Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,699   Posts: 1,482,607   Online: 821

Page 7 of 12 FirstFirst 123456789101112 LastLast
Results 61 to 70 of 118

Thread: Film testen

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Oiedokie. Als het goed is krijg ik deze week een ‘nieuwe’ lichtmeter binnen waarmee ik, naast gereflecteerd en opvallend licht, ook deelgebiedjes kan meten (spotmeter). Hiermee kan ik dan de werkelijke contrastverschillen in het onderwerp bepalen.

Voor 15 mei hoop ik mijn doka ingericht te hebben en daarna begin ik met het bepalen van de belichtingstijd om zone 0 op het door mijn gewenste papier te krijgen voor de gekozen film, diafragma, vergrotingsschaal-combinatie.

Daarna volgt stap twee en dat is het vinden van de effectieve filmsnelheid. Dan ga ik verder met het vinden van de beste ontwikkeltijden van de film.

Ik bestel voor het Adox Nuance papier wel de öko ontwikkelaar van Moersch.
    Ik raad je aan de kodak (of equivalente procedure) goed door te nemen.Ik heb de 2 nd edition. Ik geloof dat de nieuwere druk die nu in de handel is op het punt van de ring-around niet echt afwijkt. Het bespaart je werk en zet je niet op een dwaalspoor.
    Als je een fabrieksontwikkelaar neemt, neem er dan een die adviesontwikkeltijden voor jouw film geeft. Als je adox neemt, heeft fotoimpex een tabel met tijden op zijn site. Dan zit je meteen al in de goede hoek. Gebruik de invallend lichtmeter, dan heb je controle over de plaatsing van de hoge lichten.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Gebruik de invallend lichtmeter, dan heb je controle over de plaatsing van de hoge lichten.
    onzin

Shooter
    4x5 Format
    Rob,

Ik meen me te herinneren dat jij het boek Way beyond Monochrome hebt dat lijkt me een prima publicatie om alle info uit te halen om mee te beginnen. Meer teksten heb je niet nodig om te kunnen beginnen.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Rob,

Ik meen me te herinneren dat jij het boek Way beyond Monochrome hebt dat lijkt me een prima publicatie om alle info uit te halen om mee te beginnen. Meer teksten heb je niet nodig om te kunnen beginnen.
    Ik heb het boek 'Way beyond Monochrome' niet. Maar ik heb het wel ingekeken. Als ik mij herinner komt er een variant van de ring-around van Kodak in voor. Andere informatie is van Kodak overgenomen, maar veranderd op een manier die kodak niet bedoeld heeft. Dat is dan ook de reden dat het boek hier niet op de plank staat en er ook niet zal komen.

De zin van het gebruik van de invallend licht meting ten behoeve van de ring-around is gewoon fysisch te bewijzen. De argumentatie is te vinden in de kodak uitgave onder: 'C.N. Nelson, Tone and color reproduction, chapter 19 in The Theory of the photographic process, 4 th edition T.H. James, McMillan Publishing Co, Inc. New York, 1977'. Overigens komt in de eerder genoemde kodak publikatie wel een deel van de argumentatie voor.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Ik heb het boek 'Way beyond Monochrome' niet. Maar ik heb het wel ingekeken. Als ik mij herinner komt er een variant van de ring-around van Kodak in voor. Andere informatie is van Kodak overgenomen, maar veranderd op een manier die kodak niet bedoeld heeft. Dat is dan ook de reden dat het boek hier niet op de plank staat en er ook niet zal komen.
    Dit is bezijden de waarheid. Het is zo populair en goed dat het gewoon is uitverkocht. En op de 2e hands markt is het meer waard dan de nieuwprijs en een nieuwe druk is gepland.

Het is van belang dat hier op dit forum, een van de weinige plekken waar kennis van analoge fotografie levend en voor iedereen beschikbaar is, mensen die willen beginnen er mee, goede heldere en begrijpelijke informatie krijgen. Gedoe over subtiele verschillen tussen diverse publicaties werkt in deze contra productief. Forum leden opzadelen met het idee dat ze het verkeerde boek gekocht hebben zonder dat daar gegronde reden voor is lijkt me niet goed.
    Last edited by gary mulder; 04-22-2009 at 03:02 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    De zin van het gebruik van de invallend licht meting ten behoeve van de ring-around is gewoon fysisch te bewijzen.
    Nu beweer je iets anders.

je bewering was;

Gebruik de invallend lichtmeter, dan heb je controle over de plaatsing van de hoge lichten
    en met meten van hoge lichten heeft dit niets van doen.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Nu beweer je iets anders. je bewering was; en met meten van hoge lichten heeft dit niets van doen.
    Hoe denk jij dat het moet?
    Kunnen we als panel hier tot een beschrijving komen van een goede ring-around test, waar we allemaal mee eens zijn? Want je kan er van uitgaan dat niet iedereen 'C.N. Nelson, Tone and color reproduction, chapter 19 in The Theory of the photographic process, 4 th edition T.H. James, McMillan Publishing Co, Inc. New York, 1977' of Way Beyond Monochrome in zijn boekenkast heeft liggen.
    Hiermee kan je de beginner pas echt helpen.
    (Zeg dus niet dat het niet goed is, maar kom met oplossingen.)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Dit is bezijden de waarheid. Het is zo populair en goed dat het gewoon is uitverkocht. En op de 2e hands markt is het meer waard dan de nieuwprijs en een nieuwe druk is gepland.

.
    Dus populariteit is een garantie voor kwaliteit? Ik dacht trouwens dat de hele oplage maar 4000 is. En er (nog) geen nieuwe druk.
    Hoe zijn de getallen voor de kodak publkatie?

Jed

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Nog afgezien van het feit dat het netdoortekende wit geen gedefinieerde densiteit is, is de sensitometrie hier ook niet meer geldig als gevolg van een fysische consequentie.
    Deze sensitometrische calibratie werd (en wordt) wel uitgevoerd in de fotografie. Maar met de moderne optiek etc. heeft deze stap geen zin meer.
    Dat kan ik even niet volgen. Fysische consequentie ??! Sensitometrie heeft geen zin met moderne optiek??! Waar heb je het over?
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Dus populariteit is een garantie voor kwaliteit? Ik dacht trouwens dat de hele oplage maar 4000 is. En er (nog) geen nieuwe druk.
    Hoe zijn de getallen voor de kodak publkatie?

Jed
    De nieuwe druk is gepland voor voorjaar 2010, en zal enkele honderden pagina's dikker zijn dan de huidige versie. En huidige oplagen in een digitaal tijdperk vergelijken met oplagen van een dertig jaar oude publicatie is appels met peren vergelijken.
    Last edited by argentic; 04-25-2009 at 07:53 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin