Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,913   Posts: 1,521,696   Online: 1053

Page 2 of 12 FirstFirst 12345678 ... LastLast
Results 11 to 20 of 118

Thread: Film testen

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by mhulsman View Post
    Jed,

Nou dacht ik dat ik het een beetje begreep, zit ik er weer eens naast.
    Ik lees weer rustig verder en probeer het te snappen.

Mike.
    Het is niet zozeer begrijpen. De fotografische technologie heeft zich ontwikkeld. En als gevolg daarvan kun benaderingen van enkele tientallen jaren geleden niet altijd toegepast worden.
    Er was een tijd dat men dacht dat de aarde plat was. Die voorstelling was voldoende, totdat men de beperkingen van die voorstelling leerde zien. En als een boer zijn land bewerkt, zal het weinig uitmaken of de aarde plat of rond is.

Het komt er op neer of de beperkingen van belang zijn of niet. En in de huidige fotografie kan het zijn dat de beperkingen van belang zijn. Daarom is een inzicht in de beperkingen van belang. En denk nu niet dat dat inzicht 'het laatste nieuwtje' is. Schilders zijn er al meer dan 500 jaar van op de hoogte.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by mhulsman View Post
    Jed,

Nou dacht ik dat ik het een beetje begreep, zit ik er weer eens naast.
    Ik lees weer rustig verder en probeer het te snappen.

Mike.
    Dit zal wel een retorische opmerking zijn.

Shooter
    35mm
    Heel erg bedankt allemaal voor de reakties. Zoals ik al schreef, ben nog niet helemaal thuis op deze site. Ik zat eigenlijk maar in mijn eigen mailbox te wachten op antwoord, maar er kwam maar niets. De site maar weer eens opgegaan en zag dat er een heleboel reakties waren!
    Bedankt allemaal, ik ga aan de slag!

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Om nu te voorkomen dat je alleen maar ring-around series draait, heb ik een alternatieve aanpak ontwikkeld, die echter wel op het Kodak principe berust: 'BEOORDELEN DOOR KIJKEN'.

Laten we de resultaten van twee ring-around's vergelijken. (...) De hoge net doortekende lichten zullen verschillend uit de bus komen.

Jed
    Jed,

Ik zie eerlijk gezegd het verschil niet tussen jouw "Kodak-methode" en die van de Foto Vakschool (die ze ongetwijfeld niet zelf uitgevonden hebben).
    Last edited by argentic; 04-19-2009 at 04:44 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Jed,

Ik zie eerlijk gezegd het verschil niet tussen jouw "Kodak-methode" en die van de Foto Vakschool (die ze ongetwijfeld niet zelf uitgevonden hebben).
    Gilbert, het verschil tussen de methode gepubliceerd door Kodak en de fotovakschool methode zit hoofdzakelijk in de beperking, die Kodak aangeeft dat iedere verandering, bijv. in het objectief andere resultaten kan opleveren. Bovendien gaat Kodak van full-scale relevante onderwerpen uit. De Kodak methode is door velen overgenomen, maar vaak niet op exact dezelfde manier. Ik moet zeggen dat de Kodak methode uiterst goed doordacht is. Kleine wijzigingen kunnen belangrijke gevolgen hebben.

Mijn benadering, waarbij ik uitga van dezelfde Kodak publikatie, heb ik nooit gepubliceerd, dus daar kunnen ook geen conclusies aan verbonden worden.
    De methode is overigens een iteratieve methode, waarbij de ontwikkeltijd en belichtingstijd voor de film worden geoptimaliseerd voor de beeldkwaliteit.
    Het voordeel van deze aanpak is dat het minder werk kost. Het voordeel van de Kodak methode is, dat het een 'keukenrecept' is. In een publikatie is de keukenrecept methode vaak te prefereren. Een iteratief proces vraagt om mondelinge toelichting als het om zaken als beeldkwaliteit gaat. Je kunt twee testfotos laten zien en toelichten waarom je de een boven de ander prefereert; en hierdoor maak je duidelijk waarom je de ontwikkeltijd of belichting in een bepaalde richting wijzigt. [Het gebruik van een iteratieve methode in design is overigens geen patent van mij].

Hierna kun je verder optimaliseren voor de diverse onderdelen als film, filmontwikkelaar, objectief (zoals Kodak in zijn publikatie aangeeft).

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 04-19-2009 at 07:11 AM. Click to view previous post history.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    De vraag van Kwiebus vraagt volgens mij geen hoge school oplossing maar een praktisch werkmodel om op gang te komen.
    Het meeste van bovenstaande informatie is voor "leken" dan ook nauwelijks begrijpbaar. (Bij die "leken" reken ik ook mezelf maar even).
    Kan me de bezorgde opmerking van Mike dan ook heel goed voorstellen.
    Mijns inziens zijn we beter geholpen met een simpelere benadering. Nu blijft er zoveel onduidelijkheid over dat het meer onbegrip oplevert dan oplossingen.
    Misschien zomaar een gedachte die in me opkwam na dit alles gelezen hebbende...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Harry,

Zo ingewikkeld is Jed zijn methode niet. Je maakt 2 test foto's, die je laat zien. Op basis van voorkeur doe je, of diegene waar je de prints aan laat zien (mondelinge toelichting), een educated guess in welke richting je je proces moet aanpassen.

Deze methode is zo oud als de meester, knecht relatie in de ambachts vakken.

Het grote nadeel is natuurlijk dat je maar met grote moeite een eigen stijl zult ontwikkelen. Het wordt een kopie van de stijl van je meester.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Gilbert, het verschil tussen de methode gepubliceerd door Kodak en de fotovakschool methode zit hoofdzakelijk in de beperking, die Kodak aangeeft dat iedere verandering, bijv. in het objectief andere resultaten kan opleveren. Bovendien gaat Kodak van full-scale relevante onderwerpen uit. Kleine wijzigingen kunnen belangrijke gevolgen hebben.
    Jed, waaruit concludeer jij dat de FVS iets anders zou beweren?
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Harry,

Zo ingewikkeld is Jed zijn methode niet. Je maakt 2 test foto's, die je laat zien. Op basis van voorkeur doe je, of diegene waar je de prints aan laat zien (mondelinge toelichting), een educated guess in welke richting je je proces moet aanpassen.

Het grote nadeel is natuurlijk dat je maar met grote moeite een eigen stijl zult ontwikkelen. Het wordt een kopie van de stijl van je meester.
    Een ander groot nadeel zit in de "educated guess". Geef mij maar een methode met tastbare herhaalbare resultaten. Dat "educates" mijn "guess". . .
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Harry,

Wist niet dat het zo simpel was (is). Waarom kon ik dat dan niet uit de bijdragen hierboven halen???
    harry

Release, the best you can do...

Page 2 of 12 FirstFirst 12345678 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin