Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,731   Posts: 1,515,256   Online: 820
      
Page 9 of 13 FirstFirst ... 345678910111213 LastLast
Results 81 to 90 of 129
  1. #81

    Join Date
    Nov 2004
    Location
    Bilthoven, The Netherlands
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    1,858
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Als ik op basis van natruimthiosulfaat een fixeer zelf zou samenstellen zou ik zeker voor film testen op nog aanwezige zilver halogenen. Zeker omdat fabrikanten van films hier mat name voor waarschuwen. Een simpele clip test lijkt mij dan niet voldoende.
    Om die reden kies ik liever voor ammoniumthiosulfaat. Het is nog al een gedoe om op zilverhalogenen te testen.

    Maar natriumthiosulfaat is veel makkelijker verkrijgbaar en dat is de reden dat velen deze weg vervolgen. Als je dan een probleem op dit terrein met een film of papier krijgt, dan koop je dat spul toch niet meer ( of te wel testen in de praktijk)

    Jed

  2. #82

    Join Date
    Nov 2006
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    971
    Als jij problemen ervaart na 2 minuten, lijkt mij iets mis met het stopbad-fixeerbad.
    Ik heb hier geen probleem mee omdat ik een zuur fixeer bad gebruik. Alleen een forum als dit zie ik een verantwoordelijkheid om juist mensen die beginnen goed te informeren. Het probleem is ook al op het engels talig gedeelte aan de orde gesteld door Photo Engineer , en is zie , naast dat ik het zelf ook getest heb, geen reden om te twijfelen aan zijn deskundigheid;

    I would like to warn everyone who uses either a neutral stop or a standing water rinse with an alkaline fix, that the film or paper may fog in the fix itself if you turn the lights on too soon in the fixing cycle. The water rinse must be running water, not standing, and alkaline or neutral stops are just not strong enough to stop development in alkaline fixes, especially with extensive use. They exhaust very rapidly compared to running water or acid stops.

    Therefore, you must not turn on room lights until 2x the clearing time has been reached or you will likely see some fog. I have run this experiment myself and seen a significant dmin increase in prints with standing water.

    What happens is that with standing water, it gradually becomes alkaline with just a tad of developing agent build up. With running water for a rinse, this problem is eliminated. This is explicitly stated in TF-4 instructions. Use running water. The same is likely true of neutral or alkaline stop baths.

    PE

  3. #83

    Join Date
    Nov 2004
    Location
    Bilthoven, The Netherlands
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    1,858
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Ik heb hier geen probleem mee omdat ik een zuur fixeer bad gebruik. Alleen een forum als dit zie ik een verantwoordelijkheid om juist mensen die beginnen goed te informeren. Het probleem is ook al op het engels talig gedeelte aan de orde gesteld door Photo Engineer , en is zie , naast dat ik het zelf ook getest heb, geen reden om te twijfelen aan zijn deskundigheid;
    De waarschuwing van PE is terecht, echter het heeft betrekking op een neutraal stopbad of gewoon water. Als je dat gaat gebruiken om daarna alkalisch te fixeren, dan vraag je om problemen. Maar de problemen liggen niet in het alkalisch fixeren, maar in de manier van het stoppen. Er wordt dan namelijk niets gestopt. Ik zou niet weten wat je onder een 'neutraal stopbad' moet verstaan.
    Als je een slecht stopbad gebruikt, zul je ook met een zuur fixeerbad nog vrij lang moeten wachten voordat je het witte licht aan kunt doen. Bovendien doen zich nog andere problemen voor, omdat het ontwikkelproces in de 'stopfaze' is doorgegaan en daarna geneutraliseerd moet worden in de fixeerfaze. En daar is de fixeer niet voor gemaakt. Maar nogmaals: het gesignaliseerde probleem is een stopbad probleem.

    Jed

  4. #84

    Join Date
    Nov 2006
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    971
    Maar nogmaals: het gesignaliseerde probleem is een stopbad probleem.
    Kan wel een stopbad probleem zijn, maar het gaat wel over door het gebruik van een zuur fixeer

  5. #85

    Join Date
    Nov 2004
    Location
    Bilthoven, The Netherlands
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    1,858
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Kan wel een stopbad probleem zijn, maar het gaat wel over door het gebruik van een zuur fixeer
    Het wijst op een stopbad probleem. Naar mijn idee moet je eerst het stopbad probleem oplossen. Daarna ben je alsnog vrij te kiezen voor een alkalisch of zuur fixeer bad.

    Eerder in deze thread heb je geschreven over 'beschadigingen'. Ik weet niet wat je met deze beschadigingen op het oog hebt. Als het slaat op pinholes in je negatief, dan wijst dat ook op een stopbad probleem.

    De functie van het stopbad wordt nog al eens ondergewaardeerd.

    Jed

  6. #86

    Join Date
    Nov 2006
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    971
    Jed, sorry maar met mijn foto's heb ik geen probleem, dus je vaderlijke hulp kan nog even achterwegen blijven.

    Het gaat er om de informatie op dit forum zo veelzijdig mogelijk te maken. De draad gaat over zuur of alkalisch fixeer. Met mijn bijdragen geef ik aan wat de mogelijke voordelen van een zuur fixeer zijn. Wat veruit de meeste in de handel zijnde fixeren zijn.

    Daarnaast ben ik een voorstander van het kiss principe. Keep it Strictly Simple. En hier toegepast alkalisch ontwikkelaar, citroenzuur of azijnzuur stopbad, en een standaard zuur fixeer. Het merendeel van de afdrukken zijn in het verleden hiermee gemaakt. Dit is KISS. Als het ingewikkelder moet, moet daar een zeer duidelijke reden voor zijn. Vooralsnog zie ik die in het kader van deze draad niet.
    Sterker nog, ik heb in het verleden meer problemen zien ontstaan door ingewikkeld te doen dan dat er door opgelost werd.

  7. #87

    Join Date
    Nov 2004
    Location
    Bilthoven, The Netherlands
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    1,858
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Jed, sorry maar met mijn foto's heb ik geen probleem, dus je vaderlijke hulp kan nog even achterwegen blijven.
    Ik kan dit niet volgen. Er zijn dus geen problemen met de fotos. Nou laten we dan gewoon het licht maar aan doen en naar het probleem van Guus kijken.

    Dat wil zeggen het testen van de (snel) fixeer met de ammoniumchloride. Het resultaat van die test is dat dit snelfixeerbad weliswaar sneller werkt, maar ook sneller is uitgeput. Dit was het resultaat met de materialen van een 50 jaar geleden. Met de huidige materialen is dit er zeker niet beter op geworden.
    De test zou dus op de uitputting gericht moeten zijn.

    Jed

  8. #88
    FotoGys's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Netherlands-Borne
    Shooter
    Medium Format
    Posts
    164
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Nou laten we dan gewoon het licht maar aan doen en naar het probleem van Guus kijken.

    Dat wil zeggen het testen van de (snel) fixeer met de ammoniumchloride.
    Jed
    Dan blijf ik toch nog met de vraag zitten: wat houdt deze test in?

    Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

  9. #89
    FotoGys's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Netherlands-Borne
    Shooter
    Medium Format
    Posts
    164
    Images
    1

    Mijn werkflow zoals ik 35 jaar geleden heb geleerd

    Ik zal even een korte aanduiding doen over de workflow die ik volg, geleerd van familie met een offset drukkerij.

    Film:
    - ontwikkelen
    - spoelen met water 5 x inhoud tank, per lading 5x kiepen, alles binnen 1 min.
    - fixeren met een toendertijd standaard fixeer (dus zuur)
    - spoelen volgens de ILFORD methode (die ik verleng naar 5 spoelbeurten uit voorzorg). In het laatste spoelwater een druppel afwasmiddel
    - drogen (na wissen en afzemen)

    Papier:
    - ontwikkelaar
    - stopbad
    - fixeer
    - spoelen (met PE dus kort, zeg 1 minuut)

    Zoals ook al geschreven is NaThio veel gemakkelijker te verkrijgen dan Ammoniumthio en dus heb ik hiervan de nodige kilo's liggen die ik, zuinig als ik ben, graag op maak. Het ammoniumzout heb ik ook liggen in een hoeveelheid om de agfa rapid 304 te maken. Hiermee heb ik reeds afdrukken en film gefixeerd. Fixeer controleerde ik tot op heden met strips (PH en zilvergehalte) maar ik werk te weinig om de strips voor de vervaldatum op te gebruiken. Als ik dan bedenk dat de fixeer eigenlijk niets kost, waarom dan testen, verversen is veel makkelijker.

    Tijdens de voorlaatste bijeenkomst bij Gary heb ik het boek of Pyro van Jaap meegenomen, heb de testen van Harry en Gary gevolgd (ontwikkelaar versus acutance) en ben ook van plan met pyrocat te gaan experimenteren. Weet ondertussen dat in deze situatie een alkalisch fixeer sterk wordt aangeraden en probeer dus te achterhalen of ik met mijn grondstoffen dit kan bereiken.

    Alle info is zeer verhelderend, papier zal ik blijven fixeren met een zuur fixeer en een citroenzuur stopbad, alleen al om de voordelen van snelheid. Voor film ligt het dus duidelijk anders en moet ik mogelijk toch aan de ammoniumthio voor TF3 modified

    Komt dus de volgende vraag boven: waar halen jullie ammoniumthiosulfaat vandaan?

    Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

  10. #90

    Join Date
    Nov 2004
    Location
    Bilthoven, The Netherlands
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    1,858
    Quote Originally Posted by FotoGys View Post
    Dan blijf ik toch nog met de vraag zitten: wat houdt deze test in?

    Guus
    Mijn vraag:'waarom wil je een snelfixeer'
    en vervolgens: waarom moet die gebaseerd zijn op natriumthiosulfaat, terwijl die al lange tijd gebaseerd zijn op ammoniumthiosulfaat?

    Mijn contactdrukken fixeer ik altijd in een natriumthiosulfaat, niets mee mis. O ja het is geen snelfixeer, dus ik laat de contacten 5 minuten in de fixeer. Als die drukken een probleem zouden vertonen over 10 jaar, maak ik mij er niet druk over.
    Maar mijn negatieven en de drukken dat is een andere zaak. Zo heb ik negatieven die gestained en negatieven die niet gestained zijn. Zo heb ik drukken die wel en die niet getoned zijn. Alles heeft zo zijn aanpak. En die aanpak begint bij het stopbad en het fixeerbad.
    Zoals ik eerder heb aangegeven, de mensen bij Kodak hebben dit willen onderzoeken, maar werden daartoe helaas niet in staat gesteld. Bill Troop ( en mensen van Kodak) en ik hebben ons in dit probleem verdiept.
    We kunnen dit soort problemen echter beter in petit comite bespreken. Zo heeft Jaap al eens voorgesteld om dit soort fotografische/ chemische problemen alleen met belangstellenden te bespreken. Ik denk dat dat een goed idee is.



    Jed



 

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:



Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin