Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,884   Posts: 1,520,553   Online: 955

Page 10 of 13 FirstFirst ... 45678910111213 LastLast
Results 91 to 100 of 129
    Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Stupid?

Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Daarnaast ben ik een voorstander van het kiss principe. Keep it Strictly Simple.
    Die kende ik nog niet. Volgens mij en wikipedia is het Keep it Short and Simple of wat in mijn automatiseringskringen meer gebruikt wordt Keep it Simple, Stupid. Ongetwijfeld één van de betere regels, op de regel Wat Gij Niet Wil Wat U Geschiedt na.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Wat me nog niet helemaal duidelijk is van het recept om natrium tio te mengen met ammonium chloride is welk effect het chloride ion zal hebben op de effectiviteit van het fixeer. Wel is waar, is het van de 3 halogenen in verbinding met zilver het best is op te lossen, maar het blijft een halogeen ion. En dus verkleint het de effectiviteit van het fixeer. Nu zal dit nadelig effect wel minder zijn dan het positieve van ammonium ion anders zou het recept geen bestaansrecht hebben gehad.

Bij papier test op nog aanwezig zilver met Kodak ST-1. Maar hoe je dat bij films doet weet ik niet.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by FotoGys View Post
    Ik zal even een korte aanduiding doen over de workflow die ik volg, geleerd van familie met een offset drukkerij.

Film:
    - ontwikkelen
    - spoelen met water 5 x inhoud tank, per lading 5x kiepen, alles binnen 1 min.
    - fixeren met een toendertijd standaard fixeer (dus zuur)
    - spoelen volgens de ILFORD methode (die ik verleng naar 5 spoelbeurten uit voorzorg). In het laatste spoelwater een druppel afwasmiddel
    - drogen (na wissen en afzemen)

Papier:
    - ontwikkelaar
    - stopbad
    - fixeer
    - spoelen (met PE dus kort, zeg 1 minuut)

Zoals ook al geschreven is NaThio veel gemakkelijker te verkrijgen dan Ammoniumthio en dus heb ik hiervan de nodige kilo's liggen die ik, zuinig als ik ben, graag op maak. Het ammoniumzout heb ik ook liggen in een hoeveelheid om de agfa rapid 304 te maken. Hiermee heb ik reeds afdrukken en film gefixeerd. Fixeer controleerde ik tot op heden met strips (PH en zilvergehalte) maar ik werk te weinig om de strips voor de vervaldatum op te gebruiken. Als ik dan bedenk dat de fixeer eigenlijk niets kost, waarom dan testen, verversen is veel makkelijker.

Tijdens de voorlaatste bijeenkomst bij Gary heb ik het boek of Pyro van Jaap meegenomen, heb de testen van Harry en Gary gevolgd (ontwikkelaar versus acutance) en ben ook van plan met pyrocat te gaan experimenteren. Weet ondertussen dat in deze situatie een alkalisch fixeer sterk wordt aangeraden en probeer dus te achterhalen of ik met mijn grondstoffen dit kan bereiken.

Alle info is zeer verhelderend, papier zal ik blijven fixeren met een zuur fixeer en een citroenzuur stopbad, alleen al om de voordelen van snelheid. Voor film ligt het dus duidelijk anders en moet ik mogelijk toch aan de ammoniumthio voor TF3 modified

Komt dus de volgende vraag boven: waar halen jullie ammoniumthiosulfaat vandaan?

Guus
    In de eerste plaats: ik koop mijn ammoniumthiosulfaat in bulk, dwz 25 kg. Het is goedkoper in bulk, alhoewel het nog steeds aan de prijs is. Je doet er jaren mee. Ik heb met de vorige partij mogelijk 10 jaar gedaan. Een gemeenschappelijke aankoop is misschien een idee. Maar dat is een kwestie van organisatie.

Je kunt je restant hypo opmaken aan contactdrukken. Dat doe ik in ieder geval.

Welke weg je bewandelt met je stopbad-fixeer zal afhangen van het uiteindelijke doel. Zoals je al aangaf: een staining ontwikkelaar vraagt om een alkalische fixeer. Voor andere toepassingen kan een zure fixeer voldoen, maar betaal je een hogere prijs aan spoelwater. De een wil een snelfixeer, de ander heeft daar geen behoefte aan.

Ik heb mijn keuze gemaakt dat ik al mijn negatieven en serieuze drukken in en een fixeer ( gemodificeerd TF-3) kan doen. Voor het stopbad maak ik voor de films gebruik van het gebufferde (zure) stopbad en voor het papier van een gewoon ongebuffered zuur stopbad. En zoals gezegd: mijn restant hypo maak ik met de contacten op.

Deze keuze heb ik gemaakt, zodat ik niet iedere keer naar een andere receptuur hoef te grijpen en nieuwe tests moet uitvoeren. Het is afgestemd op de huidige materialen en mijn belangstelling.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Die kende ik nog niet. Volgens mij en wikipedia is het Keep it Short and Simple of wat in mijn automatiseringskringen meer gebruikt wordt Keep it Simple, Stupid. Ongetwijfeld één van de betere regels, op de regel Wat Gij Niet Wil Wat U Geschiedt na.
    Volgens mij is het KISS principe ook dat wat wikipedia aangeeft. Maar vele four letter words zijn op vele manieren uit te leggen.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Wat me nog niet helemaal duidelijk is van het recept om natrium tio te mengen met ammonium chloride is welk effect het chloride ion zal hebben op de effectiviteit van het fixeer. Wel is waar, is het van de 3 halogenen in verbinding met zilver het best is op te lossen, maar het blijft een halogeen ion. En dus verkleint het de effectiviteit van het fixeer. Nu zal dit nadelig effect wel minder zijn dan het positieve van ammonium ion anders zou het recept geen bestaansrecht hebben gehad.

Bij papier test op nog aanwezig zilver met Kodak ST-1. Maar hoe je dat bij films doet weet ik niet.
    Het probleem bij de moderne emulsies is dat ze gejodeerd zijn. Ik vermoed dat het ammonium chloride wordt toegevoegd met het doel dat het ammonium ion het jodium invangt, om vervolgens afgevoerd te worden. Maar er moet ook nog een versnellend effect zijn, want voor dat doel is het al omstreeks 1920 door Andresen ingevoerd. Ik zal zien of ik het kan terugvinden. Maar er werd niet veel over geschreven, want Andresen was destijds in Agfa dienst en de snelfixeer was een commerciel product van Agfa.

Jed

FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Mijn vraag:'waarom wil je een snelfixeer'
    en vervolgens: waarom moet die gebaseerd zijn op natriumthiosulfaat, terwijl die al lange tijd gebaseerd zijn op ammoniumthiosulfaat?

Jed
    Kort maar krachtig: ik denk nog steeds aan het afdrukken van een film, mede omdat ik niet geregeld langdurig hiermee bezig ben/kan zijn.
    Ik meen te lezen dat jullie veel meer werken vanuit 1 print die wordt gemaakt en dan perfect zal worden. Hieraan besteed je op een andere manier tijd en is de fixeertijd ondergeschikt denk ik.

Ik heb Nathio in huis, zag het recept met ammoniumchloride en had mijn "snelfixeer" vandaar de keuze.

Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Zoals ik eerder heb aangegeven, de mensen bij Kodak hebben dit willen onderzoeken, maar werden daartoe helaas niet in staat gesteld. Bill Troop ( en mensen van Kodak) en ik hebben ons in dit probleem verdiept.
    We kunnen dit soort problemen echter beter in petit comite bespreken. Zo heeft Jaap al eens voorgesteld om dit soort fotografische/ chemische problemen alleen met belangstellenden te bespreken. Ik denk dat dat een goed idee is.

Jed
    Ik sluit me graag aan bij dit commité

Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    De door mij gekozen variatie komt voort uit de behoeft om aan beide door Jaap aangehaalde zegswijze te voldoen. :rolleyes:

Shooter
    4x5 Format
    Misschien is er een spraakverwarring ontstaan m.b.t. snelfixeer. Er zijn kringen waar fixeer op basis van ammoniumsulfaat wel snelfixeer genoemd werd en het natriumthiosulfaat gewoon fixeer.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by FotoGys View Post
    Kort maar krachtig: ik denk nog steeds aan het afdrukken van een film, mede omdat ik niet geregeld langdurig hiermee bezig ben/kan zijn.
    Ik meen te lezen dat jullie veel meer werken vanuit 1 print die wordt gemaakt en dan perfect zal worden. Hieraan besteed je op een andere manier tijd en is de fixeertijd ondergeschikt denk ik.

Ik heb Nathio in huis, zag het recept met ammoniumchloride en had mijn "snelfixeer" vandaar de keuze.

Guus
    De fixeertijd is bij mij niet bepalend voor het fotografisch proces. Als een druk in het fixeerbad ligt, doe ik na 45" het witte licht aan, kijk of alles in orde is. Als alles in orde is, ga ik verder met de werkzaamheden met een volgende druk. Na 5 minuten fixeren haal ik de druk er uit en gaat hij in het spoelbad.
    Een proefstrook ligt maar 5-10" in de fixeer en dan gaat het witte licht aan. Vervolgens wordt de strook gespoeld en in de microwave gedroogd om beoordeeld te worden.
    Het fixeerproces is derhalve in geen enkel opzicht tijdsbepalend.
    Als je een situatie hebt, dat je 2-3 minuten moet wachten totdat het witte licht aan mag, heb je een andere situatie. Maar een dergelijke situatie heb ik niet en is ook niet nodig.

Jed

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin