Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,565   Posts: 1,545,344   Online: 1019

Page 12 of 13 FirstFirst ... 2678910111213 LastLast
Results 111 to 120 of 129
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    En dan moet je niet vergeten dat een APUG site een goed forum is om veel van deze kennis te 'archiveren'. Het is meer dan een 'handige tip geven'.
    Om ook maar even een nadeel van forums als deze te noemen is dat mij opvalt dat er her en der ook van alles wordt beweerd zonder dat enige kennis van zaken aanwezig is.
    Alleen ben ik bang dat een beginnende hobbyist daar niet doorheen kan kijken en al snel het spoor bijster is en afhaakt.
    Dat laatste wil je ten alle tijden voorkomen.

Met andere woorden forums kunnen wel als 'kennisbank' fungeren mits je weet hoe de vork in de steel zit.
    harry

Release, the best you can do...

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Met andere woorden forums kunnen wel als 'kennisbank' fungeren mits je weet hoe de vork in de steel zit.
    Aan de Engelse zijde zijn wat documenten/artikelen te vinden.
    Deze optie zie ik niet aan de Nederlandse kant. Verder is er geen redactie aanwezig.
    Ik ben daarom bang dat er wel een hoop informatie geschreven wordt maar dat door een gebrek aan archivering en rangschikking die informatie niet meer eenvoudig op te vragen is.
    Meer een verjaardagbabbel eigenlijk.
    Of een eeuwige vergadering zonder voorzitter en notulist.

Mogelijkerwijs kan dat anders maar dan heb je wel een aantal vrijwilligers nodig om de redactie te voeren...

Fijne dagen,

Rob

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Dat probleem had wikipedia ook. Zoveel verschillende onderwerpen, daar kan niet één persoon de moderator van zijn. Er is niet één persoon die alles van alles weet. Dan kan je het maar beter overlaten aan de community. Of een panel van deskundigen. Maar wie is voor welk onderwerp DE deskundige? En ben je het daarmee eens? Misschien pik je wel zoveel op van het forum dat je de leermeester overtreft. De redactie bestaat dus uit alle deelnemers. Als je iets wilt weten moet je gewoon slim zoeken...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format

Fotografische kennis

Hoe kennis toegankelijk moet worden gemaakt, is een universeel probleem. Het heeft niet specifiek betrekking op APUG, zoals Jaap al aangeeft.

Maar hier gaat het om de bereikbaarheid van fotografische kennis.
    Het gebied van de analoge fotografie kenmerkt zich door diversiteit. Je kunt kiezen uit objectieven die de laatste 150 jaar zijn gemaakt. Een eindeloze hoeveelheid cameras, ontwikkelaars, fixeers en noem maar op. Iedere fotograaf heeft andere ideeen en mogelijkheden om die te realiseren. Als het KISS principe ergens niet van toepassing is, dan is het hier wel.

Om toch greep te krijgen op deze diverse wereld, zul je een inzicht moeten krijgen in de basis grondbeginselen. En vandaar uit kun je je verdiepen in de details. Zo is een boek als het 'Film developing cookbook' een basis om wat te weten te komen over filmontwikkelen.
    Vanuit zo een basis kan via een goede zoekmethode nuttige informatie worden verkregen van een site zoals de APUG site. En de zoekmethoden worden steeds verbeterd, dus het nuttig rendement van archieven als de APUG archieven wordt steeds hoger.

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik kan van harte het boek The Elements of Black and White Printing van Carson Graves aanraden. Daarin doet hij een experiment wat voor alle beginners een aanrader is. Om de effecten van alle stoffen te ervaren, ontwikkelt hij een beeld in een ontwikkelaar waarin alle stoffen aanwezig zijn, dan alleen metol, dan alleen hydrochinon, dan geen activator, dan geen restrainer (wat is dat in nl, remmer?). Door dit soort experimentjes, kom je er achter wat werkelijk de functies van alle stoffen zijn.

Nog iets waar weinigen kaas van hebben gegeten: hoe maak je een goede testprint. Ik zie nog wel eens anderen klungelen, het lijkt wel: zoveel fotografen, zoveel manieren.

Verzamel alle meningen en vorm dan je eigen inzicht. Beperk je tot wat je zelf goed kan gebruiken. Geloof niet wat anderen zeggen, totdat je het zelf hebt gecontroleerd en je eigen mening hebt bepaald...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik denk dat we wat te gemakkelijk denken dat we zelf zomaar even een ontwikkelaartje in elkaar kunnen steken.
    Grote namen als Kodak, Agfa (destijds), Fuji en anderen hebben vele manuren, zeg maar -jaren, gestoken in de ontwikkeling van deze producten. Wie zijn wij om dan te denken dat we dat wel even beter kunnen!
    Zomaar en gedachte...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Deze bedrijven denken natuurlijk ook commercieel ( zakelijk )
    dwz dat ze wellicht een perfect product kunnen maken,maar als een bepaald ingredient duur is of te duur zullen ze m.i. het niet laten hiervan de hoeveelheid tot een min te beperken en met andere toevoegingen de beperking camoufleren.
    het bekende 1 gram per pakje over zoveel pakjes

er lopen natuurlijk ook nog economen daar rond,maar misschien weet iemand uit ervaring hierover iets te zeggen

mijn eigen ervaring bij een productiebedrijf bevestigd dit overigens.de bekende strijd tussen verkoop en productie

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Ik kan van harte het boek The Elements of Black and White Printing van Carson Graves aanraden...
    Hallo Jaap,

Momenteel lees ik al vier boeken tegelijk. Het hoofdstuk “fotografische scheikunde” in “fototechniek” is erg verhelderend. Evenals de rest overigens.

Als je het hoofstuk over de geschiedenis van de fotografie doorneemt kun je constateren dat fotografen elkaar altijd al in de haren vlogen :-)

Nogmaals bedankt voor de boekentips.

Rob

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    Deze bedrijven denken natuurlijk ook commercieel ( zakelijk )
    dwz dat ze wellicht een perfect product kunnen maken,maar als een bepaald ingredient duur is of te duur zullen ze m.i. het niet laten hiervan de hoeveelheid tot een min te beperken en met andere toevoegingen de beperking camoufleren.
    het bekende 1 gram per pakje over zoveel pakjes

er lopen natuurlijk ook nog economen daar rond,maar misschien weet iemand uit ervaring hierover iets te zeggen

mijn eigen ervaring bij een productiebedrijf bevestigd dit overigens.de bekende strijd tussen verkoop en productie

Ongetwijfeld een valide argument. Alleen als je het consequent doorvoert niet houdbaar. Welke producten maak je zelf en welke betrek je kant en klaar. De brandstof voor je auto stel je ook niet zelf samen. Flim zelf gieten enz enz. En dan nog, is het resultaat inderdaad beter? Uit eigen ervaring weet ik dat x-lol het beter doet dan mytol, idem voor fx-39 versus fx-37.

Voor mij geld iets moet aantoonbaar beter zijn en de moeite die het kost om het zelf te doen moet in verhouding zijn tot de kwaliteit winst. En met betrekking tot fixeer zie ik hier absoluut geen voordeel.

Een ander aspect is dat je het heel leuk vind om het zelf te doen. Dat is echter geen rationeel argument, echter wel heel legitiem. Maar hoogst persoonlijk. Maar voor mij hoeft het gedoe met poeders niet zo.....
    Last edited by gary mulder; 04-10-2009 at 06:25 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Ik denk dat we wat te gemakkelijk denken dat we zelf zomaar even een ontwikkelaartje in elkaar kunnen steken.
    Grote namen als Kodak, Agfa (destijds), Fuji en anderen hebben vele manuren, zeg maar -jaren, gestoken in de ontwikkeling van deze producten. Wie zijn wij om dan te denken dat we dat wel even beter kunnen!
    Zomaar en gedachte...
    Deze bedrijven, Ruud zegt het al, hebben een commerciele opzet. Dat geeft enorme beperkingen, niet alleen commerciel, maar heel sterk ook technisch. En een heel sterke beperking voor die bedrijven is, dat zij nooit weten wat jou aanspreekt. Fotografie is uiteindelijk een heel persoonlijke angelegenheid. In dat opzicht refereerde Jaap al naar het boek van Carson Graves.
    Je weet ook helemaal niet hoeveel manuren ze in deze ontwikkeling hebben gestoken. Ik vermoed dat veel kennis 'van buiten deze bedrijven komt'.

Gelukkig is het voor ons niet interessant wat die bedrijven er van bakken. Het komt er op aan wat je zelf kunt doen, en dat is heel veel omdat je al die beperkingen niet hebt. Je kunt bestaande recepturen mengen en je kunt er van afwijken. Je doet waar je zelf zin in hebt.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 04-10-2009 at 04:31 AM. Click to view previous post history.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin