Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,926   Posts: 1,585,090   Online: 850

Page 11 of 12 FirstFirst ... 56789101112 LastLast
Results 101 to 110 of 118

Thread: Film testen

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Begrijp ik het goed dat serieuze informatie over doka uitsluitend uit laboratoria van commerciële fabrikanten kan komen? Zoals Kodak die keer op keer getoond heeft niet voor zijn klanten, maar voor zijn aandeelhouders te werken? Laboratoria bovendien die 30 jaar wetenschappelijke ontwikkeling missen. . . Blijkbaar zijn alle doka gebruikers en auteurs na 1978, op de hele wereld, plotseling dumbos geworden. Dat er nogal wat wetenschappelijk geschoolden tussen zitten (ook op Apug NL) is niet relevant.
    Wilbert, het antwoord op deze vraag kan eigenlijk alleen beantwoord worden, door aan te geven hoe de informatie in de fotografie tot stand gekomen is en tegenwoordig tot stand komt. Dus wat is de weg van de basic research (met een uitgebreide fotografische literatuur) totdat het als hapklare info wordt aangeboden.
    En dit antwoord is voor de fotografie tweeledig; aan de ene kant heb je te doen met de chemische processen rond negatief en print, aan de andere kant heb je beeldkwaliteit waar de fysica dominant is. En, daar komt dan bij dat in de fotografie deze chemie en fysica in elkaar grijpen.
    Om dit hele zaakje tot een hapklare tekst om te werken is geen sinecure, maar is wel te doen. Ik heb er al veel aan gewerkt. Het geeft mij zelf een overzicht. Publiceren van deze know-how is echter riskant in verband met auteursrechtelijke consequenties. De mondelinge overdracht is echter geen probleem, en de bijeenkomst in Veghel is een voorbeeld. Een vervolg gaat plaats vinden in 'petit comité', alleen voor de belangstellenden. En dan zijn we weer helemaal terug bij vroeger , waar de info van persoon op persoon wordt overgedragen. Dat is ook de kracht van de grote researchgroepen en conferenties waar info onderling wordt uitgewisseld. Of neem de briefwisseling tussen wetenschappers en kunstenaars.
    De grote verdiensten van voornamelijk Agfa en Kodak, is dat zij hapklare info hebben verzorgd op gebieden waar de chemie dominant is(ontwikkelaars, film). Kodak heeft op het fysische gebied van beeldkwaliteit veel gedaan en doet dat nog steeds. Vermoedelijk met een ppromotional doel) Ze spreken daar echter een 'digitaal fotografie' publiek aan ( in de orde van 'waar moet een pasfoto' in de zin van beeldkwaliteit aan voldoen).

Jed
    Last edited by argentic; 04-26-2009 at 06:13 AM. Click to view previous post history. Reason: quote gerepareerd

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Dat is geen antwoord.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    4x5 Format
    Het lijkt er op Jed, dat je graag de informatie voorziening wat betreft fotografie wenst te monopoliseren. Informatie dient of van jou afkomstig te zijn, of uit door jou geaccordeerde publicaties. Alle publicaties waar je niets in ziet wijs je resoluut richting prullenbak, zonder daar op inhoudelijk op feiten beruste argumentatie voor te geven. En de argumentatie die je geeft is van een hoog retoriek gehalte. Bij voorbeeld dat AA commercieel doelen zou hebben en kodak/agfa niet. Later spreek je dit echter weer tegen.
    Wat mij betreft heb je geen enkel inhoudelijk argument genoemd waar wbm of de boeken van AA fouten bevatten. Graag in de vorm van op die bladzijde staat ..... Dit is niet juist omdat ....
    Het op deze manier willen monopoliseren is in de eerste plaats onethisch als historisch gezien dom.
    En wat mij het meeste stoort het gehele bestaansrecht van dit forum onderuit haalt.

Shooter
    4x5 Format

Informatie overdracht

Momenteel loopt bij het FOAM in Amsterdam een overzichtstentoonstelling van het werk van Richard Avedon. Dit is echt een unieke mogelijkheid. Maar afgezien dat je hier veel fotos kunt zien is er ook een film te zien, die je een inzicht geeft van de wijze van werken van Rick en van de achtergronden. Door een film te tonen, zie je hoe de informatieoverdracht, die ik eerder noemde in zijn werk gaat. Het is een proces dat moeilijk onder woorden is te brengen, maar zo een film laat je er aan proeven. Hier kun je onder andere zien hoe de werking van het licht een centrale rol in je werk betekent. Omdat de werking van het licht bij mij ook de centrale kracht is, kan ik mij in het werk van Rick goed vinden. Je kunt zien hoe hij technisch te werk is gegaan om zijn gevoel vorm te geven.
    Ik kan een ieder aanbevelen om naar deze tentoonstelling en film te gaan.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Het lijkt er op Jed, dat je graag de informatie voorziening wat betreft fotografie wenst te monopoliseren.
    En wat mij het meeste stoort het gehele bestaansrecht van dit forum onderuit haalt.
    Ik heb geen methode gemonipoliseerd. Mijn methode heb ik hier niet gepubliceerd. Jij hebt jouw privé methode hier wel gepubliceerd en Wilbert heeft de FVS(Kodak) methode gepubliceerd. Ieder doet wat hij wil. En ieder gebruikt wat hij wil.

Voor de belangstellenden draag ik mijn benadering over (in petit comité). Deze belangstellenden zullen dan in de kortste keren zien dat ze hun eigen inzichten moeten laten prevaleren, omdat beeldkwaliteit een persoonlijke aangelegenheid is.

Is hier sprake van momopoliseren van mijn kant?
    Ik kijk wel uit om een methode hier te publiceren, dan kan er sprake zijn van momopoliseren.

Jed

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    ...Voor de belangstellenden draag ik mijn benadering over (in petit comité). Deze belangstellenden zullen dan in de kortste keren zien dat ze hun eigen inzichten moeten laten prevaleren, omdat beeldkwaliteit een persoonlijke aangelegenheid is...
    Jed, heb je al een datum en locatie in gedachten?
    Wellicht is er dan ook een mogelijkheid om de aangehaalde publicatie te vermenigvuldigen.

Rob

Shooter
    35mm
    Het onderstaande las ik in het Gavaert Fotohandboek, 10e druk 1957:
    (goed om de discussie verder levendig te houden?1)

"Zij die halsstarrig vasthouden aan de praktijk en de wetenschap afwijzen
    zijn als zeelieden, die een schip bestijgen zonder steun of kompas en nooit
    en nooit precies weten waar zij naar toe varen. De praktijk moet steunen
    op goede theorie"

Leonardo da Vinci
    Leonardo

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Jed, heb je al een datum en locatie in gedachten?
    Wellicht is er dan ook een mogelijkheid om de aangehaalde publicatie te vermenigvuldigen.

Rob
    Een specifieke afspraak moet nog worden gemaakt. Ik weet dat Jaap een voorstander is van het idee. Dus kunst en wetenschap te combineren (zoals Leonardo ook reeds aangaf). Dat houdt dan ook de praktijk in. We gaan het veld in en trachten te begrijpen waarom je ziet wat je ziet. Of te wel: hoe werkt het licht en waarom werkt het zo. En hoe gaat het met jouw interpretatie van die beelden. Die techniek moet daarop worden afgestemd, maar dat komt dan later wel.
    We moeten eigenlijk een nieuwe thread openen als voorbereiding op deze sessies.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by th. van Kints View Post
    Het onderstaande las ik in het Gavaert Fotohandboek, 10e druk 1957:
    (goed om de discussie verder levendig te houden?1)

"Zij die halsstarrig vasthouden aan de praktijk en de wetenschap afwijzen
    zijn als zeelieden, die een schip bestijgen zonder steun of kompas en nooit
    en nooit precies weten waar zij naar toe varen. De praktijk moet steunen
    op goede theorie"

Leonardo da Vinci
    Leonardo
    Een van de medestanders was Kenneth Mees, directeur van de Kodak Research Labs, maar ook fotograaf, wetenschapper en hij gaf populaire inleidingen. Ik denk dat het goed is om naar de inleiding van een van zijn boeken te refereren. (Leonardo zou glimlachen).

I quote Mees:'
    PHOTOGRAPH PLATE i Frontispiece Coating a gelatin dry plate by hand. PHOTOGRAPHY By C. E. KENNETH MEES D. Sc DIRECTOR OF RESEARCH AND DEVELOPMENT EASTMAN KODAK. COMPANY ROCHESTER, NEW YORK SECOND EDITION, REVISED NEW YORK THE MACMILLAN COMPANY 1951 Preface to Second Edition THE rapid progress in photography since the first edition of this book was published has made neces sary a revision of some of the chapters. The discovery of the structure of the developed silver image re vealed by the electron microscope has changed and clarified our views as to the process of development. At the same time, the theory of the formation of the latent image has become much more definite. The development of the tripack processes has revolutionized the practice of color photography, which is now in the full tide of an unparalleled ex pansion. Chapters IV, VI, and VIII have accordingly been revised to cover the changes in photographic theory and practice. Rochester, N. Y. December i, 1941 Preface PHOTOGRAPHY is both an art and a science it is an invaluable tool to those working in the other arts and sciences, and there are few activities of civilized man in which it has no part. There are many books on the art of photography, some of which are intended for beginners or for those to whom photography is only an amusement, while others deal in a comprehensive manner with photo graphic technique and its applications. This book, which had its origin in a course of lectures given last Christmas at the Royal Institution in London, is intended to provide a general review of the whole subject of photography written in a simple and popu lar style. The Christmas lectures have been given for more than a century andare intended especially for young people. By custom, the lectures consist largely of experiments and demonstrations, which have neces sarily been replaced in the book by description and illustrations. Photographic science is derived both from physics and from chemistry The preparation of the photo graphic material and its treatment after exposure may Vlll PREFACE be regarded as a branch of applied chemistry the exposure and the relation of that exposure to the photographic image involves the principles of physical optics. But photography has become differentiated from its parent sciences, and there has been developed a science of photography with a literature, a terminol ogy, and an instrumental technique of its own. From the laboratories which are engaged in the study of photographic science will come the future develop ments in the practical art of photography. It has been my fortune to be associated rather closely with the historical development of the subject. In 1901, while a student at the university, my atten tion was directed to the work of Hurter and Driffield, the photographic amateurs whose investigations laid the foundation for all subsequent work on photo graphic sensitometry and from that time, I have been engaged in the study of the science of pho tography. In 1906, I entered the field of pho tographic manufacture by joining the firm of Wratten Wainwright, in which my partners were Mr. F. C. L. Wratten and his son, Mr. S. H. Wratten. F. C. L. Wratten was at first a photographic dealer then he began to manufacture materials, especially collodion emulsion, and he was among the very first makers of gelatin dry plates. Much of the knowledge which I have of the history of thatperiod I received directly from Mr. Wratten. PREFACE IX In 1912, Mr. Eastman invited me to join the East man Kodak Company in Rochester in charge of their research work, and there I have known and worked with the group of men who developed that great industry. While I may expect to watch the develop ment of photography for another score of years, I have known well those who have been responsible for much of its growth in the last sixty. It was this which tempted me to include so much history in this book...

Meer informatie
    Photography
    Door C. E. Kenneth Mess
    Edition: illustrated
    Gepubliceerd door READ BOOKS, 2007

Jed

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Nogmaals een antwoord wat niks te maken heeft met de vraag.

Laat maar Gary en Theo. Haalt toch niks uit.
    Last edited by argentic; 04-27-2009 at 04:28 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 11 of 12 FirstFirst ... 56789101112 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin