, mits in een goed gesloten fles, zou ik mijn sowieso niet te druk maken, gaat jaren mee. Maar bij S10 hoef je je al helemaal geen zorgen te maken, het is niet zo gevoelig voor oxidatie als ontwikkelaar of zo.

Ik heb zelf recent nog wat waarschijnlijk meer dan 8 jaar oude Amaloco sepia toner in een winkel gekocht, kon even niks anders zo snel krijgen... geen enkel probleem!, werkte perfect (goed gesloten flessen).

Quote Originally Posted by JBoontje View Post
    Binnenkort ga ik mijn eerste paar chemicalien kopen, waaronder Amaloco 6006 als papierontwikkelaar. Hoelang kan ik dit hergebruiken,
    of kan ik het beste gewoon doorwerken totdat hij helemaal uitgeput is om hem dan weg te gooien?
    Er zijn mensen die de ontwikkelaar al na 1 print sessie dumpen, of een vast aantal printjes, om maar zeker te zijn van een "perfect" resultaat. Ik zelf werk inderdaad door totdat ik duidelijk verminderde activiteit waarneem.

Als je al gebruikte ontwikkelaar hebt, is een simpele test voor nog goede activiteit, om een proefstrookje te knippen voordat je begint met het echte printen. Doe het gewone licht vervolgens maar aan, zodat het strookje volledig belicht is, en ontwikkel daarna. Als blijkt dat het niet binnen circa 90 seconden (RC papier) of 2 1/2 minuut voor barietpapier, een volledig perfect zwart meer oplevert, is het hoog tijd om die ontwikkelaar te dumpen. Die tijd is dus de ontwikkeltijd in the ontwikkelaar zelf, haal het proefstrookje er dus op tijd uit, anders zegt de test niet zoveel.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    S10 geen probleem.

Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Als je al gebruikte ontwikkelaar hebt, is een simpele test voor nog goede activiteit, om een proefstrookje te knippen voordat je begint met het echte printen. Doe het gewone licht vervolgens maar aan, zodat het strookje volledig belicht is, en ontwikkel daarna. Als blijkt dat het niet binnen circa 90 seconden (RC papier) of 2 1/2 minuut voor barietpapier, een volledig perfect zwart meer oplevert, is het hoog tijd om die ontwikkelaar te dumpen. Die tijd is dus de ontwikkeltijd in the ontwikkelaar zelf, haal het proefstrookje er dus op tijd uit, anders zegt de test niet zoveel.
    Dan is het inderdaad HOOG TIJD. M.a.w. dan ben je al een poosje bezig om minder dan optimale afdrukken te maken. Voor snelle printjes of contactvellen is dat misschien goed genoeg. Maar voor kwaliteit bariet absoluut niet. Wil je optimale afdrukken, zorg dan voor verse ontwikkelaar. Beter twee keer één liter verse ontwikkelaar aanmaken, dan een keer twee liter ontwikkelaar uitputten.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Dan is het inderdaad HOOG TIJD. M.a.w. dan ben je al een poosje bezig om minder dan optimale afdrukken te maken. Voor snelle printjes of contactvellen is dat misschien goed genoeg. Maar voor kwaliteit bariet absoluut niet.
    Mijn ervaring is dat het allemaal wel mee valt. Je kunt ook overdrijven met het dumpen van chemie... Niet dat ik nu doorga tot het uiterste, ik hou het wel goed in de gaten. Soms kan een iets oudere ontwikkelaar, die een zachter contrast geeft, zelfs een voordeel zijn. De kwaliteit van mijn prints is er denk ik in ieder geval niet echt minder om, maar nogmaals, ik let wel goed op wat de stand van zaken is.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Soms kan een iets oudere ontwikkelaar, die een zachter contrast geeft, zelfs een voordeel zijn.
    Dat klopt wel, maar dat is geen goede methode voor iemand die net start met zijn doka.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Dat klopt wel, maar dat is geen goede methode voor iemand die net start met zijn doka.
    Weet ik , maar soms kan teveel focus op de details en angst voor "het verkeerd doen", ook blokkerend werken. Een printje zonder zwart door uitgebluste ontwikkelaar, kan ook als "leermoment" werken. Ik wilde met mijn tip alleen maar een simpel handvat geven om in ieder geval op eenvoudige wijze nog iets over de bruikbaarheid van al gebruikte ontwikkelaar te zeggen.
    My website

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Oh ja, volgende tip: zorg dus tevens dat je een goede "zwart referentie" hebt, dus een proefstrookje dat volledig is ontwikkeld in verse ontwikkelaar, dat je altijd bij de hand kunt houden om te controleren of je nog wel echt zwart hebt in je prints. Dit niet alleen vanwege ontwikkelaarproblemen, maar het is ook handig om te weten of je b.v. een hardere gradatie nodig hebt om de volledige toonschaal van het papier te gebruiken. Weet je niet wat echt zwart is, dan kan het moeilijk te beoordelen zijn.

En hou er rekening mee dat verschillende papiersoorten, een verschillende maximale zwarting hebben. Zo is het zwart van Ilford Multigrade Warmtoon papier, duidelijk "dieper" dan van het standaard Ilford Multigrade IV papier.
    My website

Page 7 of 7 FirstFirst 1234567

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin