Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,707   Posts: 1,548,509   Online: 887

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13
    Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Barietpapier achteraf tonen

Is het mogelijk om afdrukken op bariet achteraf te tonen? Bijvoorbeeld na een jaar.

kraker's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    Disclaimer: ik heb er geen ervaring mee, maar common sense: ja, natuurlijk kan dat. Al kan het wel zijn dat je er bij het afdrukken al rekening mee had moeten houden dat je ooit zou gaan tonen, omdat bij tonen de densiteit kan (misschien zelfs *zal*?) veranderen. Zo kan het zijn dat je je afdruk eigenlijk iets te licht of donker zou moeten afdrukken als je weet dat je 'm nog gaat tonen.

Maar goed, eh, ik praat niet uit ervaring, alleen uit "wat ik er over gelezen heb"... Dus ik hou deze draad in de gaten!

shuttr.net
    -- A sinister little midget with a bucket and a mop / Where the blood goes down the drain --

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Dank je. Ik stel deze vraag omdat ik met bariet wil starten maar nog niet met tonen. Tot voor kort dacht ik dat je bariet altijd moest tonen en daarom heb ik nog nooit een poging gewaagd.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Technisch bezien geen enkel probleem, achteraf tonen, ik heb het zo vaak gedaan. Zoals kraker al aangeeft, zou je wellicht wel al rekening moeten hebben gehouden met de toning tijdens het afdrukken. Mijn ervaring is dat dat vooral speelt bij seleniumtoning, omdat daar de donkerste partijen anders geheel dichtlopen, vooral bij geheel doortonen tot het eind. Ik ben zelf geneigd, in die laatste situatie, een 1/2 graad minder contrastrijk en wat lichter af te drukken. Bij sepiatoning speelt het in mijn ogen minder een rol, alhoewel sommigen zeggen dat je wat zwaarder moet afdrukken, ik vind het zelf niet nodig, al helemaal niet als je slechts een partiële toning doet.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Dank je. Ik stel deze vraag omdat ik met bariet wil starten maar nog niet met tonen. Tot voor kort dacht ik dat je bariet altijd moest tonen en daarom heb ik nog nooit een poging gewaagd.
    Er zijn barietsoorten, die verondersteld worden getoned te worden (bijv. New Oriental Seagull). Bij andere papieren kun je doen wat je wilt. Maar wat wil je? Als je bijvoorbeeld een Se toner hebt, dan kun je tonen om de kleur te veranderen en je kunt tonen uit archiveringsoogpunt. Uit archiveringsoogpunt is het onzin om dat na een jaar te doen. Dus dan gaat het om de kleurverandering. Nou, dan zou ik gewoon proberen hoe het gaat. In de kortste keren weet je het resultaat. Het resultaat zal wel afhankelijk zijn van de soort papier, ontwikkelaar en de voorgaande bewerking.

Jed

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Hartelijk dank mannen,

Om te beginnen ga ik maar eens wat experimenteren met ADOX Fine Print NUANCE.
    Uit de informatie die over dit papier gelezen heb blijkt dat dit papier meer zilver zou bevatten dan ander papier.
    Daardoor moet het ook wat langer ontwikkeld worden dan ‘normaal’.

Momenteel ben ik bezig met het ontwerpen van mijn doka (hè hè).
    Werkbladen met kasten eronder ga ik zelf maken bij de hobby werkplaats.
    En in eerste instantie wordt het formaat waarmee ik ga werken 8x11, je weet wel :-)
    Als ik nog langer blijf koekeloeren naar mooie grootformaat apparatuur die ik vooreerst toch niet kan kopen, komt het nooit van fotograferen.

Wel zal ik er alles aan doen om met dit friemel formaat toch goede beelden te maken.
    En omdat mijn Minox vergroter geen filterlade heeft waag ik een poging met het papier met vaste gradatie.
    Eigenlijk gebruik ik dan een aantal beperkingen uit de jaren zestig... Uitdagend!

Heeft er nog iemand tips over het gebruik van dergelijk papier?

Groetjes,

Rob

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Hartelijk dank mannen,

Om te beginnen ga ik maar eens wat experimenteren met ADOX Fine Print NUANCE.

Heeft er nog iemand tips over het gebruik van dergelijk papier?

Groetjes,

Rob
    Als het even kan dan gebruik ik vaste gradatie papier. Ik geloof niet dat ik het afgelopen jaar op iets anders heb gedrukt. Vast gradatie papier is voor de fabrikant eenvoudiger te maken en heeft als gevolg vaak een betere kwaliteit. De gebruiker van het papier moet zijn negatieven op die gradatie afstemmen. Maar dat is toch niet teveel gevraagd met het film materiaal dat nu wordt gefabriceerd. Vroeger was het film materiaal zo onbetrouwbaar dat variabel contrast een uitkomst betekende. Nu wordt het meer uit gemakzucht ingezet.

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Kan je wat vaste gradatiepapier merken/modellen noemen? Ik ken alleen Kentmere. Is er nog meer dan? :o
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Kan je wat vaste gradatiepapier merken/modellen noemen? Ik ken alleen Kentmere. Is er nog meer dan? :o
    Op het moment werk ik op kentona, New Oriental Seagull en Forte. Op een gegeven moment zal Forte wel verdwenen zijn. Als de behoefte bestaat voor een grotere keus, loop je wel weer tegen andere zaken aan. Eem voorbeeld is dat russische papier.
    Zo is het eigenlijk altijd gegaan. De ene periode werkte ik op record rapid, dan weer op Guilbrom. Je had wel heel wat papieren, maar de meesten waren vrij slecht, of niet verkrijgbaar (omdat er geen internethandel was).
    En het is ook niet zo dat ik geen variabel contrast gebruik als dat er goed uitziet. Zo heb ik het nieuwe MCC 111 getest, en goed bevonden. Ik kijk er naar uit, wanneer de productie begint. Maar dit varuabel contrast papier gebruik ik niet als variabel contrast papier, omdat ik de filtering niet bebruik of ik gebruik hem met een vaste filtering, afhankelijk van de calibratie van mijn belichting/ ontwikkeling. Nu calibreer ik op een printomvang van ca 90. Daar, denk ik ligt de kentona, de New Oriental Seagull #2 ligt bij 100 en de #3 bij 80, zou ik zo zeggen. Met de papierontwikkelaar kun je een gradatie ( printomvang =15) ongeveer schuiven.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Voordat je wilt gaat tonen zul je je toch eerst moeten afvragen of het papier van je keuze dat wel kan.
    Er zijn dus papiersoorten (-merken) die zich NIET laten tonen. Kentmere Fineprint is er een die dat wel kan weet ik uit ervaring. Momenteel is dat (niet) meer mijn favoriete papiertje.

Daarnaast heb ik nog nimmer echt aantoonbare verschillen kunnen constateren tussen vast gradatie en variable contrast papier. Misschien was dat een fenomeen dat 20 of 30 jaar geleden speelde toen de ontwikkelingen van deze laatste pas op gang kwam. Met emulsionairs die decennia lang aan de emulsies hebben gesleuteld en niet te vergeten de huidige giettechniek kan ik me dat ook nauwelijks voorstellen.
    harry

Release, the best you can do...

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin