Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,965   Posts: 1,558,395   Online: 877

Page 1 of 13 123456711 ... LastLast
Results 1 to 10 of 129
    Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format

fixeer (alkalisch/zuur)

Moersch heeft een zure en een alkalische fixeer.
    Is het beter om na een zuur stopbad ook een zuur fixeerbad te gebruiken of maakt dat niet zo veel uit?

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Wat losse puntjes
    Idealiter is de zuurtegraad van de fixeer gelijk met die van de pH van de ontwikkelaar.
    Na het gebruik van zuur stopbad gebruik je een zure fixeer. Bij een basische fixeer gebruik je meestal water als stopbad. Je kunt niet van een zuur stopbad naar een basisch fixeer zonder tussendoor goed te spoelen.
    Bedenk verder dat er effecten zijn van zuur op de gelatine van de film (maar daar kan Jed vast meer over vertellen...).

De zure fixeer kan op den duur het beeld aantasten, door te lang te fixeren. Dat doet basische fixeer niet. Ik denk dat dit het grootste punt is, voor het gebruik van basische fixeer.

Zure fixeerders zijn over het algemeen beter en meer beschikbaar. Basische fixeer heeft wel een aantal grote voordelen. Over het algemeen is basische fixeer zuiniger, gaat langer mee, het is stabieler en heeft nauwelijks een geur.
    Met veel plezier gebruik ik al een tijd modified TF3, met water als stopbad, en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het een veel gebalanceerder systeem is, veel neutraler dan zure stop en fixeer. Wanneer je een 'stain' wilt na het ontwikkelen (zie film/of darkroom cookbook), moet je wel alkalisch fixeer gebruiken.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Moersch heeft een zure en een alkalische fixeer.
    Is het beter om na een zuur stopbad ook een zuur fixeerbad te gebruiken of maakt dat niet zo veel uit?
    Bijna al het fixeer dat op de markt is, is zuur. Het zure stopbad is bedoeld om het basische ontwikkelproces te stoppen, maar ook om je fixeer te beschermen. Een basische fixeer na een zure stop heeft niet zoveel zin, omdat het de pH van je fixeer vermoedelijk te snel zal dalen om optimaal te functioneren. Bij een basische fixeer kun je beter een waterbad als stop gebruiken.
    Voordeel van een basische fixeer zit in het feit dat je de schommelingen in zuurgraad van waaraan je de film blootstelt tijdens het ontwikkelproces kleiner zijn. Dit zou volgens enkelen tot een fijnere korrel leiden. Bij papier zou het zo kunnen zijn dat het makkelijker te spoelen is.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    En bij het lang fixeren van papier is er altijd een hoeveelheid die via de rand in het papier(of papierbase) trekt. Dat is lastig te verwijderen, maar je hebt er meer last van bij zure fixeer, heb ik ooit gelezen. Klopt dat nog, wie weet er meer van?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

jelke's Avatar
    zuur, basisch?? ik haak hier ik toch even op in..., ik gebruik X55 fixeer van amaloco, is dit zuur of basisch? en kan ik S10 stopbad gebruiken (in combinatie)

Shooter
    4x5 Format
    Maar mijn bescheiden kennis; De meeste fixeerbaden zullen zuur zijn. Het fixeer wordt beschermt en gaat langer mee. Daarnaast wordt de gelatine door t' zuur gehard. Het laatste kan bij film's veroorzaken dat er kleine gaatjes in de emulsie komen, (pinhole's). Het gebruik van alkalisch fixeer wordt gedaan als je niet wilt dat de gelatiene gehard wordt, bv. bij oliedrukken / tonen ed. En bij negatief ontwikkelaars die zogenaamde stain geven, deze lost op in het zure fixeerbad. Bij het gebruik van alkalisch fixeer is het zaak om; Of een goede tussenspoeling om te zorgen dat de Ph afstemming van het fixeer bad niet verloopt, dit heeft als nadeel dat je niet precies kunt bepalen wanneer de ontwikkeling stopt en bij film de kans loopt op vlekken door plaatselijk nog doorontwikkeling. Of een gebufferd stopbad te gebruiken. dan verloopt de Ph van je fixeer niet en heb je wel een stop van je ontwikkelproces. Of als laatste een "gewoon" stopbad. Alleen zal naar verloop van tijd je fixeer toch nog zuur worden en dus niet meer de specifieke eigenschappen hebben die je juist wilde met het gebruik van alkalisch fixeer.

Ergo zuur fixeer bad tenzij....

Het zure fixeer is inderdaad moeilijker uit te spoelen, maar daarvoor kun je gebruik maken van hypo clear. Die weer voor een neutraal milieu zorgt.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by jelke View Post
    zuur, basisch?? ik haak hier ik toch even op in..., ik gebruik X55 fixeer van amaloco, is dit zuur of basisch? en kan ik S10 stopbad gebruiken (in combinatie)
    Dit is een zuur fixeer. Kan al dan niet met s10 gebruikt worden.
    X89 kan je goed gebruiken als je een basisch fixeer nodig hebt bij staining ontwikkelaar's (tenminste dat doe ik)

Shooter
    4x5 Format
    Ik ben wat huiverig om op dit onderwerp in te gaan, want dan komt er het nodige aan het daglicht. Een paar hoofdpunten:
    !. je ontwikkelaar is noodzakelijk sterk basisch
    2. je fixeer moet basisch zijn, wil je de fixxerresten goed kunnen verwijderen, maar mag niet te basisch zijn omdat dan het gevaar van een colloidale nerslag dreigt. Om die reden heb ik de receptuur van de TF3 bijgesteld. Bill Troop heeft deze bijstelling overgenomen, maar je moet oppassen met welke receptuur eritie je werkt.
    3. je wil de emulsie verder niet al teveel teisteren, en dat gebeurd voor gelatine bij pH=4,2. Dus een stopbad bij deze pH is een goede keuze.

Tot zover war hoofdpunten. Ik zal maar niet mijn hele correspondentie met Bill Troop herhalen!

Jed

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Hmmmm, de meningen lopen een beetje uiteen en ieder nadeel heb z’n voordeel...
    Ik ga verder even uit van het gebruik voor de papierontwikkeling.
    De fixeer van Moersch heeft de volgende pH waarden:
    Basisch pH 7,5-8
    Zuur pH 6,0-6,5
    Volgens mijn bescheiden chemie kennis liggen pH 7,5 en pH 6,5 niet ver af van neutraal.
    Jed heeft het, v.w.b. het stopbad, over “teisteren bij pH 4,2”. Ik neem aan bij pH 4,2 en lager.
    Ik weet echter niet wat de zuurgraad van een gemiddeld stopbad is.

Verder lees ik in de reactie van Gary dat een zuur fixeerbad de gelatine harder maakt. Geldt dit ook bij papier?

Tot straks,

Rob

Shooter
    4x5 Format
    Verder lees ik in de reactie van Gary dat een zuur fixeerbad de gelatine harder maakt. Geldt dit ook bij papier?
    Dit geldt zeker voor papier. Als je bariet zo willen glanzen is het dan ook ten zeerste aan te raden. Wil je echter er een broomolie druk mee maken zal het nooit meer lukken als je het in een zuur/hardend fixeer bad hebt gestopt. Uiteindelijk is enige vorm van harden wel aan te raden. Dit geeft een zeker extra bescherming aan de print. Dit is echter ook mogelijk door hem in een verhitte pers te doen.

Page 1 of 13 123456711 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin