Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,206   Posts: 1,531,858   Online: 949

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 26
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    zijn de stipen opgetreden direkt na ontwikkeling, of pas na enige tijd (maanden)?

Wat voor papier? (leverancier)

Volgens mij is fixeer (stock) niet echt onderhevig aan veroudering, wel?

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Fixeer stock is best lang te bewaren. Wat kristallen aan de rand van de hals zijn geen probleem, dat zijn opgedroogde druppels van het uitgieten. Als op de bodem witte "brokken" liggen, dan is de fixeer kapot (en zelfs dan kun je in noodgevallen de bovenstaande vloeistof onverdund gebruiken, uiteraard eerst testen, daarvoor is het handig om wat oude, onbelichte film te hebben, de fixeer moet deze film in ong 5 min. helder maken).

In geval van twijfel testen zoals boven beschreven staat,

groet,

Cor

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    Ik heb bij mijn laatste afdrukken last van minikleine (speldprikken groot )bruine plekken op de afdruk
    ik had verse fix aangemaakt,concentraat oud 1 jaar,is nog blank
    hoe kan ik deze alsnog verwijderen.
    ik vermoed zelf een fixeerfout ?????

ruud
    Omdat je het over bruine plekken hebt (die ik zelf nog nooit op een barietprint heb gezien, wel meer witachtige van kalk of zo):

Is de waterleiding bij jullie wellicht kort geleden doorgespoeld?

Bij mij wordt 1x jaar de waterleiding in de wijk onder hoge druk doorgespoeld. Dan krijg ik altijd een waarschuwing dat er (ijzer-)deeltjes in het water kunnen zitten, en het advies die dagen niet een wasje te draaien...

Wellicht dat zoiets bij jouw speelt?

Marco
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    Medium Format
    Bedankt voor alle reacties

ik heb naar aanleiding van de opm kristallen en andere opm eerst geprobeerd dezelfde fix (reeds eerder aan gemaakte ,waar de problemen waren ))
    te gebruiken in een nieuw bakje en wat papier
    nu bleef het stippenvrij

dus : mijn fixbak vorige keer waarschijnlijk niet goed schoongemaakt waardoor resten zijn gaan oxyderen en op papier zijn gekomen

ik heb onmiddelijk een paar borsteltjes gekocht om mijn bakken na gebruik even schoon te borstelen in plaats van alleen even na te spoelen

Is overigens de zelf te maken vlgs TF 3 zuur of alkalisch

groetjes

ruud

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Bedankt voor alle reacties

ik heb naar aanleiding van de opm kristallen en andere opm eerst geprobeerd dezelfde fix (reeds eerder aan gemaakte ,waar de problemen waren ))
    te gebruiken in een nieuw bakje en wat papier
    nu bleef het stippenvrij

dus : mijn fixbak vorige keer waarschijnlijk niet goed schoongemaakt waardoor resten zijn gaan oxyderen en op papier zijn gekomen

ik heb onmiddelijk een paar borsteltjes gekocht om mijn bakken na gebruik even schoon te borstelen in plaats van alleen even na te spoelen

groetjes

ruud
    mijn fixeerbak is na 5 jaar gebruik nog steeds schoon?
    De ontwikkelbak geeft wel een zwarte aanslag.
    Wat doe jij toch met je fix bak?

Of gebruik je niet altijd dezelfde bak voor fix,ontw en stop?

Shooter
    Medium Format
    Jed, De stippen zitten over het papier verspreid , dus op belichte en onbelicht
    ze zijn overigens speldeprikken groot en geen vlekken.
    ik heb in alle jaren nog nooit gehad

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Er blijft nog steeds de mogelijkheid van troep uit de waterleiding als gevolg van het eenmalig doorspoelen ergens in het net...
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    Medium Format
    ik heb vanmiddag even een proefstrookje in nieuwe ontw. gedaan,na korte belichting ( gedeeltelijk ) en in de -oude - fix
    bak eerst grondig schoongemaakt.
    probleem is bij deze weg.
    dus of vervuiling resten fix in de bak of wat Marco schrijft,even vuil leidingwater.
    bedankt iedereen

groetjes

ruud.

Shooter
    4x5 Format

groetjes

ruud
    De TF 3 is alkalisch. Naar mijn bevindingen te alkalisch. (Het kan in een colloidale neerslag resulteren). Daarom heb ik de receptuur bijgesteld. Deze bijgestelde receptuur voor TF3 is door Bill Troop in het Film development cookbook overgenomen. De receptuur van de nieuwe TF3 is zwak alkalisch. Het ware misschien beter geweest om de naam TF3 te wijzigen in bijv. TFX.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    ik heb vanmiddag even een proefstrookje in nieuwe ontw. gedaan,na korte belichting ( gedeeltelijk ) en in de -oude - fix
    bak eerst grondig schoongemaakt.
    probleem is bij deze weg.
    dus of vervuiling resten fix in de bak of wat Marco schrijft,even vuil leidingwater.
    bedankt iedereen

groetjes

ruud.
    Als je nu van de bruine stippen afbent, is het probleem wel opgelost, maar niet gelocaliseerd. Het is inderdaad zo dat er roestdeeltjes uit waterleidingen mee kunnen komen. Voor de negatiefontwikkeling gebruik ik dan ook gefilterd leidingwater. Ik gebruik daar een papieren koffiefilter voor.

Jed

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin