Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,296   Posts: 1,535,722   Online: 877

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 19
    Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Pyrogallol ontwikkelaar

Jed schreef over zijn pyrogallol en catechol-ontwikkelaar het volgende:

Deze ontwikkelaars hebben een korte levensduur, ze worden vlak voor het ontwikkelproces aangemaakt. Dus er zijn geen commerciele versies van. Maar het mengen is niet moeilijk. Er zijn wel commerciele ontwikkelaars, die o.a. catechol bevatten. Die hebben echter wel weer een andere werking als de zuivere catecholontwikkelaar.

Op Digitaltruth ben ik een aardig artikel tegengekomen over een nieuwe generatie “staining” ontwikkelaars die niet snel verouderen. Ook heb ik een pagina met reacties gevonden van gebruikers van deze ontwikkelaars.

De reacties stemmen mij positief en ik zou de 510-pyro ontwikkelaar ook wel eens willen uitproberen voor Adox CHS 25 of 50 ART.

@Jed. Ken jij dit recept? Kan het wellicht ook jouw probleem m.b.t. de houdbaarheid oplossen? Lijkt het je wat?

Rob

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Jed schreef over zijn pyrogallol en catechol-ontwikkelaar het volgende:

Deze ontwikkelaars hebben een korte levensduur, ze worden vlak voor het ontwikkelproces aangemaakt. Dus er zijn geen commerciele versies van. Maar het mengen is niet moeilijk. Er zijn wel commerciele ontwikkelaars, die o.a. catechol bevatten. Die hebben echter wel weer een andere werking als de zuivere catecholontwikkelaar.

Op Digitaltruth ben ik een aardig artikel tegengekomen over een nieuwe generatie “staining” ontwikkelaars die niet snel verouderen. Ook heb ik een pagina met reacties gevonden van gebruikers van deze ontwikkelaars.

De reacties stemmen mij positief en ik zou de 510-pyro ontwikkelaar ook wel eens willen uitproberen voor Adox CHS 25 of 50 ART.

@Jed. Ken jij dit recept? Kan het wellicht ook jouw probleem m.b.t. de houdbaarheid oplossen? Lijkt het je wat?

Rob
    Over deze ontwikkelaar heb ik vele discussies gevoerd met Pat Gainer en met anderen. Ik ben er geen fan van. Bovendien is het geen echte pyrogallol ontwikkelaar. Er zitten een hele zwik ontwikkelstoffen in.

Maar even terzijde: wat is veroudering? De pyrogallol oplossing blijft jaren goed, ja het is als oude kaas: hoe ouder hoe beter. Maar voeg je de alkali toe bij het begin van het ontwikkelproces, dan is het snel gebeurd. Een kwartier of zo, maar lang genoeg om het ontwikkelproces af te ronden als je maar geen rotary processor gebruikt. In die dingen oxydeert alles in de kortste keren.

Jed

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Over deze ontwikkelaar heb ik vele discussies gevoerd met Pat Gainer en met anderen. Ik ben er geen fan van. Bovendien is het geen echte pyrogallol ontwikkelaar. Er zitten een hele zwik ontwikkelstoffen in.
    Jed
    Heb je dit recept al eens gebruikt?
    En wat vind jij dan een eche pyrogallol ontwikkelaar?

Even voor de anderen het 510-Pyro recept:

TEA 75 ml
    Ascorbic acid 5 g
    Pyrogallol 10 g
    Phenidone 0.25 g
    TEA to make 100 ml
    Mixing instructions: Add chemicals in specified sequence.

Dilution: 1+100

Starting point development time: 5-7 mins.

Notes: Can also be diluted up to 1:500 for EDRA (extended development/reduced agitation) techniques, with one minute initial agitation, followed by one inversion every 10-15 minutes for one hour, or so

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Heb je dit recept al eens gebruikt?
    En wat vind jij dan een eche pyrogallol ontwikkelaar?
    Schijnbaar niet. Misschien omdat de discussie meer tijd in beslag nam dan een werkelijke test.
    Het wordt hier langzamerhand echt een discussieplatform.
    Dan probeer ik het zelf maar een keer en laat wel weten wat het heeft opgeleverd.

Shooter
    4x5 Format
    Schijnbaar niet. Misschien omdat de discussie meer tijd in beslag nam dan een werkelijke test.
    Het wordt hier langzamerhand echt een discussieplatform.
    Dan probeer ik het zelf maar een keer en laat wel weten wat het heeft opgeleverd.
    Een echte pyrogallol ontwikkelaar bevat alleen pyrogallol als ontwikkelstof. Er zijn eindeloos veel varianten als er meer ontwikkelstoffen aan worden toegevoegd.
    Als je de ervaring hebt opgedaan hoe de componenten werken, kun je naar eigen smaak varieren.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    @ Rob,

Al hoewel ik zelf wel ervaring heb met een pyro ontwikkelaar met ascorbic acid heb, Pyrocad-MC, heb ik niet zo'n zin in een oeverloze discussie, als ik mijn ervaringen hier opschrijf. Ik heb resultaten er van al laten zien, en hoewel ik mijn best had gedaan om er het maximum uit te halen werd het afgedaan als "niet geoptimaliseerd"

Daarnaast had ik de indruk dat je graag een minder milieu belastende chemie gebruikte. Pyro verbindingen zijn waarschijnlijk de meest toxische stoffen die in ontwikkelaars gebruikt worden. En dat je niet van plan was zelf je chemie samen te stellen.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    ...Daarnaast had ik de indruk dat je graag een minder milieu belastende chemie gebruikte. Pyro verbindingen zijn waarschijnlijk de meest toxische stoffen die in ontwikkelaars gebruikt worden. En dat je niet van plan was zelf je chemie samen te stellen.
    Daar heb je helemaal gelijk in. Ik vind de foto’s echter zo speciaal.
    Ik weet dat het hier digitale weergaven betreft maar ze hebben iets wat volgens mij aan deze ontwikkelaar te danken is.

Eerste voorbeelden
    Tweede voorbeelden

En er nog een artikel met vergelijkingen tussen verschillende Pyro’s.
    Last edited by Robbedoes; 04-27-2009 at 05:38 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format

Pyro ontwikkelaars

Als je het over pyro-ontwikkelaars hebt, dan moet je onderscheid maken tussen pyrogallol en pyrocatechein. Ze hebben totaal verschillende eigenschappen als het gaat om beelldkwaliteit.

De pyrogallol ( bijv, Kodak ABC pyro) is een absolute topper, maar er zijn beperkingen. Steve Anchell: ' It is recommended only for large format negatives, but used properly, the results obtained are unequaled, even by most other pyroformulas, in tonal gradation and subtle high light separation'.

Jouw voorkeur kan hiermee te doen hebben.

Toch grijp je ook vaak naar de pyrocatechol. De korrel is kleiner, maar het beeld is ook anders. Het is een favoriet van Ansel Adams en vele anderen, Ik heb mijn variant ook veel toegepast (ook op middenformaat).
    Maar binnenkort ga ik toch ook weer het nodige op pyrogallol werken. Maar uitsluitend op grootformaat (4x5").

De pyros zijn inderdaad toxisch, dus je moet zorgvuldig werken. Maar ze zijn milieuvriendelijk, omdat ze zo snel onleden en weinig ontwikkelstof bevatten. Ze kunnen zo door het riool. Met de pyros, die ook andere ontwikkelstoffen bevatten hoeft dat niet het geval te zijn. Zet dat maar bij het chemisch afval.

Jed

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Daar heb je helemaal gelijk in. Ik vind de foto’s echter zo speciaal.
    Ik weet dat het hier digitale weergaven betreft maar ze hebben iets wat volgens mij aan deze ontwikkelaar te danken is.

Eerste voorbeelden
    Tweede voorbeelden
    Ik heb geen enkele ervaring met deze ontwikkelaars en hun evt. specifieke voordelen of eigenschappen, dus daar zal ik mij niet over uit laten, maar wat ik in de foto's die jij refereert vooral zie is goed gebruik van licht en / of vooral zeer zacht licht, dus zonder harde schaduwen.

Met een softbox, een raam op het noorden of onder bewolkte hemel en natuurlijk goed kijken en je bewust zijn van de kwaliteit van het (omgevings-)licht kun je denk ik vergelijkbare resultaten bereiken, ook met "gewone" ontwikkelaars...
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Marco,

Ik weet niet of je het gelezen heb maar in het gekoppelde artikel staat een uitleg over de uitwerking van de combinatie van het zilver, de ‘staining’ en de ‘tanning’ op de uiteindelijke afdruk. In feite krijg je er een beeldlaagje bij.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin