Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,971   Posts: 1,523,578   Online: 890

Page 9 of 12 FirstFirst ... 3456789101112 LastLast
Results 81 to 90 of 118

Thread: Film testen

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Cor View Post

Dit startpunt is dan te gebruiken voor verdere verfijningen al die niet in combinatie met bepaalde lenzen ed..

Mvgr,

Cor
    Ik sla die start over en optimaliseer direct. Wel zo makkelijk en snel. Ik gebruik éen gradatie van gegradeerd papier en als ik multigradepapier heb, gebruik ik het als gegradeerd papier, dus zonder filter. Ik optimaliseer o.a. op een vaste gradatie.

Maar als je die handelingen wil toevoegen, OK. De praktijk leert echter dat er een grote divergentie in negatiefkwaliteit optreedt. Zo sterk dat er multigrade papier aan te pas moet komen om te kunnen drukken. En dat is met de huidige kwaliteitscontrole op de materialen echt niet nodig.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Uitstekend voorstel. Dat is een stuk constructiever dan gratis kritiek op dingen die niemand gezegd heeft.

Wie verbeteringen of alternatieven heeft voor "mijn" methode, vuur maar . . . Gedetailleerde uitleg van het alternatief graag.
    Het voorstel lijkt mij uitstekend. Ik heb een jaar geleden hetzelfde voorstel met de Kodak methode ( die ik bij me had) ook gedaan. We hoefden alleen maar wat kopieen te draaien. Het idee werd afgewezen. Is het tiij veranderd? Of gaat het nu om andere belangstellenden.
    Als ik het even snel bekijk is jouw FVS-methode dezelfde als de Kodak ring-around-methode. Het verschil is dat Kodak meer geeft; de beperkingen van de ring-around en op een zeer compacte manier relevante achtergrondinformatie.
    Een probleem is hoe een tekst te circuleren zonder in conflict te komen met auteursrechten. Nu herinner ik mij weer dat dat probleem een jaar geleden ook speelde. Dat is een probleem als iemand weer een nieuw boek moet schrijven. Hoe modificeer je de tekst, zonder de inhoud te veel geweld aan te doen.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 04-22-2009 at 09:38 AM. Click to view previous post history.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    De 2nd edition is zeker gepubliceerd. Jeroen (Veghel) had er onlangs nog een te koop. Ik heb zelf een kopie die ik lang geleden direct van Kodakmensen heb gekregen. Dus een originele doorleefde Kodak Xerox kopie.

Ik denk dat er heel wat in omloop zijn, het is een echte monochrome-klassieker.

Jed
    Er schiet me iets te binnen over wat je toen vertelde. Het schrijven was wel uitgegeven maar er was iets uit weggelaten omdat Ansel in dat jaar ook iets zou uitgeven en dat zou dan inhoudelijk botsen. Zoiets....

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Jaap,

Met nadruk dit is mijn manier en NIET DE manier.
    Ik heb even de stukjes er bij gehaald die ik in het verleden hierover geschreven heb. Om de beginner echt te helpen.

In een aantal reacties zal ik proberen mijn eigen praktijk onder woorden te brengen. In een aantal keer omdat ik 't te veel werk vind om het allemaal in 1 keer op te schrijven...
    En toen werd het toch een heel schrijven :-)

Duidelijk, leerzaam, toegankelijk.

Hartelijk dank hiervoor,

Rob

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Er schiet me iets te binnen over wat je toen vertelde. Het schrijven was wel uitgegeven maar er was iets uit weggelaten omdat Ansel in dat jaar ook iets zou uitgeven en dat zou dan inhoudelijk botsen. Zoiets....
    Het lijkt mij dat deze avonturen hier niet in een bloemlezing terecht moeten komen.

Jed

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Het lijkt mij dat deze avonturen hier niet in een bloemlezing terecht moeten komen.

Jed
    Nou maak je het wel heel spannend Jed.
    Maar zoiets was het toch ongeveer?
    Last edited by Robbedoes; 04-22-2009 at 01:54 PM. Click to view previous post history.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    @ Gary,
    even een reactie op je #80 draadje. Dat snap ik nou weer helemaal.
    Gewoon Jip en Janneke taal . Daar is toch helemaal niets mis mee.
    Ben weer back in business.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format

Terugblik

Fotografische informatie

In de afgelopen thread zijn we geconfronteerd met een scala van benaderingen hoe een 'film te belichten en te ontwikkelen'. De benaderingen vormen een afspiegeling van wat er alzo aan fotografische informatie op de markt is. Zo te zien is het momenteel een aardig rommeltje.
    Hierbij is het wel interessant om om te zien hoe het vroeger was.
    In het begin van de 20 e eeuw werden gedegen fotografische handboeken uitgegeven, terwijl Agfa handboeken uitgaf die de wetenschappelijke informatie in een begrijpelijke stijl goot. Hans Windisch heeft daar een andere uitgave 'De Nieuwe Fotoschool' in de dertiger jaren aan toegevoegd. Een uitgave, die in vele talen en edities is verschenen. Een populair boek dat steunde op degelijke informatie die in royale mate voorhanden was.
    In de VS was het Kodak, die op basis van zijn research veel informatie in wetenschappelijke documenten heeft gepubliceerd. Maar daarnaast waren er vele publicaties, die door een doorsnee-lezer begrepen konden worden. Voorop stond echter dat de informatie juist was.

Nadat Fred Archer op het eind van de 30 -er jaren een artkel had gepubliceerd over een sensitometrische benadering in US camera, is Ansel Adams in 1941 begonnen met het verder ontwikkelen op basis van de publikatie van Archer. Het doel van deze ontwikkeling lijkt mij dat het als materiaal moest dienen voor workshops en boeken ( dus een commerciel doel).
    Gaan we nu de resultaten bekijken van de Kodak Research Labs en die van AA, dan lopen die verre van parallel. Komt dat omdat je de capaciteiten van de pianist AA niet kunt vergelijken met die van Kodak? Of komt het doordat er sprake is van commerciele en niet-commerciele doelen?
    Na AA zien we nog een rij van boekenschrijvers (dus commerciel). Waar halen die hun informatie vandaan en hoe liggen de doelgroepen daar, wat is het lezersniveau?

Samenvattend kan men zeggen dat er een situatie bestond met degelijke (niet-commerciele) informatie van firmas als Agfa en Kodak. Dit is van lieverlee doorspekt met informatie, die commerciel beinvloed kan zijn en niet te verifieren is.

Helaas is de informatie-stroom van firmas als Kodak en Agfa tussen 1980 en 1990 aan het opdrogen geweest. Dus dan blijven allerlei commerciele bronnen over als het gaat om fotografische informatie-overdracht. Maar waar halen de auteurs hun informatie vandaan?

Een tijdje terug zag ik het antwoord: van internet, de APUG etc. Internet auteurs. Kopieren en plakken.

De waarde van deze thread is in ieder geval dat er verschillende benaderingen zijn voor één onderwerp.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Wat wil je hiermee zeggen?
    Dat met alle publicaties na 1941 maar wat aan gerommeld is en alleen de Kodak publicaties als enige het 'predikaat' betrouwbaar opgespeld krijgt.
    Om het WBM boek maar even ter sprake te brengen beide auteurs weten heel goed waar Abraham de mosterd haalt en zit zeer gedegen en begrijpelijk in elkaar. Precies wat een geambitioneerde amateur zoals wij nodig hebben om ons proces te optimaliseren. Het boek wordt in de analoge wereld momenteel als een van de beste boeken van recente datum beschreven. Als je het niet zelf gelezen hebt moet je er m.i. niet over oordelen of goedkoop wegzetten dat het niet kan kloppen wat ze schrijven.
    harry

Release, the best you can do...

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Deze ontwikkelaars hebben een korte levensduur, ze worden vlak voor het ontwikkelproces aangemaakt. Dus er zijn geen commerciele versies van. Maar het mengen is niet moeilijk. Er zijn wel commerciele ontwikkelaars, die o.a. catechol bevatten. Die hebben echter wel weer een andere werking als de zuivere catecholontwikkelaar.

Jed
    @Jed,

Ik heb hierover een aardig artikel gevonden om over verder te ‘babbelen’.
    Voor de overzichtelijkheid zal ik daarom een nieuw draadje aanmaken.

Groet,
    Rob

Page 9 of 12 FirstFirst ... 3456789101112 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin