Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,930   Posts: 1,585,418   Online: 1030

Page 7 of 13 FirstFirst 12345678910111213 LastLast
Results 61 to 70 of 129
    FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Ik zou het natriumthiosulfaat maar niet gaan ombouwen, tenzij je een chemische carriere ambieert.
    Waar de NaCl in het recept vandaan komt is mij niet duidelijk. Een gewoon recept is bovenstaande receptuur zonder NaCl.

Een 50 jaar terug was men zeer terughoudend met ammoniumthiosulfaat, alles was natriumthiosulfaat wat de klok sloeg. Overigens niet ten onrechte want de materialen veranderen. Maar tegenwoordig met gejodeerde emulsies ligt dat anders, of kan dat anders liggen. Als je een echte klassieker uit de adox familie hebt, kun je rustig natriumthiosulfaat gebruiken. En of een papier goed gefixeerd is, kun je testen.

Jed
    Nu zaai ik verwarring door de samenstelling niet goed op te schrijven:

het moet zijn:
    NaThiosulfaat + Ammoniumchloride + Kaliummetabisulfiet geeft Agfa 304 snelfixeer. Wat ik dus bedoelde was of de ammonium met de thiosulfaat samen gaat en er NaCl als bijkomend restproduct overblijft?

En nee, ik ben geen chemicus maar probeer alleen maar met de beperkte kennis die ik nog bezit de formules te begrijpen en zo mogelijk in mijn voordeel toe te passen.

Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by FotoGys View Post
    Nu zaai ik verwarring door de samenstelling niet goed op te schrijven:

het moet zijn:
    NaThiosulfaat + Ammoniumchloride + Kaliummetabisulfiet geeft Agfa 304 snelfixeer. Wat ik dus bedoelde was of de ammonium met de thiosulfaat samen gaat en er NaCl als bijkomend restproduct overblijft?

En nee, ik ben geen chemicus maar probeer alleen maar met de beperkte kennis die ik nog bezit de formules te begrijpen en zo mogelijk in mijn voordeel toe te passen.

Guus
    Ik ben de Agfa 304 receptuur gaan opzoeken.

RAPID FIXING BATH Agfa 304 - For Films and Plates

Warm Water (125 F or 52 C) - 750.0 ml
    Sodium Thiosulfate (Hypo) - 200.0 grams
    Ammonium Chloride - 50.0 grams
    Potassium Metabisulfite - 20.0 grams
    Add cold water to make - 1.0 liter

Er blijkt dat dit alleen voor films en platen bedoeld is. Het zal een receptuur zijn uit de periode dat er al wat nieuwere emulsies waren en ik denk dat ze om een rapid effect te hebben ammonium ionen wilde toevoegen. Rapid in die dagen betekende meestal het werk van reportage en sportfotografen.De platen werden terwille van de snelheid ternauwernood gespoeld. Het was echt een snelle wereld in die tijd. Ik betwijfel of je hier naar op zoek bent.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Nu is er naast reportage objectieven , reportage ontwikkelaar, ook een reportage fixeer ontmaskerd. LOL

Voordat ik er erg in heb wordt ik straks zelf nog als reportage fotograaf te kijk gezet. :o

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Voordat ik er erg in heb wordt ik straks zelf nog als reportage fotograaf te kijk gezet. :o
    Dat kun je alleen worden als je een reportage camera hebt...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Nu is er naast reportage objectieven , reportage ontwikkelaar, ook een reportage fixeer ontmaskerd. LOL

Ik denk dat het woord reportage fotograaf beter kan worden vervangen door persfotograaf. Die lui moesten snel werken omdat de foto in de krant moest. Die fotografen werkten met graflexen en dat soort cameras. De films of platen moesten snel verwerkt worden.Het schijnt zelfs zo te zijn dat de negatieven in natte toestand werden afgedrukt. Dus een snel werkende fixeer was een voordeel.

Het is pas veel later (laatste tientallen jaren van de 20 e eeuw) dat objectieven op specificaties ontwikkeld werden.

En voor ontwikkelaars ligt het weer anders, er zijn altijd al veel soorten ontwikkelaars geweest. Ieder koos dat uit dat het beste bij zijn werk past, wat je daar ook maar onder mag verstaan.

Zo, dat is de historie van de fotografie in de notendop.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Let maar op. Jij moet als reportagefotograaf iemand anders in verweggistan te kijk zetten

Jed
    Last edited by argentic; 04-12-2009 at 02:37 PM. Click to view previous post history. Reason: Quote gerepareerd

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Dat kun je alleen worden als je een reportage camera hebt...
    Een Linhof Tech was toch het duitse antwoord op de graflex ? Met andere woorden ik ben al op weg met mijn Tech. Nu nog leren snel te zijn.

Shooter
    4x5 Format

Agfa rapid fixeer

Nog wat aanvullende info.

Uit een Agfa boek van ca 1920 blijkt dat er een Agfa schnellfixiersalz in de handel werd gebracht. Dit zou gebaseerd zijn op natriumthiosulfaat, maar het is zo gemodificeerd dat slechts de helft van de fixeertijd nodig was.

De Agfa 304 receptuur is waarschijnlijk de receptuur van het Agfa product. Deze recepturen zijn na de tweede wereld oorlog in 1945 vrij gekomen.

Wat dat te betekenen heeft met de emulsies die bijna een eeuw later worden gemaakt, is niet duidelijk

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Over een andere boeg

Welke (zelf samen te stellen) fixeer raad je Guus aan voor welke materialen? Heb je zelf een favoriet, i.c.m. stopbad, alkalisch of zuur?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Na wat onderzoek bij voor mij betrouwbare bronnen, kom ik tot de bevinding dat een alkalisch fixeer zorgt dat de emulsie meer opzwelt, vandaar ook dat die sneller te spoelen is. Omgekeerd zal een zuur fixeer de emulsie minder doen zwellen en dus harder laten, ongeacht of er een aparte harder aan toegevoegd is. Daarnaast moet je bij het afdrukken en het gebruik van een alkalisch fixeer zeer goed zorgen voor een volledig uitgefixeerd zijn voordat je het licht aandoet. Omdat anders de in het papier nog aanwezige ontwikkel stoffen met name in de hoge lichten tot een ongewenste sluier kan zorgen. Dus ook de proefstookjes volledig uit fixeren ! Al met al toch wat nadelen aan zulk spul.

Maar de vraag van Guus is natuurlijk of je van natriumthiosulfaat door toevoeging van ammonium zout toch de werking van ammoniumthiosulfaat krijgt. Het enige wat hierop een antwoordt kan geven is uittesten of als iemand dit al gedaan heeft het van hem/haar vernemen hoe het door de test heen kwam.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin