Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 75,683   Posts: 1,669,361   Online: 746

Page 5 of 12 FirstFirst 1234567891011 ... LastLast
Results 41 to 50 of 118

Thread: Film testen

Shooter
    4x5 Format
    Beeldkwaliteit is een subjectief begrip.
    Om er op een zinvolle manier over te kunnen discussiëren is het nodig om elkaars positie te respecteren, en elkaars vocabulaire te willen begrijpen. Het benadrukken van verschillen als dat tussen kalibratie en optimalisatie is niet erg constructief. Dat er na het bereiken van een technisch goede plaat nog een heel proces moet plaats vinden om tot een beeldkwaliteit te komen waar de maker zich in kan vinden is mijns inziens een heel terechte opmerking van Rob.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Beeldkwaliteit is een subjectief begrip.
    Om er op een zinvolle manier over te kunnen discussiëren is het nodig om elkaars positie te respecteren, en elkaars vocabulaire te willen begrijpen. Het benadrukken van verschillen als dat tussen kalibratie en optimalisatie is niet erg constructief. Dat er na het bereiken van een technisch goede plaat nog een heel proces moet plaats vinden om tot een beeldkwaliteit te komen waar de maker zich in kan vinden is mijns inziens een heel terechte opmerking van Rob.
    Calibratie in dit verband is een objectieve handeling, waarbij in dit geval een verband tussen densiteiten wordt gelegd. Beeldkwaliteit is een subjectieve begrip, zoals je aangeeft. Het is ook helemaal niet specifiek voor fotografie; in de meeste beeldoverdracht speelt het een rol.
    Maar voor dat ik verder ga, vraag ik mij af wat een 'technisch goede plaat' voorstelt. Ik kan een beeld alleen maar naar mijn gevoel beoordelen. Ik heb beelden gezien van 'beginners', vol met technische tekortkomingen, maar subliem. Och, die technische tekortkomingen zijn snel weggewerkt, de foto moet kwaliteit tonen.
    Begin met je gevoel, de techniek volgt wel. Daar is de optimalisatie goed voor.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Jed, is dat de Adox ART, en zo ja wat vind je van die film? En heb je ook al een goede ontwikkelaar gevonden voor erbij?
    Ik heb de adox art 50 en de adox art 100 getest met een Grandagon 90/4,5 en een Sironar-S 150/5,6, zowel in de catechol als de pyrogallol ontwikkelaar. De
    adox art 50 bevalt mij het beste voor de landschappen. In de catechol kan hij qua definitie niet op tegen de fortepan 200, maar is er ook niet zo ver van verwijderd. In de pyrogallol komt hij met practige kracht naar voren. (ik kende deze film al van 50 jaar geleden). Ik geloof dat ik de proefdrukken van deze combinatie nog ergens heb liggen. Ik zie er naar uit om er binnenkort mee aan het werk te gaan.

Jed

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Calibratie in dit verband is een objectieve handeling, waarbij in dit geval een verband tussen densiteiten wordt gelegd. Beeldkwaliteit is een subjectieve begrip, zoals je aangeeft. Het is ook helemaal niet specifiek voor fotografie; in de meeste beeldoverdracht speelt het een rol.
    Maar voor dat ik verder ga, vraag ik mij af wat een 'technisch goede plaat' voorstelt. Ik kan een beeld alleen maar naar mijn gevoel beoordelen. Ik heb beelden gezien van 'beginners', vol met technische tekortkomingen, maar subliem. Och, die technische tekortkomingen zijn snel weggewerkt, de foto moet kwaliteit tonen.
    Begin met je gevoel, de techniek volgt wel. Daar is de optimalisatie goed voor.

Jed

Als je in dat verband bezig bent met een opstelling van diverse spulletjes, een witte handdoek en een kleurenkaart, dan ben je toch bezig met het technische verhaal? Een leerproces om de werkelijkheid straks beter in te zien en aan te kunnen. Ik denk ook dat de oorspronkelijke vraagstelling die heeft geleid tot deze discussie, daarover gaat.

De laatste zin uit je betoog vind ik echter heel aardig. Ik snap alleen niet zo goed hoe je dan de optimalisatie moet uitvoeren.
    Stel ik zie een oude verroeste brug in Griethausen, ik bepaal mijn standpunt, maak een compositie, meet het licht en druk af.
    Thuisgekomen is het beeld overeenkomstig mijn verwachting maar nog niet optimaal. Wat dan?

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik heb de adox art 50 en de adox art 100 getest met een Grandagon 90/4,5 en een Sironar-S 150/5,6, zowel in de catechol als de pyrogallol ontwikkelaar. De
    adox art 50 bevalt mij het beste voor de landschappen. In de catechol kan hij qua definitie niet op tegen de fortepan 200, maar is er ook niet zo ver van verwijderd. In de pyrogallol komt hij met practige kracht naar voren. (ik kende deze film al van 50 jaar geleden). Ik geloof dat ik de proefdrukken van deze combinatie nog ergens heb liggen. Ik zie er naar uit om er binnenkort mee aan het werk te gaan.

Jed
    Jed, Ik wil ook graag wat gaan doen met deze ADOX film maar het zelf mengen van chemie wil ik nog even voor me uitschuiven.
    Is er een fabrieksproduct dat in de buurt komt van de door jou genoemde catechol en pyrogallol ontwikkelaars?

Shooter
    4x5 Format
    Als je in dat verband bezig bent met een opstelling van diverse spulletjes, een witte handdoek en een kleurenkaart, dan ben je toch bezig met het technische verhaal? Een leerproces om de werkelijkheid straks beter in te zien en aan te kunnen. Ik denk ook dat de oorspronkelijke vraagstelling die heeft geleid tot deze discussie, daarover gaat.

De laatste zin uit je betoog vind ik echter heel aardig. Ik snap alleen niet zo goed hoe je dan de optimalisatie moet uitvoeren.
    Stel ik zie een oude verroeste brug in Griethausen, ik bepaal mijn standpunt, maak een compositie, meet het licht en druk af.
    Thuisgekomen is het beeld overeenkomstig mijn verwachting maar nog niet optimaal. Wat dan?
    In de kodak en in mijn optimalisatie dien je representatieve testfotos op te nemen. Dus je gaat naar de brug in Griethausen ( doortekende schaduwen) op een dag dat er witte wolken (doortekende hoge lichten) zijn.
    Nu kun je het programma van kodak afwerken en je gaat je testdrukken beoordelen. Die testdruk die naar jouw gevoel het beste uit de verf komt, is de druk die naar jouw gevoel het beste is. En dit is het optimaliseren naar kwaliteit. Die witte handdoek kan ook best van pas komen om het zweet van je gezicht te verwijderen.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Maar voor dat ik verder ga, vraag ik mij af wat een 'technisch goede plaat' voorstelt. Ik kan een beeld alleen maar naar mijn gevoel beoordelen. Ik heb beelden gezien van 'beginners', vol met technische tekortkomingen, maar subliem.
    Probeer deze zinnen maar te snappen. Als de eerste 2 waar zijn , kan de 3e dat nooit zijn in zover je dan niet in staat bent technische tekortkomingen waar te nemen.

Shooter
    4x5 Format
    Jed, Ik wil ook graag wat gaan doen met deze ADOX film maar het zelf mengen van chemie wil ik nog even voor me uitschuiven.
    Is er een fabrieksproduct dat in de buurt komt van de door jou genoemde catechol en pyrogallol ontwikkelaars?
    Deze ontwikkelaars hebben een korte levensduur, ze worden vlak voor het ontwikkelproces aangemaakt. Dus er zijn geen commerciele versies van. Maar het mengen is niet moeilijk. Er zijn wel commerciele ontwikkelaars, die o.a. catechol bevatten. Die hebben echter wel weer een andere werking als de zuivere catecholontwikkelaar.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Probeer deze zinnen maar te snappen. Als de eerste 2 waar zijn , kan de 3e dat nooit zijn in zover je dan niet in staat bent technische tekortkomingen waar te nemen.
    Ja, om dat te snappen is mij niet gelukt. Ik kan aan een foto wel zien of die een technische tekortkoming heeft. Bijvoorbeeld onscherp door beweging, onderbelichting etc. Maar wat een technisch goed beeld is weet ik niet. Iemand zal mij eerst moeten vertellen welke dieptescherpte hij voor ogen had, voordat ik kan uitmaken of het beeld in dit opzicht juist is.
    Maar dat geldt niet alleen voor beelden. Speelt iemand een muziekstuk technisch goed, als alle noten in de goede volgorde afgewerkt zijn?

Jed

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    In de kodak en in mijn optimalisatie dien je representatieve testfotos op te nemen. Dus je gaat naar de brug in Griethausen ( doortekende schaduwen) op een dag dat er witte wolken (doortekende hoge lichten) zijn.
    Nu kun je het programma van kodak afwerken en je gaat je testdrukken beoordelen. Die testdruk die naar jouw gevoel het beste uit de verf komt, is de druk die naar jouw gevoel het beste is. En dit is het optimaliseren naar kwaliteit. Die witte handdoek kan ook best van pas komen om het zweet van je gezicht te verwijderen.

Jed
    @Jed,

Bedankt tot zover. ik begin, geloof ik, een glimp op te vangen. Resumé:
    Je begint met de calibratie van een bepaalde combinatie (camera, objectief, film, belichtingstijden, diafragma, ontwikkelaar, ontwikkeltijden, vergroter, papier etc etc.) om in standaardsituaties over goede parameters te beschikken voor een goede afdruk. Hierna ga je aan de slag voor de stuaties met veel en weinig contrast.

Pas dan neem je de fiets naar Griethausen, of waar dan ook, om de werkelijke optimalisatie uit te voeren.

Maar waar begin je dan? Weer onder en over belichten???
    Dit is een serieuze vraag hoor want ik probeer het te volgen.

Page 5 of 12 FirstFirst 1234567891011 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin