Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,589   Posts: 1,545,899   Online: 1274

Page 1 of 12 123456711 ... LastLast
Results 1 to 10 of 118

Thread: Film testen

Shooter
    35mm

Film testen

Het is even wennen voor mij hoe deze site een beetje werkt. Maar ik heb een vraag.
    Heeft er iemand nog de analoge cursus van de Fotovakschool in bezit? Zo ja, kan iemand mij de les sturen die gaat over hoe je het beste de combinatie/test film - ontwikkelaar uitvoert?
    De uitwerkingen heb ik nog, maar daar heb ik niet zoveel aan.

Alvast bedankt.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Alweer een jaartje of 3 geleden heb ik een Durst 670BW overgenomen van iemand die op de Fotovakschool had gezeten. Daarbij kreeg ik toen ook een tweetal kleine dikke blauwe multomappen met les- / theoriemateriaal van de Fotovakschool. Dat is echter wel uit de begin jaren tachtig of zo... Weet niet precies of dat is wat je zoekt...

Ik heb er tot nu toe eigenlijk nooit goed naar gekeken, maar nu ik ze weer uit de kast heb getrokken, denk ik dat ik ze zelf toch ook maar eens moet doorspitten, ziet er wel interessant uit er zo doorheen bladerend.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    4x5 Format
    Nooit op de fotovakschool gezeten, maar waar gaat die test over?

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Je bedoelt zeker je hele process ijken.
    Op de engelse apug staat een artikel die hierover gaat.
    http://www.apug.org/forums/forum216/...e-testing.html
    Of: http://www.halfhill.com/speed1.html
    Je kan ook googlen op personal film speed

Ik moet het ook nog een keer doen, heb de indruk dat ik nog niet alles eruit haal.
    --Mike

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by mhulsman View Post

Ik moet het ook nog een keer doen, heb de indruk dat ik nog niet alles eruit haal.
    Tegenwoordig is het goed om het gehele proces te 'ijken'. En met het gehele proces bedoel ik ook het printproces. Dat is mogelijk geworden doordat de kwaliteit van de fotografische materialen constant is geworden als gevolg van kwaliteitscontrole bij de productie. Boendien is het licht bij gecoate objectieven makkelijker te beheersen.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by mhulsman View Post
    Op de engelse apug staat een artikel die hierover gaat.
    http://www.apug.org/forums/forum216/...e-testing.html
    Of: http://www.halfhill.com/speed1.html
    Je kan ook googlen op personal film speed

De twee artikelen, waarnaar je refereert, behandelen verschillende zaken.
    Het eerste artikel heeft betrekking op het 'ijken van de film' op basis van sensitometrische eigenschappen ( verband tussen zwarting en hoeveelheid licht).

Het tweede artikel heeft betrekking op het afstemmen van de snelheid van de film.

Om nu terug te komen op het eerste artikel, waarbij de sensitometrie als uitgangspunt dient. Hierbij moet je bedenken dat het gebruik van de sensitometrie een benadering is die met de apparatuur van voor 1980 toelaatbaar was. Tegenwoordig is de sensitometrie echter niet zonder meer toe te passen, afhankelijk van de eigenschappen van de optiek.
    Toen Ansel Adams de moderne lenzen wilde gebruiken, zei hij:'daar kan ik niet mee omgaan'. Nou, dat valt te begrijpen.
    Je zult je dan afvragen hoe wel te werk te gaan. Mij is geen keukenrecept bekend en het lijkt me ook niet makkelijk om het in een keukenrecept te gieten. Er komen persoonsgebonden zaken als 'beeldkwaliteit' aan te pas. Dat soort kennis moet je 'direct' overdragen. De inhoud van het tweede artikel is overigens een deel van die procedure. Het is een geunificeerde aanpak, waarbij technische en gevoelsmatige aspecten bij elkaar komen.
    Maar bij iets als de fotografie mag je dat toch verwachten!

Jed

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by kwiebus View Post
    Het is even wennen voor mij hoe deze site een beetje werkt. Maar ik heb een vraag.
    Heeft er iemand nog de analoge cursus van de Fotovakschool in bezit? Zo ja, kan iemand mij de les sturen die gaat over hoe je het beste de combinatie/test film - ontwikkelaar uitvoert?
    De uitwerkingen heb ik nog, maar daar heb ik niet zoveel aan.

Alvast bedankt.
    Mijn verleden op de fotovakschool dateert van midden jaren negentig. Ik heb net de overgang van die kleine blauwe multomappen naar glossy A4 katernen (die wemelden van de spelfouten) meegemaakt. Ik vermoed dat je de test met de 25 afdrukken op 18x24 bedoelt. Een soort versimpeld, op de dagelijkse praktijk gericht zonesysteem. Ik heb deze oefening enkele weken geleden nog gegeven tijdens mijn doka-cursus. Even snel uit het hoofd gaat die zo :

1. Stel een stilleven samen met een bereik van zeven stops. Zorg dat er een grijskaart en een stuk helder witte stof met grove structuur in beeld is. Een witte badhanddoek o.i.d. De binnenkant van een zwart filmdoosje kan dienst doen als absoluut zwart. Een MacBeth kleurenkaart maakt de test meervoudig bruikbaar. Meet met je camera op de grijskaart, of meet met je handbelichtingsmeter het opvallend licht. Zorg voor gelijkmatige verlichting (grijze hemel, of een softbox.)
    2. Maak van die scène een belichtingstrap van 5 opnamen van -2 tot +2 in stappen van 1 stop.
    3. Maak na elke belichtingstrap twee lege opnamen, klap de spiegel op, plak een stikkertje of stukje plakband op de film, maak nog een lege opname, en dan weer een belichtingstrap van -2 tot +2. Kun je de spiegel niet opklappen, maak dan na elke belichtingstrap drie lege opnamen.
    4. Ga hiermee door totdat je 5 belichtingstrappen van 5 opnamen hebt.
    5. Knip in het donker de films in stukken op de plek van het stikkertje. Kon je de spiegel niet opklappen, neem dan een houten lat en een stuk film van 8 negatieven lengte. Sla twee spijkertjes in de lat. Een aan het begin, en een naast het 8e negatief. Leg in het donker de film naast de lat, en knip hem telkens bij het 2e spijkertje door.
    6. Ontwikkel de stukken film met 5 verschillende ontwikkeltijden. Liefst in één tank waar je telkens een stuk film uit wegneemt (in het donker natuurlijk).
    7. Maak van elk negatief de beste afdruk die je kunt maken, op een vel 18x24 (of je favoriete afdrukmaat). Gradatie 2. Zorg dat op elke afdruk de lichtste partijen net-niet-papierwit worden.
    8. Noteer op de rug van elke afdruk welke belichting en ontwikkeltijd het negatief gehad heeft, en welke afdruktijd en papiergradatie gebruikt zijn.
    9. Leg alle afdrukken netjes als een puzzel op de grond. Van kortst belicht en kortst ontwikkeld negatief linksboven naar langst belicht en langst ontwikkeld negatief rechtsonder.
    10. Kies de beste twee of drie afdrukken eruit. Let daarbij op algehele indruk en op details in hoge lichten en schaduwen.
    11. Voilà. Je weet nu exact welke belichting-ontwikkeltijd combinaties de beste resultaten geeft voor jouw favoriete film-ontwikkelaar-papier combinatie.

Kort samengevat : Maak 5 belichtingstrappen van een voor jou typisch onderwerp. Ontwikkel ze met 5 verschillende tijden. Maak van elk negatief de best mogelijke afdruk op normale gradatie. Kies de beste combinaties (naar jouw smaak) uit.

Het is een boel werk, maar dan heb je ook wat.

Ga bij het bepalen van belichtings- en ontwikkeltijden uit van de officiele ISO-waarde en de ontwikkeltijd die de fabrikant aangeeft. Meestal ontdek je dat die "officiele" waarden niet de beste beeldkwaliteit opleveren. Gebruik je 120 film, maak dan eerst 5 opnamen, twee lege opnamen en weer 5 opnamen. In het donker vouw je de film dubbel en knip je hem in het midden door.

Allerlei variaties op deze methode zijn natuurlijk mogelijk. Bijvoorbeeld door kleinere belichtingstrappen te maken. Door de test te herhalen met heel hard of heel zacht licht, of met andere apparatuur. Of door niet alles op gradatie 2 af te drukken, maar telkens de beste gradatie bij je negatief te zoeken. Ik geloof dat in de FVS cursus afgedrukt werd volgens de grijskaart, maar het net-niet-papierwit van de hoge lichten werkt naar mijn ervaring nauwkeuriger.

Succes kwiebus.
    Last edited by argentic; 04-19-2009 at 05:00 AM. Click to view previous post history. Reason: Samenvatting toegevoegd
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    zie het boek van A. Adams "The Negative"
    appendix 1 pagina 239
    "Film Testing Procedures"

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Mijn verleden op de fotovakschool dateert van midden jaren negentig. Ik heb net de overgang van die kleine blauwe multomappen naar glossy A4 katernen (die wemelden van de spelfouten) meegemaakt. Ik vermoed dat je de test met de 25 afdrukken op 18x24 bedoelt. Een soort versimpeld, op de dagelijkse praktijk gericht zonesysteem. Ik heb deze oefening enkele weken geleden nog gegeven tijdens mijn doka-cursus..
    De procedure, zoals jij beschrijft is (een deel van) de procedure geintroduceerd door Kodak in 1976 in 'Kodak Professional Black and White films'. Het belang is dat op beeldkwaliteit wordt geselecteerd. De sensitometrie (en daarmee het zone systeem) komt in de Kodak methode niet voor.
    Alhoewel de fotovakschool benadering mogelijk praktisch voldoende is, prefereer ik de Kodak benadering. Het is mijn startpunt. Kodak wijst ook op de 'randcondities'. Ik citeer een alinea uit de Kodak publikatie:' The correct developing time can be found by making a ring-around series of negatives of a typical full-scale subject. A ring-around is a seies of negatives with exposure-development variations. By making a ring-around you should be able to determine the best exposure, best development negative for your purposes.
    If you take pictures under a variety of conditions, with several with several black-and-white films, and with several lenses, you may find it desirable to run several ring-around series, one for each set cicumstances'

Heel eenvoudig samengevat: beeldkwaliteit is afhankelijk van de volledige situatie, zowel technisch als de subjectieve beoordeling. Om nu te voorkomen dat je alleen maar ring-around series draait, heb ik een alternatieve aanpak ontwikkeld, die echter wel op het Kodak principe berust: 'BEOORDELEN DOOR KIJKEN'.

Nog een voorbeeld. Laten we de resultaten van twee ring-around's vergelijken. De ene is met een opname objectief opgenomen, die details slecht laat zien, de ander is opgenomen die details goed laat zien. De hoge net doortekende lichten zullen verschillend uit de bus komen, en daarmee zullen de resultaten verschillen. (Omdat een netdoortekend hoog licht eigenlijk een erg wit vlak is met kleine donkere minischaduwen)

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 04-18-2009 at 03:01 AM. Click to view previous post history.

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    De twee artikelen, waarnaar je refereert, behandelen verschillende zaken.
    Het eerste artikel heeft betrekking op het 'ijken van de film' op basis van sensitometrische eigenschappen ( verband tussen zwarting en hoeveelheid licht).
    Het tweede artikel heeft betrekking op het afstemmen van de snelheid van de film.
    Jed
    Jed,

Nou dacht ik dat ik het een beetje begreep, zit ik er weer eens naast.
    Ik lees weer rustig verder en probeer het te snappen.

Mike.
    --Mike

Page 1 of 12 123456711 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin