Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,526   Posts: 1,543,920   Online: 1087

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 12
    Luc
    Luc is offline
    Luc's Avatar
    Shooter
    35mm RF

APX 400 in Rodinal 1+50

Agfa geeft voor APX 400 in Rodinal 1+50 30 minuten aan 20C.
    Deze tijden zijn voor de laatste emulsies van Agfa.
    Dat is lang maar je wint 1/3 stop want de gevoeligheid is dan 500 ISO.
    Ik heb zo een aantal films ontwikkeld en heb een probleem met de lichte partijen.
    Ik heb echter een probleem met de grijsweergave en weet niet goed welke kant ik uitmoet.
    Schaduwen en middentonen zijn OK maar een blanke huid wordt zeer (=te) licht afgedrukt en heeft veel te weinig kontrast. (hier bedoel ik dat de gezichten zeer vlak en zonder pit worden weergeven)
    Ik heb geen meetapparatuur, maar ik heb de indruk dat de kurve langer is dan bij TX, maar veel moeilijker af te drukken.
    Heeft iemand ervaring met (nieuwe) APX400 en Rodinal?

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Luc,
    Ik geen ervaring met deze film/ontwikkelaar combinatie maar is het geen kwestie van lichtmeting. Als je een meting verricht op een blanke huid middels de lichtmeter die in je camera is ingebouwd dien je een stop meer belichting te geven.
    Succes
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Luc
    Luc is offline
    Luc's Avatar
    Shooter
    35mm RF
    Tnx Hans voor het antwoord.
    Ik zie het niet als een probleem met het lichtmeter.
    Met ik heb geen meetapparatuur bedoel ik dat ik geen densitometer heb.
    Ik belicht zoals ik steeds doe. Ik heb nu 20 filmen van de nwe APX 400. (nieuw is natuurlijk relatief) en vergelijk de resultaten die ik had met de oude APX en met TX.
    Ik ben een grote fan van Rodinal omdat het een goedkope wegwerp ontwikkelaar is.
    De combinatie rodinal 1+50 30min @ 20C geeft me totaal andere hoge lichten dan ik gewend ben met het oude type en met TX.
    Daarom had ik graag geweten of er nog anderen zijn met deze ondervinding en hoe zij het oplossen?
    grts
    Luc

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Ok,Luc. Nu weten we wat meer......de ontwikkeltijden voor de "oude"en de "nieuwe" APX400 verschillen. Zie hiervoor: www.digitaltruth.com. Er wordt op deze site zowel 11 als 30 minuten aangegeven. De laatste B&W Manual van Agfa geeft het volgende aan: APX400 , 1+50, 15 minuten voor een rolapparaat en 30 min voor tankontwikkeling. Gamma=0.65 Effectieve filmsnelheid= 400 Iso en dat is lager dan dat je opgeeft. Wellicht ligt de werkelijke snelheid nog iets lager?
    Groetend
    Hans

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ??? APX 400 in Rodinal 1+50 30 minuten aan 20C ???

Dit kan ik haast niet geloven tenzij de film dermate is gewijzigd dat het niet langer apx is maar een of andere foma coating.
    apx 100, 1+100 was rond de 18 minuten op 20C.

Rodinal is geen gevoeligheidswinst kampioen.
    Wil je dat, dan zou je naar bv microphen moeten.
    Ik denk eerder dat je de apx 400 op 200 moet belichten ism rodinal.

Ik neem aan dat je weet dat de 400 ism rodinal een korrel ter grootte van een pingpong bal geeft...

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Blanke huid te licht, dan is je negatief dus te gedekt.
    Dus minder lang ontwikkelen.

Maak een foto van een grijs kaart onder daglicht.
    ontwikkel deze.
    bepaal nu de afdruk tijd dat een stuk blank negatief een zwart stuk papier oplevert.
    neem deze tijd en druk de foto af.

Is de grijs foto te licht tov de grijskaart, dan is je negatief te gedekt (te lang ontwikkeld)
    Is de grijs foto te donker tov de grijskaart, dan is je negatief niet gedekt genoeg (te kort onwikkeld)

Een betere test methode is het gebruik van een wit naar zwart in stappen kaart waarmee je ook de effectieve gevoeligheid van de film kan bepalen voor jou situatie. Voor iemand anders is dit weer verschillend.

Luc
    Luc is offline
    Luc's Avatar
    Shooter
    35mm RF
    Allemaal bedankt voor de info. Hier kan ik mee verder.
    In Agfa folder C-SW16-E16.pdf staat een ontwikkelingstijd van 30' voor Rodinal 1+50 en een iso van 500

in Agfa folder Rodinal_Leaflet.pdf staat ook 30' voor Rodinal 1+50 maar wordt geen gevoeligheid opgegeven.

Uit het antwoord van Willie Jan begrijp ik dat, vermits de huid veel te licht is, er inderdaad overontwikkeld is.
    Ik ga eens 20min proberen.
    :-)
    Attached Files

Shooter
    4x5 Format
    Korter ontwikkelen zal inderdaad wel helpen en dan is het verstandig om ook wat ruimer te belichten. TX en APX400 verschillen echter ook in hun zwartingscurves en hebben elk een eigen, tamelijk uitgesproken karakter. Het kan zijn dat de keuze van je afdrukpapier een rol speelt in de weergave van je hoge lichten. De curve van het papier past dan niet goed bij de keuze van je film en ontwikkelaar. Wellicht kom je een ander afdrukpapier tot betere resultaten.

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Voor een N=0 ontwikkeling in Rodinal heeft APX400(new)/Rollei Retro 400 een effective gevoeligheid van iso 250.

De ontwikkeltijd voor 1+50 is: 13:00 minuten bij 20 graden C.

Die 30:00 minuten is een fout in de data sheet welke Agfa Photo heeft gemaakt in 2003/2004 nadat de APX400 emulsie is veranderd.

Hier een paar voorbeelden van APX400/Rollei Retro 400 met Rodinal 1+50.

Groetjes,

Robert (niet in de coffee shop maar in het ziekenhuis )

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin