Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,590   Posts: 1,545,941   Online: 1207

Results 1 to 8 of 8

Shooter
    Multi Format
    Images
    16

ontwikkeltijden?

Hallo,

Mijn probleem. afgelopen donderdag heb ik 3 rollen acros gepushed naar 400 iso in de studio. Dit omdat mijn mamiya niet wilde flitsen
    nu heb ik alleen nog rodinal en acufine staan. echter kan ik nergens ontwikkeltijden vinden voor gepushte acros.
    Heeft iemand een idee hoe ik deze rollen toch goed kan ontwikkelen? is er een manier om uit te vinden hoe lang ik moet ontwikkelen in rodinal om deze gepushte rollen fatsoenlijk af te kunnen drukken?
    hoop dat jullie me kunnen helpen,

RJ

Shooter
    4x5 Format
    Na mijn weten haalt acros al geen 100asa in de rodinal, laat staan 400. Als je eerst wat kunt experimenteren zou ik iets als fx-39 1+20, fx-37, pre flash (post in jou geval) en x-tol. Het probleem wat je zult krijgen is dat het contrast gierend uit de klauwen loopt door de lange ontwikkeltijd die je nodig hebt. Maar beginnen met een ontwikkelaar waarbij de speedpoint ( 0.1 densiteit ) al zo hoog mogelijk ligt.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by ijsbeer View Post
    Hallo,

Mijn probleem. afgelopen donderdag heb ik 3 rollen acros gepushed naar 400 iso in de studio. Dit omdat mijn mamiya niet wilde flitsen
    nu heb ik alleen nog rodinal en acufine staan. echter kan ik nergens ontwikkeltijden vinden voor gepushte acros.
    Heeft iemand een idee hoe ik deze rollen toch goed kan ontwikkelen? is er een manier om uit te vinden hoe lang ik moet ontwikkelen in rodinal om deze gepushte rollen fatsoenlijk af te kunnen drukken?
    hoop dat jullie me kunnen helpen,

RJ
    Als je niet weet hoe je moet ontwikkelen, moet je een clip-test doen. Je knipt een stukje van de film af en maakt een proef-ontwikkeling. Op basis van deze resultaten ontwikkel je het geheel. Omdat je onderbelicht hebt, moet je dus een langere ontwikkeltijd testen.
    Als je zoiets weer overkomt moet je gelijk opnamen nemen voor een clip-test.

Jed

Shooter
    Multi Format
    Images
    16
    Hoi Jed en Gary,
    dank voor jullie replys. ga het deze week proberen. Schiet denk ik eerst nog een extra rolletje vol op 400iso. om daarmee een cliptest te gaan doen.

dank
    RJ

Shooter
    4x5 Format
    Op het moment ben ik aan 't uitzoeken welke ontwikkelaar mijn voorkeur gaat worden voor acros. Vandaag weer wat proef opnamen gemaakt. Ik maak tekens de zelfde opname 3 keer. (vlakfilm) en ontwikkel ze dan in x-tol,pyro-MC en fx-37. Wat mij interesseert is het verschillende beeld karakter. Maar als neven uitkomst ben ik nu de acros voor pyro op 64 asa aan het belichten. Voor x-tol op 100 asa. En voor de fx-37 zit het tussen de 160 en 200 asa. Maar ik moet er direct bij vertellen dat de laatste niet wat karakter niet bij een vrouwen portret zou vinden passen. Daar je het over studio werk hebt, zou dit best wel jou onderwerp kunnen zijn. Voor een wat stoerder mannen portret zou de fx daarin tegen wel goed kunnen.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Op het moment ben ik aan 't uitzoeken welke ontwikkelaar mijn voorkeur gaat worden voor acros. Vandaag weer wat proef opnamen gemaakt. Ik maak tekens de zelfde opname 3 keer. (vlakfilm) en ontwikkel ze dan in x-tol,pyro-MC en fx-37. Wat mij interesseert is het verschillende beeld karakter. Maar als neven uitkomst ben ik nu de acros voor pyro op 64 asa aan het belichten. Voor x-tol op 100 asa. En voor de fx-37 zit het tussen de 160 en 200 asa. Maar ik moet er direct bij vertellen dat de laatste niet wat karakter niet bij een vrouwen portret zou vinden passen. Daar je het over studio werk hebt, zou dit best wel jou onderwerp kunnen zijn. Voor een wat stoerder mannen portret zou de fx daarin tegen wel goed kunnen.
    Ik maak hieruit op dat je drie ontwikkelaars aan het testen bent op het beeldkarakter. Dus je bent in wezen het karakter van de korrel aan het testen.Mijn ervaring met acros was in combinatie met mijn HD catechol receptuur dat een fijne zeer regelmatige korrel optrad, met een wat koele, technische uitstraling.
    Maar, ik begrijp dat je ook nog de gevoeligheid aan het testen bent voor de drie ontwikkelaars. Daarbij vermoed ik dat het te fotograferen object onder verschillende contrastomvangen wordt getest. Aangezien ook dat tot het karakter van het beeld bijdraagt, vraag ik mij af of hier niet twee parameters worden gewijzigd, die beiden invloed op het beeldkarakter hebben.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Mijn doel is niet zo zeer de verschillende gevoeligheden te testen. Het is een bijkomend noodzakelijk kwaad. Net zoals ik moet uitzoeken hoe lang ik moet ontwikkelen is het ook nodig om te weten op welke filmgevoeligheid ik mijn meter moet zetten. Alleen voor Reinder Jan is dit nu juist relevante informatie. Mijn primaire motivatie is uit te zoeken wat de gevolgen zijn van de verschillende gradatie curve's en kantscherpte voor het beeld. Daar ik rotatie ontwikkel verwacht ik echter weinig kant effect, en dus is, voor mij, het hoofdthema de form van de gradatie curve. Vandaar ook mijn keuze voor 3 ontwikkelaars met een s curve, een lineair en een exponentiŽle curve.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Mijn doel is niet zo zeer de verschillende gevoeligheden te testen. Het is een bijkomend noodzakelijk kwaad. Net zoals ik moet uitzoeken hoe lang ik moet ontwikkelen is het ook nodig om te weten op welke filmgevoeligheid ik mijn meter moet zetten. Alleen voor Reinder Jan is dit nu juist relevante informatie. Mijn primaire motivatie is uit te zoeken wat de gevolgen zijn van de verschillende gradatie curve's en kantscherpte voor het beeld. Daar ik rotatie ontwikkel verwacht ik echter weinig kant effect, en dus is, voor mij, het hoofdthema de form van de gradatie curve. Vandaar ook mijn keuze voor 3 ontwikkelaars met een s curve, een lineair en een exponentiŽle curve.
    IK zou zeggen dat Reinder Jan de ontwikkeltijd berekent uit bestaande sensitometrische gegevens, en vervolgens een clip test doet of de extrapolatie correct is. OK, de diepste schaduwen zullen wegvallen, maar daar is niets aan te doen.
    Maar nu jouw benadering: jij wilt weten 'op welke filmgevoeligheid' je jouw lichtmeter moet zetten. (althans zo lees ik dat). Mijn benadering is: 'welke contrastomvang wil ik op mijn film zetten', en pas de lichtmeting aan. Dat is onderwerpafhankelijk en ik pas mijn ontwikkeling desgewenst aan. [ De praktijk komt er overigens wel op neer dat ik belicht op een sensitometrische contrastomvang van 7 stops].
    Van de vorm van de HD curve trek ik mij niet zoveel als het gaat om de keuze van de ontwikkelaar. Ik maak het onderscheid meer in 'long toe' en 'short toe' films. Wel is het zo dat staining ontwikkelaars hun effect kunnen hebben bij het vergroten, dwz een variale contrast papier zal duidelijk anders reageren dan een gegradeerd papier.
    Bij rotatie-ontwikkeling zul je inderdaad een minimum aan kant-effect hebben. Maar of dat de reden is om voor rotatie-ontwikkeling te kiezen weet ik niet.

Jed

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin