Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,553   Posts: 1,544,958   Online: 783

Page 13 of 13 FirstFirst ... 378910111213
Results 121 to 129 of 129
    Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Voor bedrijven is het gemakkelijker om grote hoeveelheden chemie goedkoop op te kopen en te verwerken, dan die kleine hoeveelheden die wij duur moeten aanschaffen. Ik heb zo eens gelezen dat de receptuur van Coca-Cola was uitgelekt. En toen ze het gingen maken lukte het om het precies zo te laten smaken, voor 5 euro de liter.

Ik denk ondertussen dat 'amateur' een geuzennaam is. We mogen trots zijn dat we amateur zijn en niet commercieel hoeven te zijn. We kunnen alle tijd in research stoppen die we maar willen. Ik denk eerder dat het niveau van kennis onder de meeste 'amateurs' nog wel laag is. Vandaar mijn verwijzing naar het boek dat ik noemde. Je moet, als je met chemie bezig gaat, in ieder geval de basisconcepten bevatten. Weet je bijvoorbeeld wat de soorten stoffen zijn die in een ontwikkelaar gaat? En wat gebeurt er als je die onderdelen meer of minder toevoegd? In zoverre heeft volgens mij de industrie mijlen verre voorsprong op ons 'amateurs'... (een enkeling daar gelaten)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    ...dan nog heb je niet de kennis die de grote jongens verzamelen.
    Dat de jongens niet weten wat de consument wil gaat er bij mij ook niet in.
    Zij bezitten afdelingen waar marktresearch wordt gedaan en de vergaarde (klanten) feed-back tenslotte verwerkt wordt tot de hapklare brok die we op de plank krijgen.
    Dat je misschien andere brokjes lekkerder vindt is een andere kwestie maar je kunt niet zo maar even de research afdeling aan de kant zetten en denken dat je het zelf beter kunt. Klink me heel aanmatigend in de oren.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Voor bedrijven is het gemakkelijker om grote hoeveelheden chemie goedkoop op te kopen en te verwerken, dan die kleine hoeveelheden die wij duur moeten aanschaffen. )
    Met die prijs valt het wel mee. Neem nou mijn catechol filmontwikkelaar. Die kost mij in de orde van 5 (vijf) cent per liter. Als de chemische industrie de chemicalien voor niets krijgt zouden ze een extra 5 cent verdienen.
    Wat duur is voor hen is het mengen, verpakken en distribueren. Vooral het mengen in grote hoeveelheid is een groot probleem. Ik heb wel eens een D 76 geanalyseerd. Meer dan treurig wat daar in het pak zat.

Volgens mij verdient de industrie aan de verkoop van films. In de ontwikkeling van emulsies gaat veel research zitten. Steeds maar nieuwe films, met enkele 'blijvertjes'. En, zoals ik al eerder meldde, er is veel gedaan aan Quality Control bij de films in de afgelopen 25 jaar. En dit is uiterst belangrijk; het 'prijsschieten' is verdwenen en daarmee is het belang van een betrouwbare chemie gestegen. En een betrouwbare chemie heb je in de hand als je zelf je chemie samenstelt. En voor dat zelf samenstellen hoef je echt geen chemicus te zijn. Een behoorlijke weegschaal is voldoende.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    ...dan nog heb je niet de kennis die de grote jongens verzamelen.
    Dat de jongens niet weten wat de consument wil gaat er bij mij ook niet in.
    Zij bezitten afdelingen waar marktresearch wordt gedaan en de vergaarde (klanten) feed-back tenslotte verwerkt wordt tot de hapklare brok die we op de plank krijgen.
    Harry, ik denk dat je een mooi beeld van dit research gebeuren hebt. Het is heel juist dat je het 'kennis verzamelen' noemt. Zo heb ik vast kunnen stellen dat in de US de duitse fotografische literatuur vaak niet doorkwam, om de simpele reden dat men geen duits kende.

Maar dit terzijde. Een research afdeling ontwerpt een receptuur. Die receptuur wordt al of niet via een patent vrijgegeven. Al deze recepturen kun je als particulier zo gebruiken. De research afdeling heeft niets van doen met het mengen, verpakken en verkopen.
    En als de research afdeling niet genoeg opbrengt in de ogen van een directie, dan wordt die afdeling op straat gezet, en alle know how is naar de bliksem. Dan is die know how bij een 'amateur' in veiliger handen.

Jed
    Last edited by argentic; 04-12-2009 at 02:13 PM. Click to view previous post history. Reason: quote gerepareerd

Shooter
    Medium Format
    STOPBAD
    acetaat zuur
    moet dit precies 28 % zijn of mag dat ook circa zijn bv 25 of 30 %.

ruud

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Een standaard stopbad is 2% azijnzuur dus:
    20ml HAc (geconcentreerd azijnzuur, >99,5%) in 1 ltr. water.

Of aangemaakt met Citroenzuur: 15g Citroenzuur per liter

Het kan ook nog met Natrium of Kaliummetabisulfiet: 30g per liter.

Op pag. 24 van "Sammlung Fotografischer Rezepte" U. Raffay beschrijft alle 11 mogelijkheden van een stopbad.

Groetjes,

Robert

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    STOPBAD
    acetaat zuur
    moet dit precies 28 % zijn of mag dat ook circa zijn bv 25 of 30 %.

ruud
    Nou, zo precies hoeft het ook niet, maar 28% is eenvoudig verdunnen van de gebruikelijke concentraten. Reken maar even na.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Ik zie het al
    zo kom ik aan een ong 2 % oplossing

bedankt

ruud

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Vandaag kwam ik een eerder draadje over dit onderwerp tegen. Had ik het maar eerder gevonden dan hadden we een hoop getyp kunnen besparen. Eerder draadje

Page 13 of 13 FirstFirst ... 378910111213

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin