Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,491   Posts: 1,542,956   Online: 889

Page 10 of 12 FirstFirst ... 456789101112 LastLast
Results 91 to 100 of 118

Thread: Film testen

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Wat wil je hiermee zeggen?
    Dat met alle publicaties na 1941 maar wat aan gerommeld is en alleen de Kodak publicaties als enige het 'predikaat' betrouwbaar opgespeld krijgt.
    Harry, in de eerste plaats noem ik Agfa, een enorme duitse literatuur en niet te vergeten Windisch met de topper aller tijden als voorbeelden.
    Maar waar het mij om gaat is de grote vraag waar het heen moet nu de bron is opgedroogd? Een vraag die al vaak gesteld is. Van uit die optiek is het film developing cookbook geboren. Dat is de kern van mijn verhaal.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Het genoemde boek geeft naast informatie over de gebruikte chemicaliën en hun werkzaamheid het verloop van het ontwikkelproces weer. Ook komen er nog wat andere zaken ter sprake.
    Over hoe je tot "OPTIMALISATIE" (waar jij het zo vaak over hebt) komt wordt met geen woord gerept.
    Die uitgave heb ik destijds gekocht met als reden hieruit te leren hoe ik mijn materiaal optimaal kan fine-tunen.
    Maar als ik dat vergelijk met WBM is het slecht een mager aftreksel daarvan en belicht het alleen het ontwikkelproces. Niets meer en niets minder.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Het genoemde boek geeft naast informatie over de gebruikte chemicaliën en hun werkzaamheid het verloop van het ontwikkelproces weer. Ook komen er nog wat andere zaken ter sprake.
    Over hoe je tot "OPTIMALISATIE" (waar jij het zo vaak over hebt) komt wordt met geen woord gerept.
    Die uitgave heb ik destijds gekocht met als reden hieruit te leren hoe ik mijn materiaal optimaal kan fine-tunen.
    Maar als ik dat vergelijk met WBM is het slecht een mager aftreksel daarvan en belicht het alleen het ontwikkelproces. Niets meer en niets minder.
    Het gaat mij niet om welk boek ook. Het gaat mij om de informatie overdracht betreffende analoge fotografie in het algemeen. We kunnen momenteel kiezen uit een enorme hoeveelheid verschillende films. Maar hoeveel informatie is beschikbaar? Geen bliksem. Daar zit het probleem.Een schrijver van fotografische informatie heeft geen beschikking over een bron.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Het gaat mij niet om welk boek ook. Het gaat mij om de informatie overdracht betreffende analoge fotografie in het algemeen. We kunnen momenteel kiezen uit een enorme hoeveelheid verschillende films. Maar hoeveel informatie is beschikbaar? Geen bliksem. Daar zit het probleem.Een schrijver van fotografische informatie heeft geen beschikking over een bron.
    Ik herken dit in het geheel niet. Eerder het tegendeel; er is in druk en via internet een overweldigende hoeveelheid informatie beschikbaar. Dat jou de informatie niet welgevallig is is een andere zaak. Maar om dan in een ontkenning fase te gaan lijkt me niet de oplossing.

PS A.A. zal wel door meer mensen als een van de 50 invloed rijkste fotografen van de 20e eeuw gekend worden dan als pianist.
    En op het gebied van landschapsfotografie wat mij betreft tot de top 5

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Ik herken dit in het geheel niet. Eerder het tegendeel; er is in druk en via internet een overweldigende hoeveelheid informatie beschikbaar. Dat jou de informatie niet welgevallig is is een andere zaak. Maar om dan in een ontkenning fase te gaan lijkt me niet de oplossing.
    5
    Het feit dat deze ontwikkeling in de informatie niet herkend wordt is nu juist het probleem. En om een ontwikkeling te herkennen moet men zowel met oude als het nieuwe bekend zijn. En omdat velen het oude niet kennen, wordt het niet als een probleem herkend.
    In de eerste drie alineas van de introduction van het 'Film developing cookbook' wordt een aspect hiervan goed beschreven.
    Deze golfbeweging is niet alleen in de fotografie te vinden. Vergelijkbare ontwikkelingen vind je bij de schilderkunst, de film en bij hele culturen.
    Beschouw dit als een signalering. Wie weet verdiept iemand zich weer in oudere procedures. Degene, die de edele procedes gebruiken, doen dit overigens al. Misschien wordt de zilvergelatine ook nog eens een edel procede.
    In de schilderkunst stelde men zich de zelfde vraag omstreeks 1840. Hoe werkten de oude meesters. Dat resulteerde in 'Methods and materials of painting of the great schools and masters' door Eastlake.
    De waarde van iets nieuws kun je pas goed bepalen als je het oude kent. Het lijkt mij een pilaar van een museum en een deel van een cultuur.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Het feit dat deze ontwikkeling in de informatie niet herkend wordt is nu juist het probleem.
    Als ik een text niet snap ga ik de zinnen ontleden. Dat is een tic die ik uit mijn studie heb overgehouden. In bovenstaande zin is het belangrijk om te weten wat het onderwerp is. deze ontwikkeling

zoals ik het begrijp is betekend het in reactie #93 de ontwikkeling dat er geen nieuwe informatie beschikbaar is.
    In reactie # 95 begrijp ik dat het gaat over de ontwikkeling dat oudere informatie niet geraadpleegd wordt, alleen maar gekeken wordt naar nieuwe hedendaagse.
    In het film cookbook eerste 3 alinea's wordt juist beschreven dat oude informatie over film ontwikkelen niet meer toereikend is en er dringend behoefte is aan up to date info en daar wil dat boek in voorzien.

Gaat het nu om dat er geen nieuwe info is ,of dat de oude info niet gekend wordt ?

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Als ik een text niet snap ga ik de zinnen ontleden. Dat is een tic die ik uit mijn studie heb overgehouden. In bovenstaande zin is het belangrijk om te weten wat het onderwerp is. deze ontwikkeling

zoals ik het begrijp is betekend het in reactie #93 de ontwikkeling dat er geen nieuwe informatie beschikbaar is.
    In reactie # 95 begrijp ik dat het gaat over de ontwikkeling dat oudere informatie niet geraadpleegd wordt, alleen maar gekeken wordt naar nieuwe hedendaagse.
    In het film cookbook eerste 3 alinea's wordt juist beschreven dat oude informatie over film ontwikkelen niet meer toereikend is en er dringend behoefte is aan up to date info en daar wil dat boek in voorzien.

Gaat het nu om dat er geen nieuwe info is ,of dat de oude info niet gekend wordt ?
    Laat ik het nog eens anders formuleren:
    Een ontwikkeling van 'iets' over een bepaalde periode kun je pas doorzien als je bekend bent met de informatie over die periode (oud en nieuw). Ontbreekt nu het inzicht in de oude informatie, dan kun je niet bekend zijn met de ontwikkeling.
    Voor de analoge fotografie kwam daar nog bij dat in 1982 de fotografische industrie duizenden researchers aan de kant zette, met als gevolg dat nieuwe informatie opdroogde. De basisinformatie in de fotografie voor analoge fotografie eindigt omstreeks 1977, gezien de loopduur van een researchproject. Dat is inmiddels 32 jaar terug en eigenlijk de meest recente informatie. Voor velen is dit oude waardeloze koek, die het aankijken niet waard is of niet begrepen wordt. Voor anderen de meest recente informatie.
    Het film developing cookbook is een compilatie van oude recepturen en er wordt getracht om een inzicht te geven in de werking van ontwikkelaars. Het lijkt mij een goede aanpak om oude kennis door te geven. Bill Troop is verder een oude rot in het vak, die contact heeft met velen. Bijv. Ron Mowrey en ikzelf heb er ook een steentje aan bijgedragen.

Jed

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Het feit dat deze ontwikkeling in de informatie niet herkend wordt is nu juist het probleem. En om een ontwikkeling te herkennen moet men zowel met oude als het nieuwe bekend zijn. En omdat velen het oude niet kennen, wordt het niet als een probleem herkend.
    ... etc
    Jed
    Na een vraag over goede fotografieboeken hier op Apug zijn mij een aantal titels aangeraden. Via het tweedehands circuit heb ik inmiddels een aantal van deze titels kunnen bemachtigen. Eén daarvan is “fototechniek” van Charpentier. Niet dat ik in dat boek alles te weten kom over fotografie maar er staat toch heel wat in over de natuurkundige-, scheikundige- en wiskundige aspecten van de fotografie. Verder heb ik vorig jaar het, volgens mij door jou niet zo gewaardeerde, boek “way beyond monochrome” besteld. In dat boek kwam ik niet alleen een heel aardige techniek tegen met betrekking tot het gebruik van stops bij het belichten van fotopapier maar ook handige ontwerpen voor o.a. een zelf te maken gereedschapje voor testprints. Verder een methode voor filmcalibratie, splitgrade, maskers etc. etc. De historie van de fotografie mag dan niet direct aan de orde komen in dit boek, maar er is een zeer uitgebreide literatuurverwijzing opgenomen en een verwijzing naar de geraadpleegde bronnen. Ik zie dan ook niet zo in waarom je bang bent dat er geen basis meer zou zijn waarop je zou kunnen terugvallen.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    . Ik zie dan ook niet zo in waarom je bang bent dat er geen basis meer zou zijn waarop je zou kunnen terugvallen.
    Die basis is er wel. Maar na ca 1978 is die opgedroogd, er kwamen geen nieuwe resultaten naar buiten. Dus je argumentatie komt uit oudere gegevens. Ik heb daar geen probleem mee, maar er zijn personen die met minachting naar oudere literatuur kijken.
    Zo heb ik de TF-3 receptuur gewijzigd. De gegevens waarop die wijziging berust zijn afkomstig uit de Agfa laboratoria en dateren van rond 1930.

Overigens verwacht ik van een populaire tekst niet dat naar alles gerefereerd wordt. Maar als ik een dergelijk populair boek opensla en ik zie direct waar het materiaal vandaan komt, en dat het met opzet is gedeformeerd, dan is het voor mij als wetenschapper genoeg. In de wetenschappelijke literatuur zal men dat niet wagen. Een populair boek leg ik terzijde.
    Verder zijn er populaire teksten, waarbij de edities als kameleons wijzigen. Ga dat maar eens uitzoeken.
    Maar ook de schrijvers van die boeken hebben het niet makkelijk. Het kan voorkomen dat je het meest correspondeert over auteursrechtelijke rechtszaken, waar die schrijvers helemaal ziek van worden. Je correspondeert dan niet over de fotografie maar over de ziekte van de schrijver. Dan adviseer ik hem maar weer eens een verfrissende duik in de zee te nemen.

Jed

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Die basis is er wel. Maar na ca 1978 is die opgedroogd, er kwamen geen nieuwe resultaten naar buiten.
    Begrijp ik het goed dat serieuze informatie over doka uitsluitend uit laboratoria van commerciële fabrikanten kan komen? Zoals Kodak die keer op keer getoond heeft niet voor zijn klanten, maar voor zijn aandeelhouders te werken? Laboratoria bovendien die 30 jaar wetenschappelijke ontwikkeling missen. . . Blijkbaar zijn alle doka gebruikers en auteurs na 1978, op de hele wereld, plotseling dumbos geworden. Dat er nogal wat wetenschappelijk geschoolden tussen zitten (ook op Apug NL) is niet relevant.

Ik heb het boek 'Way beyond Monochrome' niet. Maar ik heb het wel ingekeken. Als ik mij herinner komt er een variant van de ring-around van Kodak in voor. Andere informatie is van Kodak overgenomen, maar veranderd op een manier die kodak niet bedoeld heeft. Dat is dan ook de reden dat het boek hier niet op de plank staat en er ook niet zal komen.
    De manier waarop je WBM wegwuift omdat het niet overeenkomt met Kodak, komt op mij weinig wetenschappelijk over. Maar wie ben ik om daarover te oordelen, met slechts 13 jaar wetenschappelijk onderwijs?
    Last edited by argentic; 04-25-2009 at 08:25 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 10 of 12 FirstFirst ... 456789101112 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin