Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,206   Posts: 1,531,859   Online: 945

Page 4 of 12 FirstFirst 12345678910 ... LastLast
Results 31 to 40 of 118

Thread: Film testen

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Je hebt als leerling een houvast nodig. Want wijsheid komt pas met de jaren. Veel leerlingen pakken het dus liever praktisch aan. Als je het Kodak systeem volgt, heeft iedereen tenminste het idee dat hij een standaardisatie uitvoert, zonder allemaal extra variabelen, die niet op harde feiten gebaseerd zijn. Als wetenschapper wil ik reproduceerbaar meten. Dat is het begin. Pas later ga je interpreteren en wordt je wijs. Maar dan ben je (het) al meester. Eerst is het de fase van wax-on, wax-off...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Je hebt als leerling een houvast nodig. Want wijsheid komt pas met de jaren. Veel leerlingen pakken het dus liever praktisch aan. Als je het Kodak systeem volgt, heeft iedereen tenminste het idee dat hij een standaardisatie uitvoert, zonder allemaal extra variabelen, die niet op harde feiten gebaseerd zijn. Als wetenschapper wil ik reproduceerbaar meten. Dat is het begin. Pas later ga je interpreteren en wordt je wijs. Maar dan ben je (het) al meester. Eerst is het de fase van wax-on, wax-off...
    Zo keek ik er ook tegenaan, vandaar mijn voorstel. De bedoeling van de kodak mensen is vermoedelijk niet anders geweest dan een start te presenteren.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    We hebben het in deze thread over hoe je de 'optimalisatie van het film-ontwikkelproces' aanpakt. Dat reken ik niet meer tot de 'basis-kennis'.

Maar, dat beantwoord zo lijkt mij, niet het wezen van jouw opmerking. En het wezen is: 'hoe kom je nu tot een optimalisatie'. Wat de optmalisatie ook mag inhouden. Een praktische vraag. En dan stel ik voor om een meeting te houden met de kodakpublikatie als uitgangspunt. Hierbij moet je niet denken dat het puur praten wordt. Iedereen wordt dan verwacht een testserie, zoals beschreven door kodak, te maken van een representatief onderwerp. Dus iemand die in portret geinteresseerd is maakt een portret, en iemand die geinteresseerd is in landschap maakt een landschap etc. En vanuit deze start kun je verder werken.

Jed
    We hebben dit onderwerp kort geleden al reeds behandeld in een bijeenkomst. Dus lijkt het me niet zo voor de hand liggend om het onderwerp zo snel weer op de agenda te zetten. Maar natuurlijk kan je jou resultaten van je test serie meenemen on te kijken of iemand je verder kan helpen met je probleem dat je niet tot herhaalbare resultaten kunt komen.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    We hebben dit onderwerp kort geleden al reeds behandeld in een bijeenkomst. Dus lijkt het me niet zo voor de hand liggend om het onderwerp zo snel weer op de agenda te zetten. Maar natuurlijk kan je jou resultaten van je test serie meenemen on te kijken of iemand je verder kan helpen met je probleem dat je niet tot herhaalbare resultaten kunt komen.
    Inderdaad, nog niet zo lang geleden is de optimalisatie van de beeldkwaliteit via de ring-around (kodak of FVS) aan orde geweest. De belangstelling voor het onderwerp was toen gering. Wat de oorzaak was, weet ik niet. Mogelijk de grote hoeveelheid werk.
    Mede om die reden heb ik nu aangegeven dat ik hetzelfde resultaat met minder werk verkrijg. De vermindering van werk verkrijg je door de 'educated guess', wat er op neerkomt dat je een hoop overbodig werk voorkomt door je beslissingen aangaande ontwikkeltijd en belichting te sturen door achtergrondinformatie en de waargenomen beeldkwaliteit.
    Maar, of deze efficiente methode ook een goed startpunt is, kun je je afvragen. Dan is de kodakmethode(FVS) allicht te prefereren. Maar omdat dat niet in de smaak viel zijn we weer op punt nul.

Ik kan natuurlijk wat testresultaten bewaren, zodat we die kunnen bespreken. Dan zien we wel hoe de bal rolt. Helaas heb ik afgelopen jaar vele testresultaten achter de rug, omdat ik op zoek was voor een vervanger van de fortepan 200. De meesten van die resultaten zijn nu in mijn hoofd, en de proefstroken bij het afval.
    En als ik mij goed herinner, kwamen de(negatief afgelopen) optimalisatie-gesprekken op gang toen ik aan de grote testseries begon, waarbij heel wat films zijn doorgetest.

Jed

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Maar Jed, een eerste wens om te optimaliseren is toch om de contrastomvang van het negatief binnen die van het papier te krijgen?
    Dus de nog net doortekende lichten en schaduwen goed krijgen voor een standaardsituatie en daarna te gaan kijken naar scenes met een hoog en met een laag contrast?

Wat jij aanhaalt is volgens mij een stap verder. Een optimalisatie die gebaseerd is op het gewenste resultaat bij een bepaalde sfeer.

Groetjes,

Rob

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Maar Jed, een eerste wens om te optimaliseren is toch om de contrastomvang van het negatief binnen die van het papier te krijgen?
    Dus de nog net doortekende lichten en schaduwen goed krijgen voor een standaardsituatie en daarna te gaan kijken naar scenes met een hoog en met een laag contrast?

Wat jij aanhaalt is volgens mij een stap verder. Een optimalisatie die gebaseerd is op het gewenste resultaat bij een bepaalde sfeer.

Groetjes,

Rob
    Je optimaliseert in de fotografie op beeldkwaliteit. Daar verschilt geen enkele optimalisatie-methode in, of het nu van Kodak, de FVS of mij is. Die methoden verschillen slechts door hun uitvoering. Dat de optimalisatie van de beeldkwaliteit afhankelijk is van het type filmontwikkelaar wordt door Hans Windisch in de 30-er jaren al gemeld.
    Wat jij waarschijnlijk voor ogen hebt is een calibratie (geen optimalisatie) van een densiteitsverschil in de sensitometrie. Dit gebeurt met behulp van discrete grijstrappen, die op hun beurt discrete zwartingsgebieden teweeg brengen op het negatief.
    Het negatief in de echte fotografie kent dit niet. Een net doortekend wit is in feite een geheel wit veld voorzien van minuscule zwarte plekjes. Nog afgezien van het feit dat het netdoortekende wit geen gedefinieerde densiteit is, is de sensitometrie hier ook niet meer geldig als gevolg van een fysische consequentie.
    Deze sensitometrische calibratie werd (en wordt) wel uitgevoerd in de fotografie. Maar met de moderne optiek etc. heeft deze stap geen zin meer.
    En derhalve ga ik liever direct optimaliseren op de beeldkwaliteit.
    Trouwens het begrip beeldkwaliteit is tegenwoordig de centrale parameter. Ook in de digitale fotografie draait het om deze parameter. Het draait echt niet om de zwarting van hun CCD detector.

Jed

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Klopt. Ik zat aan calibratie te denken.

rob

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Klopt. Ik zat aan calibratie te denken.

rob
    Als ik mij goed herinner, is dit onderwerp ter sprake geweest op de meeting, dat we bij de rivier bij Lent waren. Er was nog een brand en jij had je verslapen. Ik was net doende om een aantal films te testen, als vervanging voor de fortepan 200. (Neopan Acros, FP4+, twee Fomapan fims, twee Adox films, en Geert zou me nog een ORWO film toezenden, maar die is er niet gekomen).Maar er was geen interesse voor de optimalisatie. Inmiddels ligt dit programma achter mij en ik verwacht niet dat het binnenkort weer van stal komt. Ik optimaliseer wel, maar dat zijn bijstellingen in de eindfaze. Zo heb ik de laatste tijd ook nog vergelijkende drukken ( verschillende films) gemaakt. Daar hebben jullie niet veel aan, anders dan het nut te laten zien van de optimalsatie.

Jed

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Als ik mij goed herinner, is dit onderwerp ter sprake geweest op de meeting, dat we bij de rivier bij Lent waren. Er was nog een brand en jij had je verslapen....
    Jed
    Oh ja, dat zal nu ongeveer een jaar geleden zijn. Toen heb ik me inderdaad verslapen en daarna had ik geen tijd meer omdat ik naar m’n werk moest vlak bij de plaats van de brand. De hele boel is toen afgebrand (een loods van De Klok, vol vloerbedekking)

En op een dergelijk moment heb ik dan weer geen camera bij me....

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    ... een aantal films te testen, als vervanging voor de fortepan 200. (Neopan Acros, FP4+, twee Fomapan fims, twee Adox films, en Geert zou me nog een ORWO film toezenden...

Jed
    Jed, is dat de Adox ART, en zo ja wat vind je van die film? En heb je ook al een goede ontwikkelaar gevonden voor erbij?

Page 4 of 12 FirstFirst 12345678910 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin