Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,747   Posts: 1,515,681   Online: 840

Page 3 of 13 FirstFirst 123456789 ... LastLast
Results 21 to 30 of 129
    Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Ik zal even proberen om uit deze overweldigende informatiestroom een overzichtje voor mezelf te maken.
    Corrigeer me gerust als ik het fout heb.
    Stopbad
    Stopbad moet zuur zijn, maar niet al te zuur om de gelatine niet te laten deformeren: pH>=4,2

Zuur fixeerbad
    Moeilijker uit te spoelen.
    Hypo clear voor beter spoeling.
    Verhardt de emulsie.
    Niet gebruiken voor edele procedés.
    Klopt niet helemaal, dat laatste , volgens mij: het verharden (crosslinken van de gelatine) gebeurt alleen als je de harder apart toevoegt, of als de harder al in de fixeer aanwezig is (komt volgens mij nauwelijks meer voor, tenzij je kleur chemie gebruikt dacht ik).

Met edele procedes wordt meestal het aanbrengen van een lichtgevoelige emulsie (platina, palldium, of zilverzouten en anderen..) op (aquarel) papier bedoelt, defenitie is wat ruim.

Als je je bariet druk later nog wil bewerken (tonen, omkleuren, inkleuren, broomolie druk (maar daarvoor heb je zowiezo een speciaal sooort bariet papier voor nodig, zo ver ik weet)), dan moet je geen harder gebruiken..

Verwarrend he..;-)..

Mvgr,

Cor

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Cor View Post
    Klopt niet helemaal, dat laatste , volgens mij: het verharden (crosslinken van de gelatine) gebeurt alleen als je de harder apart toevoegt, of als de harder al in de fixeer aanwezig is (komt volgens mij nauwelijks meer voor, tenzij je kleur chemie gebruikt dacht ik).
    Zelf las ik op de site van silvergrain bij een beschrijving van de fixeer, dat de harding vooral in de natte fase van toepassing zou zijn. Eenmaal droog zou het niet veel uitmaken...

Met edele procedes wordt meestal het aanbrengen van een lichtgevoelige emulsie (platina, palldium, of zilverzouten en anderen..) op (aquarel) papier bedoelt, defenitie is wat ruim.
    Dat klopt. Ik had er tonen e.d. neer moeten zetten.

Als je je bariet druk later nog wil bewerken (tonen, omkleuren, inkleuren, broomolie druk (maar daarvoor heb je zowiezo een speciaal sooort bariet papier voor nodig, zo ver ik weet)), dan moet je geen harder gebruiken..

Verwarrend he..;-)..

Mvgr,

Cor
    Ja een beetje. Het schijnt ook uit te maken of je in de tropen of bij een hoge temperatuur werkt. Je zou dan juist een verharder nodig hebben.
    Last edited by argentic; 04-12-2009 at 01:13 PM. Click to view previous post history. Reason: Quote gerepareerd

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Mij lijkt de volgende benadering goed voor 'iemand die begint`. Vraag je af in welke richting je jouw fotografie willen zien. Vraag aan iemand, die iets soortgelijks doet wat voor film, ontwikkelaar etc. hij gebruikt. Begin met deze combinatie en werk je volledig in. Van uit dit startpunt kun je dan wijzigingen aanbrengen om dichter bij je doel te komen. Deze wijzigingen kunnen berusten op specificaties, werk van anderen etc.

Jed
    Dat heb ik al gevraagd voor wat betreft het papier. Dat leverde één reactie op :-)

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Mij lijkt de volgende benadering goed voor 'iemand die begint`. Vraag je af in welke richting je jouw fotografie willen zien. Vraag aan iemand, die iets soortgelijks doet wat voor film, ontwikkelaar etc. hij gebruikt. Begin met deze combinatie en werk je volledig in. Van uit dit startpunt kun je dan wijzigingen aanbrengen om dichter bij je doel te komen. Deze wijzigingen kunnen berusten op specificaties, werk van anderen etc.

Jed
    Okay Jed, hier komt mijn serie:
    beeld: vergankelijk stedelijk/industrieel landschap
    camera: Minox B (CLA D. Goldberg)
    film: Agfa copex (M. Dunkmann)
    ontwikkelaar: Spur nanospeed professional (M. Dunkmann)
    tank: Minox daglicht ontwikkeltank (ebay canada)
    vergroter: Minox 2203 (fotoforum)
    papier: Adox Fine Print Nuance (fotoimpex)
    ontwikkeling: Nova processor (dank je wel Jaap)
    ontwikkelaar: Moersch eco 4812 (moersch)
    stop: ?
    fix: ?

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5

Zelf heb ik bij staining developers (PMK Pyro en PyrocatHD) altijd een zure fixeer gebruikt (pH 5-6) gebruikt, en niet gemerkt dat de stain daardoor verdween, en ik dacht dat Sandy King dit getest heeft en dat een zure fixeer geen problemen geeft

Groet,

Cor
    ..heb het nog even nagekeken en vond deze quote van Sandy:

I planned on using an acid fixer but will try an alkaline fix to be safe.
    Here is Sandy's quote from another site from March 2004 regarding fixing after Pyrocat development

"I recommend a slightly alkaline fixer, but an acid fixer will not reduce image stain very much, if any, with Pyrocat-HD negatives. It may cut B+F (or general stain) slightly, but that kind of stain is just garbage anyway.
    Sandy King"

In hetzelfde draadje ook andere mensen die een (licht) zure fixeer zonder problemen gebruiken in combinatie met Pyrocat HD:
    http://www.apug.org/forums/forum37/5...yrocat-hd.html

Groet,

Cor

Shooter
    Medium Format
    Het alk stopbad met form 1 liter water met 120 ml 28 % azijnzuur en 80 gram natrium acetaat

vraag : Is dit dan een concentraat oplossing en hoever verdunnen of een gebruiksoplossing

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Hallo Philippe,

Koop je dat bij silvergrain?
    Ik meng het zelf : voor 5 L gebruiksoplossing
    Acetic acid 90% : 300 cc
    NaOH : 175 gr
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    Het alk stopbad met form 1 liter water met 120 ml 28 % azijnzuur en 80 gram natrium acetaat

vraag : Is dit dan een concentraat oplossing en hoever verdunnen of een gebruiksoplossing
    Ruud,
    Is gebruiksoplossing, niet meer verdunnen.
    harry

Release, the best you can do...

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Het feit dat een basische fixeer beter uitspoelt, langer meegaat en nauwelijks schijnt te rieken spreekt me erg aan.
    Het gebruik van een zure fixeer heeft echter ook voordelen.
    Op het Engelse gedeelte van Apug kwam ik de volende twee recepten tegen van Ryuji Zuzuki.

Gebufferd stopbad pH 5,0 +/- 0,5

Neutrale snelfixeer pH 7,0 +/- 0,5

De zuurgraad van het stopbad ligt volgens mij onder de kritische waarde die Jed geeft m.b.t. deformeren.
    De fixeer is niet zuur, maar neutraal.

Is dit de ‘ideale’ combinatie, als die al bestaat?

Rob

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Het feit dat een basische fixeer beter uitspoelt, langer meegaat en nauwelijks schijnt te rieken spreekt me erg aan.
    Het gebruik van een zure fixeer heeft echter ook voordelen.
    Op het Engelse gedeelte van Apug kwam ik de volende twee recepten tegen van Ryuji Zuzuki.

Gebufferd stopbad pH 5,0 +/- 0,5

Neutrale snelfixeer pH 7,0 +/- 0,5

De zuurgraad van het stopbad ligt volgens mij onder de kritische waarde die Jed geeft m.b.t. deformeren.
    De fixeer is niet zuur, maar neutraal.

Is dit de ‘ideale’ combinatie, als die al bestaat?

Rob
    Beste Rob,

Ik vrees dat dit zo ongeveer de beste combinatie is die je kunt vinden, met uitzondering voor water als stopbad indien je persé geen zuur wilt gebruiken, maar waterstop is een ander paar mouwen.
    Overigens is een gebufferd stopbad 'minder' bedreigend voor een neutraal fixeerbad dan een 'gewoon' stopbad (= +/- pH 2). Een goed neutraal fixeer kan wel wat verdragen, zelfs een beetje ontwikkelaar als 't moet...
    Ik heb een en ander gemeten en, bij een gebufferd stopbad en een neutraal fixeerbad, zijn de pH waarden na 'normaal' gebruik de volgende : stopbad rond de pH 5,5 en het fixeerbad rond de pH 6,5. Dit ziet er echt niet zo slecht uit, een half pHtje meer of minder is 't einde van de wereld niet.
    Een gebufferd stopbad kan je zelfs 'replenischen' (wat is 't Schoon Vlaams hiervoor?), dit is beter voor het milieu want je gooit het minder vlug weg...
    Even terzijde : ik werk voor alle Z/W met een C-41 process fixeer, Unilec van FUJI, vlot leverbaar, goedkoop (+/- € 40 voor een jerrycan van 20 L concentraat, gebruik 1+4 = 100 L), pH 7, niet zo belastend voor het milieu en zowel het concentraat als de werkoplossing gaan (zeer) lang mee.

Salut,

Philippe
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

Page 3 of 13 FirstFirst 123456789 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin