Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,905   Posts: 1,521,303   Online: 1197
      
Page 2 of 13 FirstFirst 1234567812 ... LastLast
Results 11 to 20 of 129
  1. #11

    Join Date
    Nov 2004
    Location
    Bilthoven, The Netherlands
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    1,858
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Hmmmm, de meningen lopen een beetje uiteen en ieder nadeel heb z’n voordeel...
    Ik ga verder even uit van het gebruik voor de papierontwikkeling.
    De fixeer van Moersch heeft de volgende pH waarden:
    Basisch pH 7,5-8
    Zuur pH 6,0-6,5
    Volgens mijn bescheiden chemie kennis liggen pH 7,5 en pH 6,5 niet ver af van neutraal.
    Jed heeft het, v.w.b. het stopbad, over “teisteren bij pH 4,2”. Ik neem aan bij pH 4,2 en lager.
    Ik weet echter niet wat de zuurgraad van een gemiddeld stopbad is.

    Verder lees ik in de reactie van Gary dat een zuur fixeerbad de gelatine harder maakt. Geldt dit ook bij papier?

    Tot straks,

    Rob
    Als een fixeer een pH tussen de 7,5 en 8 ligt is dit zwak basisch en correct.

    Als de pH=4,2, deformeert gelatine niet. Bij afwijkende waarden voor de pH is dat wel het geval. Die deformatie probeer je zoveel mogelijk te vermijden, maar je kunt nu eenmaal niet alle processen bij die pH laten verlopen.

    Het harden van de gelatine berust op een wijziging in de structuur van de biopolymeren van de gelatine. Deze wijziging is het gevolg van een chemische reactie. Of er harding in een fixeerbad plaats zal vinden, hangt van de samenstelling van het fixeerbad af. Zo kun je ook harding in de ontwikkelfaze hebben.

    Jed

  2. #12
    Cor
    Cor is offline

    Join Date
    Aug 2006
    Location
    Leiden, The Netherlands
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    270
    Images
    5
    Nog wat duiten in de zak (wat ik begrepen heb, uit het hoofd weet, mbt bariet papier)

    Zo ver ik weet wordt de meeste fixeer zonder harder (meestal ouderwets aangeduid met alum, zo ver ik weet een aluminum verbinding, soms ook met chroom, lekker..;-)..) geleverd, en kan je het er apart bij voegen. Voor een goede werking van de harder is de pH van belang, en die moet zuur zijn (precieze details thuis..). De meningen van de noodzaak van een harder zijn verdeelt, het is zeker zo dat het tonen/omkleuren van een een geharde bariet druk veel lastiger/soms onmogelijk is.

    De bleangrijkste reden van een basische fixeer is (wat ik weet) is dat de fixeer (bijproducten) er makkelijker uitspoelen (dit heeft te maken met het opzwellen van de gelatine laag, deze is in basische/neutrale condities minimaal, zodat de ongewenste fixeer bij producten er het makkelijkst uit kunnen diffunderen).

    Nadeel is dat je langer moet stoppen met een aantal keer water verversen om je fixeer niet te snel te verprutsen.

    Zelf heb ik bij staining developers (PMK Pyro en PyrocatHD) altijd een zure fixeer gebruikt (pH 5-6) gebruikt, en niet gemerkt dat de stain daardoor verdween, en ik dacht dat Sandy King dit getest heeft en dat een zure fixeer geen problemen geeft

    Groet,

    Cor

  3. #13

    Join Date
    Nov 2004
    Location
    Bilthoven, The Netherlands
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    1,858
    Quote Originally Posted by Cor View Post
    laag, deze is in basische/neutrale condities minimaal, zodat de ongewenste fixeer bij producten er het makkelijkst uit kunnen diffunderen).

    Zelf heb ik bij staining developers (PMK Pyro en PyrocatHD) altijd een zure fixeer gebruikt (pH 5-6) gebruikt, en niet gemerkt dat de stain daardoor verdween, en ik dacht dat Sandy King dit getest heeft en dat een zure fixeer geen problemen geeft

    Groet,

    Cor
    Als je met stainende ontwikkelaars werkt, moet je geen zure fixeer gebruiken. Het is niet zo dat de stain verdwijnt, maar je blijft zitten met de verkeerde, niet proportionele stain.

    Jed

  4. #14
    Cor
    Cor is offline

    Join Date
    Aug 2006
    Location
    Leiden, The Netherlands
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    270
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Als je met stainende ontwikkelaars werkt, moet je geen zure fixeer gebruiken. Het is niet zo dat de stain verdwijnt, maar je blijft zitten met de verkeerde, niet proportionele stain.

    Jed
    ..Ik gebruik PyrocatHD ( en licht zure fixeer) om "double purpose" negatieven te maken: dwz groot formaat negatieven om en op zilver gelatine en om op bv platina afdrukken te maken. Normaal gesproken heb je daar 2 verschillend ontwikkelde negatieven voor nodig (pt druk vereist een veel grotere "Dmax" (DR) in je negatief). De stain fungeert als extra densiteit in het UV gebied en dit werkt goed

    ook gebruik ik PyrocatHD op IR negatief (4*5) om de vaak zware hoge lichten te temmen (de stain werkt als een soort soft filter (lagere gradatie) op MG papier).

    Ook dit werkt goed.

    Op zich zou ik voor echt ferme uitspraken beide fixeer soorten naast elkaar op duplicaat negatieven moeten testen, dat heb ik niet gedaan (en zie ik totnutoe geen reden toe)

    Mvgr,

    Cor

  5. #15
    Philippe-Georges's Avatar
    Join Date
    Apr 2005
    Location
    Flanders Fields
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    722
    Een oplossing voor het 'zure' stopbad is een gebufferd stopbad gebruiken zoals dit van Ryuji Zuzuki, dit heeft een pH van +/- 5.

    Philippe
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

    PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

  6. #16
    Robbedoes's Avatar
    Join Date
    Dec 2007
    Location
    Doesburg
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    442
    Ik zal even proberen om uit deze overweldigende informatiestroom een overzichtje voor mezelf te maken.
    Corrigeer me gerust als ik het fout heb.
    Stopbad
    Stopbad moet zuur zijn, maar niet al te zuur om de gelatine niet te laten deformeren: pH>=4,2

    Zuur fixeerbad
    Moeilijker uit te spoelen.
    Hypo clear voor beter spoeling.
    Verhardt de emulsie.
    Niet gebruiken voor edele procedés.

    Basisch fixeerbad
    Spoelt beter uit.
    Verhardt de emulsie niet.
    Stoppen in water, een tussenspoeling uitvoeren of een gebufferd stopbad gebruiken.
    Is zuiniger, gaat langer mee, is stabieler en heeft nauwelijks een geur.

    Is er ook een verschil te zien in het uiteindelijke beeld?

  7. #17

    Join Date
    Nov 2006
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    971
    Is er ook een verschil te zien in het uiteindelijke beeld?
    Nop

    Heb net een uitgebreide test gedaan van verschillende ontwikkelaars, en ben tot de conclusie gekomen dat de al oude adagium 1 film 1 ontwikkelaar (+1 fixeer) en leer daar mee werken, een waarheid als een koe is. Ja er zij verschillen maar die vallen kompleet in het niet bij de beheersing van het proces.

  8. #18
    Robbedoes's Avatar
    Join Date
    Dec 2007
    Location
    Doesburg
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    442
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Nop

    Heb net een uitgebreide test gedaan van verschillende ontwikkelaars, en ben tot de conclusie gekomen dat de al oude adagium 1 film 1 ontwikkelaar (+1 fixeer) en leer daar mee werken, een waarheid als een koe is. Ja er zij verschillen maar die vallen kompleet in het niet bij de beheersing van het proces.
    Dank je. En verder één papier etc.

    Bij silvergrain staat een aardig “vraag en antwoord” stuk over dit onderwerp.

  9. #19
    Robbedoes's Avatar
    Join Date
    Dec 2007
    Location
    Doesburg
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    442
    Quote Originally Posted by leicam5 View Post
    Een oplossing voor het 'zure' stopbad is een gebufferd stopbad gebruiken zoals dit van Ryuji Zuzuki, dit heeft een pH van +/- 5.

    Philippe
    Hallo Philippe,

    Koop je dat bij silvergrain?

  10. #20

    Join Date
    Nov 2004
    Location
    Bilthoven, The Netherlands
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    1,858
    Mij lijkt de volgende benadering goed voor 'iemand die begint`. Vraag je af in welke richting je jouw fotografie willen zien. Vraag aan iemand, die iets soortgelijks doet wat voor film, ontwikkelaar etc. hij gebruikt. Begin met deze combinatie en werk je volledig in. Van uit dit startpunt kun je dan wijzigingen aanbrengen om dichter bij je doel te komen. Deze wijzigingen kunnen berusten op specificaties, werk van anderen etc.

    Jed

Page 2 of 13 FirstFirst 1234567812 ... LastLast


 

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:



Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin