Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,712   Posts: 1,482,988   Online: 854

Results 1 to 7 of 7

Thread: aanmaak D-76

Shooter
    35mm

aanmaak D-76

Hallo,

ik vroeg mij af: er zit hier veel kalk in het water bij ons. Als ik mijn ontwikkelaar aanmaak, hoeveel gedemineraliseerd of flessenwater zou ik toevoegen om die ph-waarde wat beter te maken?
    Is dat nodig? gaat de ontwikkelaar geen rare bekken trekken als ik te zacht water toevoeg? ( ontwikkelaar is al wat basisch)

tips? hints?

Mvg,

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by dionysos View Post
    Hallo,

ik vroeg mij af: er zit hier veel kalk in het water bij ons. Als ik mijn ontwikkelaar aanmaak, hoeveel gedemineraliseerd of flessenwater zou ik toevoegen om die ph-waarde wat beter te maken?
    Is dat nodig? gaat de ontwikkelaar geen rare bekken trekken als ik te zacht water toevoeg? ( ontwikkelaar is al wat basisch)

tips? hints?

Mvg,
    Kalk in kraanwater is opgelost calciumwaterstofcarbonaat of ook wel calciumbicarbonaat (Ca(HCO3)2) *. Met water vormt het een evenwicht waarbij een weinig calciumhydroxide ontstaat, meestal is het water daardoor een beetje basisch (pH hoger dan 7). Het is niet noemenswaardig van invloed op de ontwikkeling, zeker niet als je ontwikkelaar toch al alkalisch is. Veel erger zijn kalkvlekken op je filmbasis.

Een oplossing voor te veel kalk is het toevoegen van Calgon (natrium-hexametafosfaat, 1 tot 3 gram per Liter) of koken en daarna af laten koelen. Met koken wordt het onoplosbare calciumcarbonaat gevormd. Deze stof slaat neer op de hete delen van een pan of een verwarmingselement, dat zie je terug als kalkaanslag. Je kunt ook bij de buurtsuper of bouwmarkt gedemineraliseerd- of gedistilleerd water kopen, maar dat kost wel veel meer dan gewoon water koken en af laten koelen.

(* voor de purist: calciumbicarbonaat bestaat in oplossing niet uit de genoemde vorm, maar uit ionen calcium (Ca2+), opgeloste koolzuurgas (CO2), bicarbonaationen (HCO3–) en carbonaationen (CO3 2–))
    Last edited by Merlin; 05-28-2009 at 12:11 PM. Click to view previous post history.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    35mm
    dat is duidelijk,
    hartelijk bedankt,
    maar hoeveel van dat gedemineraliseerd water verhoudingsgewijze doe je erbij?
    50%, 75%???

merci,

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Het gebruik van een percentage demi-water is in mijn ogen niet zinnig, omdat je dan nog steeds kalkhoudend water gebruikt.

Ik gebruik voor stockoplossingen (voorraad) altijd demi-water. (Op die manier voorkom ik ook schimmelgroei of andere verontreinigingen in de stock.) Dat verdun ik met gewoon water uit de kraan tot de verdunning die nodig is voor gebruik. Maar ik heb zacht water hier.

Als je problemen hebt (korreltjes kalk op de film) raad ik aan om bij de laatste spoeling demi-water te gebruiken, natuurlijk in combinatie met spoelmiddel. Als je nog helemaal geen problemen van deze aard hebt gehad, hoef je in principe nog niets te doen. Iets wat niet kapot is, hoef je niet te repareren...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Een oplossing voor te veel kalk is het toevoegen van Calgon (natrium-hexametafosfaat, 1 tot 3 gram per Liter) of ...
    Was ik nog vergeten te vermelden: toevoegen en oplossen aan het water voordat je er andere stoffen er bij doet...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Shooter
    35mm
    hehe,

tuurlijk,
    dankjewel,

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by dionysos View Post
    hehe,

tuurlijk,
    Ook ik grossier in open deuren als ik het niveau van een poster niet ken. Ik weet alleen dat Dionysos de God van de wijn is, de veroorzaker van rituele gekte en uitspattingen. En dat ik daarmee geen risico wil nemen.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin