Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,918   Posts: 1,584,728   Online: 738

Page 4 of 13 FirstFirst 12345678910 ... LastLast
Results 31 to 40 of 129

Shooter
    4x5 Format
    Philippe,

Bij wie betrek jij je Unilec fixeer ? Hier in het noorden is dat redelijk lastig.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Okay Jed, hier komt mijn serie:
    beeld: vergankelijk stedelijk/industrieel landschap
    camera: Minox B (CLA D. Goldberg)
    film: Agfa copex (M. Dunkmann)
    ontwikkelaar: Spur nanospeed professional (M. Dunkmann)
    tank: Minox daglicht ontwikkeltank (ebay canada)
    vergroter: Minox 2203 (fotoforum)
    papier: Adox Fine Print Nuance (fotoimpex)
    ontwikkeling: Nova processor (dank je wel Jaap)
    ontwikkelaar: Moersch eco 4812 (moersch)
    stop: ?
    fix: ?
    Mijn uitgangspunt is:
    Je onderwerpen, je manier van kijken en wat wil je zeggen of tot uidrukking brengen is punt een in de fotografie.
    Je keuze van je lenzen en al dat spul is een middel om vorm te geven aan je ideeen; en is geen doel.
    Daarom ga ik eerst informatie vragen over jouw doel.
    Je schrijft: 'beeld: vergankelijk stedelijk/industrieel landschap'.
    Hoe stel je je dat beeld voor? Documentair, nauwkeurig, schetsmatig, schilderachtig? Wil je de uitstraling van het beeld kunnen beinvloeden? ( shiften naar dramatisch, subtiel etc).
    Is de ruimtelijke uitbeelding belangrijk voor jou?
    Wat zijn de afmetingen van jouw uiteindelijke drukken?
    Nou, dat zijn al een heel aantal vragen. En bedenk ook dat je moet LEREN te kijken. De camera obscura wordt al vele eeuwen voor dat doel gebruikt. Als je een technische camera kunt lenen, kun je eindeloos kijken en ideeen opdoen. Een foto hoef je helemaal nog niet eens te nemen.

Jed

Shooter
    4x5 Format

alkalische fixeer

Ik zie eigenlijk geen voordeel in een zuur fixeerbad. Gezien het feit dat ontwikkelaar alkalisch is, zou je kiezen voor een alkalische fixeer. Dit kan om bepaald chemische redenen niet als het sterk alkalisch is. Daarom schuif je naar zwak alkalisch om die problemen te omzeilen. Zo sluit de fixeer het beste op de ontwikkelaar aan, terwijl je de fixeerresten optimaal uitspoelt. En dat is goed voor de print en vraagt het minste water.

Jed

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Mijn uitgangspunt is:
    Daarom ga ik eerst informatie vragen over jouw doel.
    Je schrijft: 'beeld: vergankelijk stedelijk/industrieel landschap'.
    Hoe stel je je dat beeld voor? Documentair, nauwkeurig, schetsmatig, schilderachtig? Wil je de uitstraling van het beeld kunnen beinvloeden? ( shiften naar dramatisch, subtiel etc).
    Is de ruimtelijke uitbeelding belangrijk voor jou?
    Wat zijn de afmetingen van jouw uiteindelijke drukken?
    Nou, dat zijn al een heel aantal vragen. En bedenk ook dat je moet LEREN te kijken.
    Jed
    De vraag over het doel is wat lastig onder woorden te brengen. Beter is het wellicht dat ik je wat beelden toon van mijn eerste testopnamen. Die geven namelijk een aardig beeld van de kant die ik op wil. Sleutelwoorden zijn: dromerig, melancholisch, ...

Deze afbeeldingen betreffen ingescande negatieven (Ilford delta 100). De korrel is in werkelijkheid niet zo grof gelukkig. Voor meer detail ga ik AGFA Copex gebruiken i.c.m. Nanospeed voor picturale ontwikkeling.

Het formaat waarin ik wil afdrukken is 18x24 cm. Het papier wordt ADOX Fine Print NUANCE.

Groet,

Rob

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Antwerpen, zo te zien?

Groet,

Cor

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    De vraag over het doel is wat lastig onder woorden te brengen. Beter is het wellicht dat ik je wat beelden toon van mijn eerste testopnamen. Die geven namelijk een aardig beeld van de kant die ik op wil. Sleutelwoorden zijn: dromerig, melancholisch, ...

Het formaat waarin ik wil afdrukken is 18x24 cm. Het papier wordt ADOX Fine Print NUANCE.

Groet,

Rob
    Inderdaad, het is niet makkelijk dit onder woorden te brengen. Maar wat je duidelijk maakt is dat je landschappen, architectuur etc op een dromerige, melancholische manier wilt weergeven. Dat betekent dat je een eigen gevoel in de opnamen wilt leggen. Dat je je beelden zo wilt sturen.
    Dat vertaal ik in: niet te gedetailleerd, weinig korrel en werken (=sturen) met licht.
    Niet te gedetailleerd wordt voornamelijk door het objectief bepaald, Schneider objectieven, maar vele ouderen objectieven voldoen hier aan.
    Weinig korrel wordt door de snelheid van de film en filmformaat bepaald, Maar jij hebt dromerig, melancholisch voor ogen. Neem dan een klassieker als de oude adox films.
    En nu het licht. Dat is het moeilijkste en boeiendste van alles. Het is gevoelsbepalend. Door je druktechniek te veranderen kun je alles sturen. Je kunt bij wijze van spreken aan een negatief elke uitstraling geven door verschillend te drukken.
    En dat licht dat moet je 'leren zien'. Dat doe je het best door 'te doen'. En het beste hulpmiddel is de camera obscura. Tegenwoordig de tecnische camera. Kijk hoe het licht om je heen werkt en hoe dat naar een plat vlak vertaalt. Het aantal vragen dat dan opkomt is ongelimiteerd, maar dat is nu juist wat fotografie is. In jouw geval zou ik een TC met een Schneider of wat oudere lens proberen te lenen, of een Rollei of zo met een Schneider.
    Bekijk het matglasbeeld met een goede loupe en vergelijk dat met je ervaring van het object 'in de natuur'. En bij dat bekijken moet je het vooral van uit je gevoel doen. Dus niet, 'is het wel scherp?'

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Kortom Rob volg het advies van Jed op, laat je minox links liggen, zorg dat je een TC in handen krijgt en je kunt ongelimiteerd aan de gang.

Overigens inspirerende foto's ondanks minox

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Philippe,

Bij wie betrek jij je Unilec fixeer ? Hier in het noorden is dat redelijk lastig.
    Elke minilab die met Fuji (Frontier) werkt kan voor jou Unilec bestellen, zo doe ik het ook. Overigens Unilec wordt bij Fuji-Hunt in Sint Niklaas/BelgiŽ gemaakt, en ik die dacht dat BelgiŽ Nederland z'n zuiderbuur was, misschien is dat het probleem...

Philippe
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Kortom Rob volg het advies van Jed op, laat je minox links liggen, zorg dat je een TC in handen krijgt en je kunt ongelimiteerd aan de gang.

Overigens inspirerende foto's ondanks minox
    Echt niet :-)
    Op dit moment beperk ik me juist tot wat ik al heb en kan ik tenminste verder.
    Als ik al mín tijd en geld in een ander formaat ga steken ben ik over een jaar nog niet praktisch bezig met fotografie.

Ik weet dat er beperkingen zijn en dat ik soms afwijkend moet werken. Pas als ik alles uit deze spullen heb geperst ga ik verder naar een groter formaat.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Cor View Post
    Antwerpen, zo te zien?

Groet,

Cor
    Klopt als een bus Cor.

Groet,
    rob

Page 4 of 13 FirstFirst 12345678910 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin