Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,208   Posts: 1,531,955   Online: 1142

Page 6 of 13 FirstFirst 123456789101112 ... LastLast
Results 51 to 60 of 129
    Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Goedkoper via Moersch of direct bij leverancier.
    Prijslijst

Ik kom nu voor 50 liter (werkoplossing) neutrale snelfixeer op €109,48, oftewel ± € 2,2 per liter.
    Last edited by Robbedoes; 03-28-2009 at 08:19 AM. Click to view previous post history.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Hallo Jaap,

Interessante prijzen. Ik ben benieuwd waar jij je spullen van betrekt.
    Ik vind veel hogere bedragen.

Omikron
    Ammoniumthiosulfat kristallin, rein >97,0% - 1 kg EUR 25,80 inkl. MwSt
    Natriumsulfit wasserfrei, Photoqualität - 100 g EUR 3,85 inkl. MwSt.

Labstuf
    Natrium metaboraat, 100 gram € 17,20
    Ik heb geen vergelijkend warenonderzoek gedaan, maar gewoon gekeken bij waar ik meestal bestel en dan kom ik op:
    Ammoniumthiosulfaat is bij photoformulary en digitaltruth €5,20 per L (60%)
    Natriummetaboraat bij photoformulary €15,75 voor 2,25 kg
    Natriumsulfiet van de Hekserij is €8 voor 1 kg.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Dank je Jed, voor deze uitvoerige reactie.
    Ook in versies die het eenvoudig maken om het perspectief te leren tekenen.
    Nou nog een mooie hoed, een punt baard met snor en een hoge witte kraag en ik ben weer helemaal terug bij het begin :-)

Groetjes,

Rob
    Het (centraal) perspectief lijkt mij het minst belangrijkst van allen. Daar werd de camera obscura nooit voor gebruikt. Die hoed heb je ook niet nodig, want dat zit alleen maar in de weg onder de zwarte doek. Het voordeel van een baard en een snor zie ik niet direct, anders dan dat je kunt besparen op scheerspullen. Uit die besparing kun je bijvoorbeeld de zwarte lap financieren.

Rob, als je een puntbaard, een snor en een hoge witte kraag hebt, waarschuw dan even, dan maken we een portret,

Jed

FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Alkalisch fixeer TF3 formulering, voor vijf liter (verdunning 1 + 4) heb je nodig:
    Ammoniumthiosulfaat 480g/(58-60%) 800ml = ong €3,50
    Natriumsulfiet (watervrij) 60g = €0,40
    Natriummetaboraat 5g = €0,10
    En gedestilleerd water aanvullen tot 1L

Dat kost dus ongeveer: €4,- per 5 liter. Is ongeveer een €0,80 per liter. Dus goedkoper, en dan heb ik met de prijsbepaling kleine hoeveelheden in gedachten genomen. Uiteraard als je grote hoeveelheden chemie bestelt (kilo's), dan wordt het (veel) goedkoper.
    Hallo Jaap,

ik gebruik natriumthiosulfaat met ammoniumchloride (omdat ik een grotere hh natrium... had). Kun jij aangeven hoeveel g van deze twee overeenkomt met 480 g ammoniumthiosulfaat?

Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by FotoGys View Post
    Hallo Jaap,

ik gebruik natriumthiosulfaat met ammoniumchloride (omdat ik een grotere hh natrium... had). Kun jij aangeven hoeveel g van deze twee overeenkomt met 480 g ammoniumthiosulfaat?

Guus
    Je zou ook een alkalische fixeer kunnen nemen, gebaseerd op natriumthiosulfaat.

water 750 ml
    natrium thiosulfaat 250 g
    natrium sulfiet (anh) 15 g
    natrium metaboraat 10 g
    water aanvullen tot 1 liter

niet verdunnen.
    Deze fixeer werkt wat minder snel dan de ammonium thiosulfaat variant. En je hebt meer van het goedkopere natriumthiosulfaat nodig. Die ammoniumchloride heeft er niet direct mee te doen. Dit is het TF2 recept. Als je een colloidaal neerslag krijgt, moet je het natriummetaboraat op 6 g brengen en het natriumsulfiet op 60 g. Op die wijze heb ik de ammoniumthiosulfaat receptuur gewijzigd. Je kunt die wijziging ook direct doorvoeren. Het komt er op neer dat je niet al te alkalisch moet werken.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 04-04-2009 at 01:46 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    Het nadeel van het gebruik van natriumthiosulfaat is dat je er geen T-grain of andere tabular grain films mee kunt fixeren. Dit is dan wel iets waarmee je rekening moet houden.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Even terug naar middelbare school...

Hallo Jaap,

Guus
    Kort: natriumthiosulfaat en ammoniumthiosulfaat zijn 1 op 1 te vervangen.

------------------------------------------
    Lange uitleg voor als je geïnteresseerd bent:
    Eerst kijk ik naar de reactievergelijkingen, wat er gebeurt tijdens het fixeren (ter lering ende vermaeck):

Ammoniumthiosulfaat:
    AgBr + 2 (NH4)2S2O3 → (NH4)3[Ag(S2O3)2] + NH4Br
    Natriumthiosulfaat:
    AgBr + 2 Na2S2O3 → Na3[Ag(S2O3)2] + NaBr

Ik zie dat 1 hoeveelheid ammoniumthiosulfaat te vervangen is door 1 hoeveelheid natriumthiosulfaat. Maar dan ben je er nog niet. Een hoeveelheid veren is niet even zwaar als een hoeveelheid lood.

Een hoeveelheid stof wordt in de chemie uitgedrukt in mol. Om te weten hoeveel een mol van een stof is, kijk je in het periodiek systeem. Dan kan je van alle elementen het aantal gram per mol opzoeken. Bijv. Natrium (Na) is 11 gram per mol. Zo tel je alles bij elkaar op en krijg je dat ammoniumthiosulfaat 78 g/mol is en natriumthiosulfaat... 78 g/mol.
    De vervanging is dus één op één! (toevallig dus)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Het nadeel van het gebruik van natriumthiosulfaat is dat je er geen T-grain of andere tabular grain films mee kunt fixeren. Dit is dan wel iets waarmee je rekening moet houden.
    Dit geldt met name voor zure fixeers en dan nog wel voor moderne gejodeerde emulsies. In ieder geval speel je met ammoniumthiosulfaat op safe. Als je een fabrieksfixeer hebt, moet je daar ook op letten. Met een zelfgemaakte fixeer weet je tenminste wat er in gaat.

Jed

FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1

Is de nathio dan naar amonium om te bouwen?

Vrienden,

dank voor alle input, al deze tips geven een duidelijk beeld van voors en tegens, echter ik blijf dan nog met een basis-vraag zitten:

Kan ik de natriumthiosulfaat gemengd met ammoniumchloride beschouwen als ammoniumthiosulfaat in een NaCl oplossing en zijn dan de nadelen (kortere fixeertijd en T-grain geschiktheid) daarmee opgelost?

Ik kom op deze vraag door het recept #123 uit DCB, Agfa Rapid Fixer waarin
    200g NaThio
    50g NaCl
    20 g Ka metabisulfiet
    Last edited by FotoGys; 04-05-2009 at 03:48 AM. Click to view previous post history. Reason: ontwikkeltijd bij fixeer noemen, grapje zeker
    Fotografen zien veel meer in hun leven

Shooter
    4x5 Format
    Vrienden,

dank voor alle input, al deze tips geven een duidelijk beeld van voors en tegens, echter ik blijf dan nog met een basis-vraag zitten:

Kan ik de natriumthiosulfaat gemengd met ammoniumchloride beschouwen als ammoniumthiosulfaat in een NaCl oplossing en zijn dan de nadelen (kortere fixeertijd en T-grain geschiktheid) daarmee opgelost?

Ik kom op deze vraag door het recept #123 uit DCB, Agfa Rapid Fixer waarin
    200g NaThio
    50g NaCl
    20 g Ka metabisulfiet
    Ik zou het natriumthiosulfaat maar niet gaan ombouwen, tenzij je een chemische carriere ambieert.
    Waar de NaCl in het recept vandaan komt is mij niet duidelijk. Een gewoon recept is bovenstaande receptuur zonder NaCl.

Een 50 jaar terug was men zeer terughoudend met ammoniumthiosulfaat, alles was natriumthiosulfaat wat de klok sloeg. Overigens niet ten onrechte want de materialen veranderen. Maar tegenwoordig met gejodeerde emulsies ligt dat anders, of kan dat anders liggen. Als je een echte klassieker uit de adox familie hebt, kun je rustig natriumthiosulfaat gebruiken. En of een papier goed gefixeerd is, kun je testen.

Jed

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin