Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,556   Posts: 1,545,119   Online: 1064

Page 6 of 12 FirstFirst 123456789101112 LastLast
Results 51 to 60 of 118

Thread: Film testen

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Deze ontwikkelaars hebben een korte levensduur, ze worden vlak voor het ontwikkelproces aangemaakt. Dus er zijn geen commerciele versies van. Maar het mengen is niet moeilijk. Er zijn wel commerciele ontwikkelaars, die o.a. catechol bevatten. Die hebben echter wel weer een andere werking als de zuivere catecholontwikkelaar.

Jed
    Ik geloof je op je woord. Omdat ik echter net wil beginnen lijkt het me niet verstandig om zo heel erg veel variabelen in te bouwen. Ik zoek eigenlijk een goede ontwikkelaar voor deze film om mee te starten. Als ik meteen begin met alles zelf te doen en te mengen ben ik bang dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Shooter
    4x5 Format
    Ik kan aan een foto wel zien of die een technische tekortkoming heeft. Bijvoorbeeld onscherp door beweging, onderbelichting etc.
    Op het moment dat je een foto op gevoel gaat bekijken kun je misschien nog wel zien welke techniek gebruikt is, maar het waardeoordeel van tekortkoming is volstrekt irrelevant geworden. En daarmee werkt het op dat moment in de discussie alleen maar als retoriek.
    Als voorbeeld neem de foto van R Capa van de sneuvelende republikein, ons allen hopelijk bekend, de foto heeft duidelijk beweging maar kun je dit als tekortkoming bestempelen ?
    Of een ander voorbeeld uit de muziek. Minimal music komt heel dicht in de buurt van noten die in de juiste volgorde worden afgewerkt, is het kunst ? Dat lijkt me gezien de jongste ontwikkelingen niet een vraag. Maar meer waarom is het kunst ?
    Iets wat ons de moderne kunst heeft geleerd is dat techniek en gevoelswaarde geheel niet op enige logische wijze aan elkaar gekoppeld zijn.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Ik geloof je op je woord. Omdat ik echter net wil beginnen lijkt het me niet verstandig om zo heel erg veel variabelen in te bouwen. Ik zoek eigenlijk een goede ontwikkelaar voor deze film om mee te starten. Als ik meteen begin met alles zelf te doen en te mengen ben ik bang dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
    Pak gewoon de procedure van Kodak en bestudeer die. Je kunt iedere ontwikkelaar nemen en je gaat gewoon aan de slag. Het is heel eenvoudig, maar wel het nodige werk, zoals Wilbert al meldde.
    Als je dit doorgenomen hebt, komen we wel terug op de verfijningen. Dan weet je beter waar we het over hebben. Het is een (leer) proces, dat je heel goed zonder begeleiding kunt starten. Gewoon doen.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Op het moment dat je een foto op gevoel gaat bekijken kun je misschien nog wel zien welke techniek gebruikt is, maar het waardeoordeel van tekortkoming is volstrekt irrelevant geworden.
    Inderdaad, het waardeoordeel wordt bepaald op grond van het gevoel. De techniek is secundair. Wel is het zo dat je gevoel het beste kunt vertolken als je de techniek meester bent.
    Het optimalisatieproces is zo ingericht dat je de techniek op je gevoel afstemt. Zo wordt je meester van de techniek en kun je uitdrukking geven aan je gevoel.

Het blijft mij onduidelijk waarom je eerst een techniek moet perfectionneren, om daarna te zien of die techniek wel iets met je gevoel te doen heeft.

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Het blijft mij onduidelijk waarom je eerst een techniek moet perfectionneren, om daarna te zien of die techniek wel iets met je gevoel te doen heeft.
    Daar kan ik inkomen: techniek is een middel en geen doel. Alleen moet je beseffen dat de meester meestal de techniek onder de knie heeft en de leerling niet. Als iemand iets beheerst, zegt hij al snel dat het simpel is en dat je het niet nodig hebt...

Als ik de beste afdruk van mij beoordeel, van tien jaar geleden, dan is hij wellicht technisch goed. Ik begreep hoe ik moest afdrukken en streefde naar een perfecte techniek. Zeg maar een technisch goede uitvoering van de partituur.
    Maar ik wist nog helemaal niets van gevoel, uitdrukking, interpretatie. Nu ik technisch alle noten kan spelen kan ik een mooie uitvoering van de partituur ten gehore brengen.

Ik kan je vrijwel geen mooie schilderijen laten zien, gemaakt door schilders zonder techniek. Ik beweer dat je eerst minimaal kennis moet hebben van techniek, voordat je een mooi kunstwerk kan maken. En dat geldt dus voor alle kunstvormen.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik heb de adox art 50 en de adox art 100 getest
    Moet die nog uitkomen? Ik zie er niets van op de website van adox. (Alleen CHS, CMS en Ortho.)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Daar kan ik inkomen: techniek is een middel en geen doel. Alleen moet je beseffen dat de meester meestal de techniek onder de knie heeft en de leerling niet. Als iemand iets beheerst, zegt hij al snel dat het simpel is en dat je het niet nodig hebt...

Zeg maar een technisch goede uitvoering van de partituur.
    Maar ik wist nog helemaal niets van gevoel, uitdrukking, interpretatie. Nu ik technisch alle noten kan spelen kan ik een mooie uitvoering van de partituur ten gehore brengen.
    .
    De meester beherst de techniek beter dan de leerling. Maar ik denk niet dat hij zal zeggen dat het simpel is. Ook de meester heeft nog veel te leren, niet alleen op het vlak van de techniek, maar vooral op het vlak van het bewustzijn van het gevoel.
    En een goede interpretatie van de partituur is niet voldoende. Een goede partituur is de eerste vereiste.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Moet die nog uitkomen? Ik zie er niets van op de website van adox. (Alleen CHS, CMS en Ortho.)
    Het gaat om de klassieke CHS 50 en 100 ASA adox films. Die zijn al lang op de markt.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 04-21-2009 at 01:58 PM. Click to view previous post history.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Bij de fotofilmfabriek staan deze:
    Adox CHS 25/50/100 ART
    Adox CHM 125/400 PRO

Ik bedoel de CHS varianten.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Pak gewoon de procedure van Kodak en bestudeer die. Je kunt iedere ontwikkelaar nemen en je gaat gewoon aan de slag. Het is heel eenvoudig, maar wel het nodige werk, zoals Wilbert al meldde.
    Als je dit doorgenomen hebt, komen we wel terug op de verfijningen. Dan weet je beter waar we het over hebben. Het is een (leer) proces, dat je heel goed zonder begeleiding kunt starten. Gewoon doen.

Jed
    Oiedokie. Als het goed is krijg ik deze week een ‘nieuwe’ lichtmeter binnen waarmee ik, naast gereflecteerd en opvallend licht, ook deelgebiedjes kan meten (spotmeter). Hiermee kan ik dan de werkelijke contrastverschillen in het onderwerp bepalen.

Voor 15 mei hoop ik mijn doka ingericht te hebben en daarna begin ik met het bepalen van de belichtingstijd om zone 0 op het door mijn gewenste papier te krijgen voor de gekozen film, diafragma, vergrotingsschaal-combinatie.

Daarna volgt stap twee en dat is het vinden van de effectieve filmsnelheid. Dan ga ik verder met het vinden van de beste ontwikkeltijden van de film.

Ik bestel voor het Adox Nuance papier wel de öko ontwikkelaar van Moersch.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin