Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,849   Posts: 1,582,837   Online: 728

Page 11 of 13 FirstFirst ... 5678910111213 LastLast
Results 101 to 110 of 129
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    We kunnen dit soort problemen echter beter in petit comite bespreken. Zo heeft Jaap al eens voorgesteld om dit soort fotografische/ chemische problemen alleen met belangstellenden te bespreken. Ik denk dat dat een goed idee is.
    Daarvoor haak ik vriendelijk af want het is mij nu niet KISS genoeg meer om het nú nog te kunnen volgen.
    Ik krijg er het zuur van...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format

De KISS van snelfixeer

Ik had gezegd de 'ins en outs' van de snelfixeer op te zoeken. Dat is inmiddels gebeurd. Een samenvattend artikel kun je vinden in:
    Ausführliches Handbuch de Photographie von Hofrat Prof. Dr. Josef Maria Eder,
    Dritter Band, zweiter Teil Die Photographie mit Bromsilbergelatine und Chlorsilbergelatine von Hofrat Prof. Dr. Josef Maria Eder und Dr. Luppo Cramer.
    'Verarbeitung der Photographischen Platten, Filme und Papiere
    (Halle, Saale, Verlag von Wilhelm Knapp 1930), p. 203-220.

Hier vind je allemaal resultaten betreffende de verschillende fixeren, die of snel zijn of snel heten. De KISS van snelfixeer.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Is de volgende de standaard TF 3 of modified TF 3
    ???????

Alkalisch fixeer TF3 formulering, voor vijf liter (verdunning 1 + 4) heb je nodig:
    Ammoniumthiosulfaat 480g/(58-60%) 800ml = ong €3,50
    Natriumsulfiet (watervrij) 60g = €0,40
    Natriummetaboraat 5g = €0,10
    En gedestilleerd water aanvullen tot 1L
    Last edited by argentic; 04-12-2009 at 03:04 PM. Click to view previous post history. Reason: typefoutje

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    Is de volegende de standaard TF 3 of modified TF 3
    ???????

Alkalisch fixeer TF3 formulering, voor vijf liter (verdunning 1 + 4) heb je nodig:
    Ammoniumthiosulfaat 480g/(58-60%) 800ml = ong €3,50
    Natriumsulfiet (watervrij) 60g = €0,40
    Natriummetaboraat 5g = €0,10
    En gedestilleerd water aanvullen tot 1L
    Dit is de receptuur voor de gemodificeerde . Verder hoef je niet met gedestilleerd water te werken. De ammoniumthiosulfaat verdun je met leidingwater en het aanvullen en verdunnen is met leidingwater.
    [ Bill Troop heeft mij gezegd dat de receptuur in nieuwe drukken van 'The film developing cookbook' aangepast zou worden. Of dat al heeft plaats gevonden weet ik niet. In ieder geval is er op internet een correctie gepubliceerd. maar ja er wordt wel meer gepubliceerd].
    Ik zie zojuist een brief van Bill, waarin hij zegt dat de veranderingen in de tweede druk zijn doorgevoerd.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 04-08-2009 at 08:28 AM. Click to view previous post history.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Dritter Band, zweiter Teil Die Photographie mit Bromsilbergelatine und Chlorsilbergelatine von Hofrat Prof. Dr. Josef Maria Eder und Dr. Luppo Cramer.
    Is dat onderzoek, destijds van ver voor de oorlog, nog wel representatief voor de huidige materialen, vraag ik mij af? De fotografische techniek heeft de laatste 50 jaar wel een enorme vlucht genomen en niets blijft meer hetzelfde. Nieuwe tijden, nieuwe ideeën, nieuwe fixeren...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Is dat onderzoek, destijds van ver voor de oorlog, nog wel representatief voor de huidige materialen, vraag ik mij af? De fotografische techniek heeft de laatste 50 jaar wel een enorme vlucht genomen en niets blijft meer hetzelfde. Nieuwe tijden, nieuwe ideeën, nieuwe fixeren...
    Dat is een goede vraag. Inderdaad, er is veel veranderd. Neem bijvoorbeeld de fotografische objectieven te gebruiken bij opnamen en vergroten. Dat is gewoon niet te vergelijken.
    Maar als we praten over films, ligt de situatie heel anders. Het is geen toeval dat Adox films nu op dezelfde machines en volgens dezelfde receptuur worden geproduceerd. Deze films zijn superb! En is het voor de Kodak Tri-X niet veel anders? Wat sterk veranderd en verbeterd is de constantheid in kwaliteit (quality control). Maar dat zegt niets over de kwaliteit zelf. Neem je nu een tabular film (T max), dan praten we over een ander verhaal. Maar, je hoeft je daar niet op te richten.
    En als we praten over de chemie. De ontwikkelaars, die het op het moment goed doen ( pyrocatechol, pyrogallol en p-aminophenol(rodinal)) vinden hun ontstaan rond 1890. Er wordt wat gevarieerd, mede als gevolg van nieuwe films. Maar indrukwekkend is het niet. Zo heeft Agfa wat kaliumbromide aan de Rodinal toegevoegd, omdat bepaalde moderne films sterker sluieren dan de oude emulsies.
    Kort en goed, je kunt uit deze oude publikaties veel nuttige gegevens halen, maar je moet ze wel kunnen 'lezen'. Zo zie je dat de basiseigenschappen van ammoniumthiosulfaat (snelle fixeerwerking) al in 1891 zijn beschreven. Zo vind je dat de problemen om de jodering van emulsies al heel lang bestudeerd zijn.
    Als je de resultaten van nieuwe ontwikkelstoffen wilt weten, zul je hier geen gegevens in vinden. Maar wat is nieuw? En je moet er maar net behoefte aan hebben.
    En dan komen we op het volgende punt. Met de komst van T max waren de problemen niet van de lucht. Inzicht in de processen was verloren gegaan. Dit is de oorzaak van het ontstaan van het boek van Bill Troop 'film developing cookbook'. Het doel was om een basisinzicht in de ontwikkelprocessen terug te krijgen. En, de oude (duitstalige) literatuur geeft een goede aanvulling.

En dan moet je niet vergeten dat een APUG site een goed forum is om veel van deze kennis te 'archiveren'. Het is meer dan een 'handige tip geven'.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 04-08-2009 at 10:49 AM. Click to view previous post history.

FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Ik had gezegd de 'ins en outs' van de snelfixeer op te zoeken. Dat is inmiddels gebeurd. Een samenvattend artikel kun je vinden in:

Hier vind je allemaal resultaten betreffende de verschillende fixeren, die of snel zijn of snel heten. De KISS van snelfixeer.

Jed
    Jed,

breng je de volgende keer dit boek mee of, nog beter, een copietje van de betreffende pagina's?

Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Ik zie zojuist een brief van Bill, waarin hij zegt dat de veranderingen in de tweede druk zijn doorgevoerd.

Jed
    Dit is gebeurt.

Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by FotoGys View Post
    Dit is gebeurt.

Guus
    Mooi, ja ik heb niet alle drukken op voorraad.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by FotoGys View Post
    Jed,

breng je de volgende keer dit boek mee of, nog beter, een copietje van de betreffende pagina's?

Guus
    Dat zal ik doen. Maar herinner me er wel even aan. Het is trouwens wel goed dat er dan een kopieerapparaat in de buurt is.

Jed

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin