Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,712   Posts: 1,482,994   Online: 838

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 38

Thread: Adox mcp312

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

Adox mcp312

ik heb afgelopen weekend wat adox mcp 3120 (voorheen het agfa papier) getest. Op dit moment gebruik ik kentmere vc select (mat).

Ter info:
    Het papier kan inderdaad meer aan dan kentmere, de schaduwen zijn beter getekend en het zwart is iets dieper zwart. Daarnaast is het wit, witter dan bij kentmere. Dit resulteert in een iets pittigere print (hoger totaal contrast).
    Daarnaast is het kentmere papier iets blauwiger (koeler?) dan het kentmere. Een laatste punt is dat het kentmere papier dunner is wat makkelijker deuken geeft.

Ik gebruik geen wetenschappelijke methode maar kijk met mijn ogen naar het resultaat in de buitenlucht. Er is dus net iets meer uit te peuteren dan met kentmere.

Voor de wiskundigen onder ons gemeten densiteit:
    Kentmere vc select (mat)
    Wit: 0.07
    Zwart: 2.07

mcp 312 (mat)
    Wit: 0.03
    Zwart: 2.24

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post

Ik gebruik geen wetenschappelijke methode maar kijk met mijn ogen naar het resultaat in de buitenlucht. Er is dus net iets meer uit te peuteren dan met kentmere.

Voor de wiskundigen onder ons gemeten densiteit:
    Kentmere vc select (mat)
    Wit: 0.07
    Zwart: 2.07

mcp 312 (mat)
    Wit: 0.03
    Zwart: 2.24
    Als het om beeldkwaliteit gaat, is de wetenschappelijke methode: 'kijken met je ogen'. Willie Jan, je bent dus wetenschappelijk aan de gang, maar je had het nog niet in de gaten.

Jed

Shooter
    35mm
    Bedankt voor het compliment Jed. We zijn dus allemaal wetenschapers!!!!!!.
    Zo hoog had ik mezelf nog niet ingeschat.
    Groetjes, Theo

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by th. van Kints View Post
    Bedankt voor het compliment Jed. We zijn dus allemaal wetenschapers!!!!!!.
    Zo hoog had ik mezelf nog niet ingeschat.
    Groetjes, Theo
    Ik zal dit nader toelichten.

De test die Willie-Jan heeft uitgevoerd, is de start van het optimalisatieproces voor Willie-Jan. Voor hem is het MCP papier favoriet. Zijn hersenen, zijn gevoel zegt hem dat. Deze test zou Willie-Jan met meerdere papieren uit kunnen voeren, maar laten we zeggen, het blijft bij het MCP papier. ( Ik vermoed dat Willie-Jan voor zijn test al een representatief negatief heeft genomen)
    Vervolgens gaat Willie-Jan kijken wat de beste filmontwikkeltijd is. Dat doet hij door de resultaten op zijn favoriete MCP papier te drukken en te selecteren op de visueel beste print, met bijzondere aandacht voor de hoge lichten. En zo ontstaat de favoriete ontwikkeltijd voor de gebruikte belichting.
    En zo kun je al je favorieten voor de belichtingstijd, opnameobjectief etc bepalen, terwijl de beoordeling steeds op de beeldkwaliteit plaats vind.

Beeldkwaliteit is iets van je hersenen, je gevoel en is in principe subjectief. Daarom moet iedereen voor zichzelf door dit proces heengaan.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik twijfelde al een tijdje omtrent het kentmere papier. Ik vond het "te slap". Toen ik hoorde dat het mcp312 weer werd gemaakt, heb ik wat test materiaal laten komen. Inderdaad is het eindbeeld wat je mooi vind iets wat tussen je oren zit. Wat R J Henry deed is afdrukken tonen aan een panel die dan de "mooiste" er uit haalden en hij zo een beeld kreeg van wat de mens gemiddeld mooi vind.

Het boek
    "Controls in Black-And-White Photography" door Richard J. Henry

Is net binnengekomen.
    Hij heeft heel veel aspekten uitgetest. Heel interessant boek voor iemand die probeert om zijn kwaliteit te verbeteren.
    Hij is niet afgegaan op opmerkingen van de fabrikant of uitlatingen in een boek, maar heeft het zelf getest. Veel beweringen heeft hij op deze manier weerlegd. Mooi naslagwerk op alle aspekten te testen / optimaliseren.
    Licht meten,lens,sluiter,flare,film,bewaren film,preflash,ontwikkelen lang/kort/agitatie/temperatuur,stop/fix,vergroter,lamp (voltage en verschil in kelvinwaarde),condensor/cold light/difussor en ga zo maar door.....

Het mooiste vind ik de tabel met ontwikkel temperaturen van 63F - 80F waarbij hij de korrelgrootte e.d. getest heeft, wat blijkt, bij 20 graden (68F) is e.e.a. het beste in balans. Ik werk wel altijd op 20, maar op deze manier is er een onderbouwing waarom en hoef je er niet langer over te twijfelen....

Shooter
    4x5 Format
    Ik twijfelde al een tijdje omtrent het kentmere papier. Ik vond het "te slap". Toen ik hoorde dat het mcp312 weer werd gemaakt, heb ik wat test materiaal laten komen. Inderdaad is het eindbeeld wat je mooi vind iets wat tussen je oren zit. Wat R J Henry deed is afdrukken tonen aan een panel die dan de "mooiste" er uit haalden en hij zo een beeld kreeg van wat de mens gemiddeld mooi vind.
    Dat is de kern van de zaak. Wat je mooi vind, zit tussen je oren. Dat kan van persoon A tot persoon B verschillen. Ieder moet dat voor zichzelf moeten uitmaken, als hij zijn eigen weg wil volgen.
    Reeds in de 60 er jaren zijn panel onderzoekingen geweest. Deze resultaten waren voor commerciele doeleinden bedoeld. Een fabrikant of commerciele fotograaf wil weten waar de zwaartepunten van waardering liggen.. Daar richten zij hun fabrikage van de fotografische produkten op in. Maar voor reclame en andere 'boodschappen, waar fotografie een rol speelt', is dit ook van belang.
    Maar goed, dit zijn twee verschillende zaken. In het ene geval maak je iets dat je zelf mooi vind, in het andere geval stem je het resultaat op de toeschouwer af. Je bepaalt zelf welke weg je vervolgt.

Jed

Shooter
    Medium Format
    hallo Willy

Waar had je dat boek gekocht en tegen welke prijs
    welke editie moet je hebben

bvd

ruud.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    hallo Willy

Waar had je dat boek gekocht en tegen welke prijs
    welke editie moet je hebben

bvd

ruud.
    het is te koop op amazon (2nd edition).
    ik heb er 12.14 (dollar) voor betaald.

Shooter
    4x5 Format
    Wat R J Henry deed is afdrukken tonen aan een panel die dan de "mooiste" er uit haalden en hij zo een beeld kreeg van wat de mens gemiddeld mooi vind.

Het boek
    "Controls in Black-And-White Photography" door Richard J. Henry
    Zoals Henry aangeeft, is dit een optimalisatie voor een publiek.
    Als ik mij goed herinner is dit oorspronkelijk een uitgave van de University of Michigan en in 1986 bewerkt uitgegeven door Henry.
    De panel aanpak is oorspronkelijk in de 70-er jaren in Duitsland (München) ontwikkeld en vervolgens in Zweden en bij Kodak. De University of Michigan heeft er een follow up aan gegeven. Als geinteresseerden zich in de publikaties verdiepen, zullen ze zien hoe de MTF hier in verweven zit. Het zal geen toeval zijn dat dit onderzoek begonnen is bij de buren van Rodenstock en Linhof.

Jed

Shooter
    4x5 Format

Panel benadering

Een jaar of twee geleden is op de engelstalige kant van APUG de panelbenadering ter sprake geweest. Zo heb ik mijn ontwikkelaars geoptimaliseerd via een panelbenadering (het panel was een fotoclub van ca 35 -40 mensen). Maar dat hoeven niet persé fotografen te zijn. Zo heb ik waardevolle informatie betreffende de catechol ontwikkelaar van niet-fotografen gekregen.

Jed

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin