Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,468   Posts: 1,570,825   Online: 1067

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 39
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Gary,
    ik gebruik verschillende methodes om te kijken hoe of de acros reageert. Als ik bv efke 100 gebruik dan geeft een scene van 4 stops op een negatief een heel andere (zachtere) 'look' dan op acros die veel heftiger reageert op belichting.

De miscroscoop heb ik gebruikt bij de stand ontwikkeling die overigens nog steeds een te hard contrast gaf tussen de hoogste en laagste partij.
    Dit zou kunnen voortvloeien uit het feit dat ik de acros bv als 50 moet belichten en niet als 100 in mijn situatie. Deze test ga ik van de week maken.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    en

Je brengt me in verwarring. Vind je dat acros een te hoog of een te laag contrast geeft ??
    In eerste instantie dacht ik ook: wat wil Willie Jan nou beweren'. Ik heb er het volgende uit gedestilleerd. De voorgrond is te contrastrijk, verderweg is het contrast te laag. Nu is de helderheids-range in de voorgrond altijd hoger dan verder weg als gevolg van de aerial perspective ( of te wel de contrastoverdracht in de verte is lager dan dichtbij door lichtverstrooiing in de atmosfeer).
    Klaarblijkelijk heeft Willie Jan zijn belichting van de acros zo ingesteld dat het helderheids verschil in de voorgrond niet overbrugd wordt. althans niet zoals Willie Jan het wil. In andere woorden: de belichting moet zo worden ingesteld, dat de helderheids-range, die dichtbij wordt waargenomen, ook op de film komt, zoals W-J dat wil. En de ontwikkeling moet je nu zo inregelen dat je op een printing latitude van ca 100 ( of grad 2 ) komt.
    Maar dat is nog niet alles: de ontwikkelaar moet je nu zo kiezen dat je genoeg tonale scheiding krijgt, opdat de achtergrond niet in modder opgaat.

Of de acros een goede keus is, is een tweede. Dat moet je uitzoeken en het hangt van je eigen voorkeuren en het verdere fotografisch proces af.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    ik gebruik verschillende methodes om te kijken hoe of de acros reageert. Als ik bv efke 100 gebruik dan geeft een scene van 4 stops op een negatief een heel andere (zachtere) 'look' dan op acros die veel heftiger reageert op belichting.
    De 'look' op film is nauwelijks een graadmeter of een negatief een hard dan wel zacht karakter heeft.
    Zeker als je werkt met een staining ontwikkelaar die een overall "sluier" laat zien. Zo lijken de opnamen met een XTOL ontwikkeld negatief bijv. zachter dan datzelfde onderwerp met FX-37 of Pyro MC bijvoorbeeld.
    Printen en dan vergelijken levert een beter inzicht in dat proces.
    harry

Release, the best you can do...

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Even voor de duidelijkheid.
    De foto bestaat uit een bosrand met dennen. De zon staat achter het bos (tegenlicht).
    Voor de bosrand is een pad. Diepte is er nagenoeg niet (+/- 10 meter). Ik had EV9 gemeten op de donkerste plek in het bos en EV12 op het pad. Het was bewolkt weer. Nu weet ik dat dergelijke donkere bos partijen er moeilijk uitkomen, daarom deze test

Ik had dus verwacht dat het afdrukbaar was, maar nu blijkt e.e.a. niet direkt afdrukbaar. Dus ben ik gaan twijfelen aan de film ism mijn ontwikkelmethode. Daar het verschil tussen het pad en het bos dermate groot is, is het niet mogelijk om middels een aangepaste ontwikkeling hier nog iets aan te doen zonder te eindigen in een slappe hap.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by hka View Post
    De 'look' op film is nauwelijks een graadmeter of een negatief een hard dan wel zacht karakter heeft.
    Zeker als je werkt met een staining ontwikkelaar die een overall "sluier" laat zien. Zo lijken de opnamen met een XTOL ontwikkeld negatief bijv. zachter dan datzelfde onderwerp met FX-37 of Pyro MC bijvoorbeeld.
    Printen en dan vergelijken levert een beter inzicht in dat proces.
    Dat is ook mijn methode.
    Conclusie is dat de schaduwpartij op gr 4 afgedrukt dient te worden en de voorgrond op gr 1/2 .

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik denk dat je niet hoeft te twijfelen aan de eigenschappen van de film.
    Deze is van uitmuntende kwaliteit. Misschien moet je het toch ergens anders in zoeken.
    harry

Shooter
    4x5 Format
    De zon schijnt bij bewolkt weer ??

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    De zon schijnt bij bewolkt weer ??
    Ik zie in de schaduwpartij geen zon...

...en de winter is voorbij. Ik zie het aan de eenden die zitten nu op 3 "stops"
    Last edited by hka; 03-17-2009 at 11:58 AM. Click to view previous post history.
    harry

Shooter
    4x5 Format
    volgens mij ligt het aan de mtf curve van de film dat het lijkt alsof de zon niet schijnt. = slappe hap Het heeft even geduurd maar uiteindelijk is de lift bij mijn bovenkamer aangekomen.
    Last edited by gary mulder; 03-17-2009 at 12:06 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Ik zie in de schaduwpartij geen zon...

...en de winter is voorbij. Ik zie het aan de eenden die zitten nu op 3 "stops"
    Laat wel even weten wat er uit dat broedsel van 3 stops gekomen is.

Jed

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin