Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,821   Posts: 1,581,652   Online: 888

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 13 of 13
    Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Voordat je wilt gaat tonen zul je je toch eerst moeten afvragen of het papier van je keuze dat wel kan.
    Er zijn dus papiersoorten (-merken) die zich NIET laten tonen.
    Als je onder tonen directe toners bedoelt, bv in combinatie met Ilford MG (PE en RC) is dat gedeeltelijk waar. Ilford papier is bv wat lastig (maar met genoeg geduld is er met een selenium toner op MGIV wel degelijk een subtiele verandering te zien).

Met indirecte toneres (dus eerst bleken, dan tonen) zoals bevoorbeeld thiourea toner is elk papier te tonen en van tint te veranderen..

Mvgr,

Cor

Shooter
    4x5 Format

Toners

In de eerste plaats moet je bepalen wat je van een toner verwacht. Een Selenium toner kan worden ingezet voor archivering en voor kleurverandering.
    Een kleurverandering wordt bepaald door de korrelbezetting door Se op actieve plekken. Warmtonige papieren hebben veelal een kleine korrel als gevolg van chlorobromide emulsies. ( let op: de korrel hier is niet de korrel, die je met een loupe kunt zien). Het gevolg is dat warmtonige papieren zich makkelijk laten tonen en koudtonige papieren moeilijk.
    Wat de archiverings-aspecten moet je afgaan op research resultaten.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Daarnaast heb ik nog nimmer echt aantoonbare verschillen kunnen constateren tussen vast gradatie en variable contrast papier. Misschien was dat een fenomeen dat 20 of 30 jaar geleden speelde toen de ontwikkelingen van deze laatste pas op gang kwam. Met emulsionairs die decennia lang aan de emulsies hebben gesleuteld en niet te vergeten de huidige giettechniek kan ik me dat ook nauwelijks voorstellen.
    Men is al heel lang geleden begonnen ( ik dacht ruim meer dan een halve eeuw) met de ontwikkeling van variabel contrast papieren. Het is uiterst moeilijk. In het bijzonder de warmtoon papieren zijn de 'proof of the pudding'. Geen enkele fabrikant weet er wat van te bakken. Forte presteerde het beste met zijn warmtoon, maar die is weg.

Een variable contrast emulsie is net een 'Swiis army knive', als je dat bekijkt dan kom je zoveel meer tegen dan in een vaste gradatie. Maar als men zich beperkt tot bromide emulsies, dan valt er nog wel wat te behalen. Ik heb begrepen dat er wordt geprobeerd de Forte resultaten op warmtoon te reproduceren. Ik ben benieuwd.

Jed

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin