Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,554   Posts: 1,573,148   Online: 819

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 19 of 19
    Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Marco,

Ik weet niet of je het gelezen heb maar in het gekoppelde artikel staat een uitleg over de uitwerking van de combinatie van het zilver, de ‘staining’ en de ‘tanning’ op de uiteindelijke afdruk. In feite krijg je er een beeldlaagje bij.
    OK, dat had ik inderdaad niet zo goed gelezen, hoewel ik wel al eens eerder artikelen over "staining" heb doorgespit.

Interessant vind ik vooral de volgende opmerking (er vanuitgaande dat het merendeel van de fotografen op VC papier werkt tegenwoordig):

"The effect of a stained negative on VC papers is more complicated, due to the Yellow Filter Effect of the stain image that creates an automatic split-filter effect with simultaneously reduced highlight contrast and increased shadow contrast."

Een deel van dit effect, hoewel er natuurlijk verschillen zullen zijn, kun je waarschijnlijk dus ook benaderen door gebruik van een geelfilter tijdens het fotograferen zelf... Het beschreven effect van de "stain" doet mij namelijk wel erg veel denken aan dat van een geelfilter. Een geelfilter wordt ook wel in portretfotografie gebruikt om lichte tonen (highlights) in gezichten te "verzachten" en zo onvolkomenheden minder zichtbaar te maken.

Dat effect (of beter gezegd dat van de "stain") zie je ook goed in de portretfoto van dat meisje op de website in de eerste link die je plaatste.

Ik wil je overigens helemaal niet afhouden van het uitproberen van deze ontwikkelaars, als je denkt er artistiek of fotografisch wat aan te hebben, probeer ze dan!
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Vooreerst wil ik met Adox Nuance aan de slag en dat is vast gegradeerd.
    Voor VC zal ik het eens in de praktijk moeten achterhalen.

Er een toepassingen waar ik op dit moment aan denk:
    8x11mm Agfa Copex Rapid als vergelijking met de bijgeleverde ontwikkelaar.
    Ik wil achterhalen of de korrel dan meer of minder zichtbaar is.
    Daarna wil ik eens uitproberen wat Ilford Delta doet.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    OK, dat had ik inderdaad niet zo goed gelezen, hoewel ik wel al eens eerder artikelen over "staining" heb doorgespit.

Interessant vind ik vooral de volgende opmerking (er vanuitgaande dat het merendeel van de fotografen op VC papier werkt tegenwoordig):

"The effect of a stained negative on VC papers is more complicated, due to the Yellow Filter Effect of the stain image that creates an automatic split-filter effect with simultaneously reduced highlight contrast and increased shadow contrast."

Een deel van dit effect, hoewel er natuurlijk verschillen zullen zijn, kun je waarschijnlijk dus ook benaderen door gebruik van een geelfilter tijdens het fotograferen zelf... Het beschreven effect van de "stain" doet mij namelijk wel erg veel denken aan dat van een geelfilter. Een geelfilter wordt ook wel in portretfotografie gebruikt om lichte tonen (highlights) in gezichten te "verzachten" en zo onvolkomenheden minder zichtbaar te maken.
    !

De verklaring die hier over het effect van de stain gegeven wordt, is onjuist.
    Alhoewel de stain vaak geel van kleur is, heeft het niets met het geelfilter te doen. Er zijn twee vormen van stain. De ene is proportnaal met de densty, de andere niet. De laatste kun je beschouwen als een soort 'grondsluier'.
    De proportinale stain is een propoertionaal geelfiter bij het vertgroten van multigrade papieren. Het beinvloed de gradatie op een proportinale wijze en heeft zijn effect speciaal in de hoge lichten. Het geeft een bijzonder effect in de hoge lichten.
    Ik hoop dat ik duidelijk genoeg over kom. Zo niet, laat het weten.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    In eerste instantie dacht ik ook dat marco's opmerking over geelfilter niet helemaal juist was. Maar na er over na gedacht te hebben ben ik daar op terug gekomen. In het specifieke geval van portret fotografie kun je waarschijnlijk het zelfde effect als de pyro ontwikkelaar berijken door tijdens de opname een geelfilter te gebruiken.

En in het algemeen ben ik genegen met marco's zijn mening mee te gaan dat het effect van dit soort ontwikkelaars ook door middel van andere technieken verkregen kan worden. Dit met name als er gebruik wordt gemaakt van de gangbare methode van tijd/temperatuur om de gradatie curve tijdens het ontwikkelen te bepalen. Het genoemde effect is dan ook vrij gering.
    Een heel ander verhaal wordt het wanneer er een 'development by inspection' of aanverwante techniek wordt gebruikt. De meeste recepturen stammen ook uit de tijd dat deze ontwikkel methode de gangbare was. Met de komst van goede belichtingsmeters en een constante kwaliteit panchromatische film is deze methode verlaten.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Wat Jed volgens mij in licht complexe bewoordingen probeerde uit te leggen, is dat het effect van de stain dan misschien wel als een soort van "geelfilter" werkt, maar dat in tegenstelling tot een geelfilter, dat zijn werking over het hele beeld overal even sterk heeft, dit voor een stain toeneemt in de hoge lichten. Weinig effect dus in de schaduwen, veel in de hoge lichten. Dat is dus toch wel een fundamenteel verschil, hoewel ik blijf denken dat een deel van het specifieke effect dus een beetje "nagebootst" kan worden door gebruik van een geelfilter.

Daarnaast suggereert de oorspronkelijke engelstalige tekst, toch ook nog wel een merkbaar effect op de schaduwen van een stain:

"and increased shadow contrast."

Belangrijker is misschien de opmerking over het "split-filter" effect van de stain, waar het contrast in de hoge lichten verminderd wordt, en die in de schaduwen vermeerderd. Ik zou even niet weten hoe dat bij het gebruik van een normaal geelfilter is, ik denk anders, omdat daar immers niet zozeer een "shaduw / hoog licht" effect optreedt, maar een effect gebaseerd op het lichtspectrum dat gereflecteerd wordt door het onderwerp...

Bij portretten van blanke personen geldt echter wel dat het gezicht zachter / minder contrastrijk wordt door een geelfilter, maar dat is dus mede gerelateerd aan de kleur van het gezicht.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    4x5 Format

geelfilter versus geel filter

Een geelfilter wordt bij de opname gebruikt om het blauw selectief te onderdrukken. Afhankelijk van de situatie kan er veel blauw in de schaduw zitten. Dus de selectieve onderdrukking van het blauw (geelfiltereffect) wordt bepaald door de hoeveelheid blauw in de schaduwen en door de wijze waarop de schaduwen worden afgebeeld door het objectief. Dat zal dus heel anders uitpakken bij een oud objectief dan bij een modern detaillerend objectief. Of te wel de weergave van texture verloopt verschillend.

De werking van de gele stain op een negatief zie je bij het printen op VC papier.
    Het is een contrastverloop gekoppeld aan de densiteit van het negatief. Maar er is meer: de stain is een biopolymeer, dat het licht op micro schaal verstrooit. Deze effecten komen terug in de uiteindelijke druk en je kunt er bij het drukken gebruik van maken. Je moet dit proefondervindelijk ervaren. Dan pas begrijp je wat er gaande is. De keuze van de soort pyrogallol ontwikkelaar wordt ook op basis van de eigenschappen van de stain gedaan.
    De ene stain is de andere niet.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post

En in het algemeen ben ik genegen met marco's zijn mening mee te gaan dat het effect van dit soort ontwikkelaars ook door middel van andere technieken verkregen kan worden.
    De uitstraling van de foto wordt bepaald door de beeldkwaliteit. En de beeldkwaliteit wordt door vele factoren bepaald. Je kunt nooit uitsluiten dat je een bepaalde beeldkwaliteit niet op meerdere manieren kunt verkrijgen, maar de kans dat je die vindt is uiterst klein.
    Zo wordt de beeldkwaliteit o.a. in hoge mate bepaald door de manier waarop de detaillering plaats vindt (texture). Dus korrel en stain opbouw zijn hier belangrijk en hoe dat verloopt kan op duizenden manieren.
    Onlangs heb ik getracht een substituut voor de fortepan 200 te vinden in de zin van beeldkwaliteit. Het is niet gelukt.
    Steve Anchell noemt de controle op de beeldkwaliteit bij de ABC formule terecht 'fickle'. Maar dat is dan een mooie uitdaging.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    De uitstraling van de foto wordt bepaald door de beeldkwaliteit. En de beeldkwaliteit wordt door vele factoren bepaald. Je kunt nooit uitsluiten dat je een bepaalde beeldkwaliteit niet op meerdere manieren kunt verkrijgen, maar de kans dat je die vindt is uiterst klein.
    Zo wordt de beeldkwaliteit o.a. in hoge mate bepaald door de manier waarop de detaillering plaats vindt (texture). Dus korrel en stain opbouw zijn hier belangrijk en hoe dat verloopt kan op duizenden manieren.
    Onlangs heb ik getracht een substituut voor de fortepan 200 te vinden in de zin van beeldkwaliteit. Het is niet gelukt.
    Steve Anchell noemt de controle op de beeldkwaliteit bij de ABC formule terecht 'fickle'. Maar dat is dan een mooie uitdaging.
    Het is natuurlijk heel vervelend dat je geliefde materiaal van de markt gaat. Velen van ons hebben dergelijke ervaringen. Als ik voor mij zelf spreek heeft het verdwijnen van een aantal papier soorten me een behoorlijke "deuk" bezorgd.

Als troost bedenk ik me maar dat juist die unieke beeldkwaliteit, verkregen met analoge fotografie, die bijna nooit 2 keer het zelfde is, wat het zo aantrekkelijk maakt. We gaan echter een transitie door waarbij 'grote' fabrikanten verdwijnen en 'kleine' ontstaan. En dit geeft mogelijk nog meer kansen op diversiteit waar we ons mee kunnen vermaken.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Het is natuurlijk heel vervelend dat je geliefde materiaal van de markt gaat. Velen van ons hebben dergelijke ervaringen. Als ik voor mij zelf spreek heeft het verdwijnen van een aantal papier soorten me een behoorlijke "deuk" bezorgd.

Als troost bedenk ik me maar dat juist die unieke beeldkwaliteit, verkregen met analoge fotografie, die bijna nooit 2 keer het zelfde is, wat het zo aantrekkelijk maakt. We gaan echter een transitie door waarbij 'grote' fabrikanten verdwijnen en 'kleine' ontstaan. En dit geeft mogelijk nog meer kansen op diversiteit waar we ons mee kunnen vermaken.
    De enorme diversiteit in beeldkwaliteit in de analoge fotografie is de grote kracht in de analoge fotografie. Om dit te beheersen is de grote uitdaging. Je krijgt niets voor niets.
    In de digitale fotografie komt er mogelijk een moment dat men technisch in staat is deze enorme diversiteit te kunnen beschrijven. Maar of er dan ook nog mensen zijn te vinden, die deze techniek beheersen in de zin van createf handelen, betwijfel ik.

De menselijke geest blijft de meest krachtige computer, als het gaat om deze complexe zaken als beeldkwaliteit.

Jed

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin