Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,228   Posts: 1,532,696   Online: 751

Page 4 of 4 FirstFirst 1234
Results 31 to 38 of 38

Thread: Adox mcp312

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Willie Jan, de kleinste eenheid van een film is toch echt de korrel. Deze wordt i.t.t. de digitale fotografie niet softwarematig opgewaardeerd. Maar laten we niet verzanden in vergelijkingen tussen gereedschappen.
    Jaap, de korrel is niet de kleinste eenheid. De korrel is een agregaat ( clumping) van kristallen. De kristallen worden wel vergeleken met pixels. Een betere vergelijking is mogelijk een vergelijking met de elementen die in de nanotechnologie worden gecreeerd.

Belangrijker is echter om te weten wat dit praktisch te betekenen heeft. Door al die biljoenen kristallen, die zich op zijn beurt manifesteren in korrels van allerlei soort, krijg je een rijkdom en enorme diversiteit aan mogelijkheden voor het uiteindelijke beeld. [ Dat is ook de basis van de nanotechnologie].
    Het is nu de kunst die rijkdom en enorme diversiteit uit te buiten.

Bij de filmkeuze kies je de soort kristallen en in het ontwikkelproces worden de bouwstenen van het uiteindelijke beeld gemaakt en gepositioneerd. Dit is bepalend voor de 'appearance' van het beeld. Vergelijk dat maar als het verschil tussen een huis van rotsblokken en een huis van baksteen.

Met deze toelichting heb ik de relevantie van Willie-Jan zijn opmerking aangegeven. Maar ik ben het met Wilbert eens dat de discussie aan het verzanden was en dat je dat beter op een andere plek kunt voortzetten. En, dat is eerder aangegeven, zal in 'petit comité' ( mondelinge communicatie) gebeuren.

Jed

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    De discussie over pixels is hier inderdaad niet op zijn plaats. Des te meer omdat de eerste aanzet (van mij) helemaal niet ging over digitaal of analoog, maar over zoveel frustraties met analoog afdrukken dat je afhaakt. Maar blijkbaar hoeft het d*** woord hier maar te vallen, of men hapt meteen. Ik kap die discussie bij deze dus af.

Terug naar MCP312
    Last edited by argentic; 05-10-2009 at 06:33 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Wat ik nu interessant zou vinden is;
    Heeft het mcp312 nu inderdaad die nogal extreem witte papier basis waar al wel wat commentaar op gekomen is. En zijn de gradaties 4 & 5 waar het agfa papier zo in uitblonk weer zo goed.
    Als je gradatie 4&5 nodig hebt, deugt er iets niet aan je belichting/ontwikkeling

Ik vind het persoonlijk een mooi papier. Ik gebruik alleen de mat variant, glans papier heb ik nu eenmaal een hekel aan.

Het wit is witter (0.3) dan kentmere (0.07), en het zwart zwarter (2.24 tegenover 2.07 voor kentmere). Dit geeft net dat extra beetje pit in je print.

Shooter
    4x5 Format
    Als je gradatie 4&5 nodig hebt, deugt er iets niet aan je belichting/ontwikkeling
    Ik raad je het boekje Black & White Photographic printing Workshop van Larry Bartlett's en Jon Tarrant aan. Kun je leren wat je met het doordrukken op harde gradaties allemaal kunt bereiken. En dat er iets meer is dan een recht op en neer print

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Ik raad je het boekje Black & White Photographic printing Workshop van Larry Bartlett's en Jon Tarrant aan. Kun je leren wat je met het doordrukken op harde gradaties allemaal kunt bereiken. En dat er iets meer is dan een recht op en neer print
    ik heb nog een stapel liggen, die ik door moet worstelen. Ben op dit moment nog met het Henry book bezig op de kwaliteit nog hoger te krijgen. Dan heb ik nog kunstgeschiedenis en boeken over compositieleer en....
    Dit boek heb ik ook in de kast. Daarnaast ook het vierkante dat zeer gewild is (met die dame met de strohoed op de voorkant), kom zo even niet op de titel.

Ik vind het steeds boeiender worden, fotografie. De tijd die ik afgelopen 2 jaar heb gestoken in de ontwikkeling van mijn fotografie begint zichtbaar te worden in de kwaliteit hoor ik van omstanders, en dat geeft mij weer een boost om er nog meer uit te halen. Een lijstenmaker (man van 53) hier in de buurt was verrukt dat hij eindelijke weer eens barietdruk zag.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Henry is een uitstekend boek m.b.t. de methoden die hij heeft toegepast. Maar alle data zijn inmiddels aardig gedateerd. De papieren en films zijn sindsdien erg veranderd.

Dat vierkante boek heet Way Beyond Monochrome.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by argentic View Post

Dat vierkante boek heet Way Beyond Monochrome.

Yes, dat was ie.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Gebruikt er iemand van jullie trouwens adox chemie voor papier ontwikkeling??????

Page 4 of 4 FirstFirst 1234

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin