Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,226   Posts: 1,532,679   Online: 837

Results 1 to 4 of 4

Shooter
    35mm

houdbaarheid lithontwikkelaar

Hallo,

ik ben wat aant experimenteren met het lithproces, en ik heb een doos of twee fotospeed, lithproducten ontvangen ongeopend. De vervaldatum was: best te gebruiken voor 2001... Maar de producten zijn onaangeroerd, ongeopend.
    Wat denken jullie? bruikbaar?
    Want ik ga het verschil niet goed zien het verschil tussen een slecht werkende, halfgoed werkende, goed werkende ontwikkelaar daar ik pas begonnen ben met het experimenteren.
    Hoe kan ik zien aant het ontwikkelproces dat de ontwikkelaar onbruikbaar is?
    Gisteren heb ik eens geprobeerd ( belicht 30 sec. , f 4) en na een goeie 5a8 min kreeg ik toch een beeld maar met veel contrast, korrel en fog in de luchtpartijen.
    Het negatief komt van rolleiflex 6x6, trix 320, zacht ontwikkeld. ik had nochtans de ontwikkelaar goed verdund, 1/30?

tot strks

ciao

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by dionysos View Post
    Hallo,

ik ben wat aant experimenteren met het lithproces, en ik heb een doos of twee fotospeed, lithproducten ontvangen ongeopend. De vervaldatum was: best te gebruiken voor 2001... Maar de producten zijn onaangeroerd, ongeopend.
    Wat denken jullie? bruikbaar?
    Want ik ga het verschil niet goed zien het verschil tussen een slecht werkende, halfgoed werkende, goed werkende ontwikkelaar daar ik pas begonnen ben met het experimenteren.
    Hoe kan ik zien aant het ontwikkelproces dat de ontwikkelaar onbruikbaar is?
    Gisteren heb ik eens geprobeerd ( belicht 30 sec. , f 4) en na een goeie 5a8 min kreeg ik toch een beeld maar met veel contrast, korrel en fog in de luchtpartijen.
    Het negatief komt van rolleiflex 6x6, trix 320, zacht ontwikkeld. ik had nochtans de ontwikkelaar goed verdund, 1/30?

tot strks

ciao
    Het te verwachten beeld van een 'kapotte' lith ontwikkelaar, vrees ik.
    Misschien te redden met wat toevoeging van gewone ontwikkelaar maar ja. Optimaal zal het niet zijn.

Marc
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    35mm
    Dank je,

dus gewoon weg kappen?
    en nieuwe gaan halen.

ciao

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Heb zelf ook ooit Fotospeed Lith ontwikkelaar gehad (uit m'n hoofd LD20?), ver over de datum , met een grote klont zout (sulfiet? nee dat zal het niet zijn , dat zit minimaal in lith ontwikkelaar)) in flesje B. Toch de ontwikkelaar gemengd (ik dacht dat je verder dan 1/30 verdunnen moest, spullen liggen thuis).

Tot mijn grote verbazing werkte de ontwikkelaar uitstekend! (heb enige ervaring met Lith printing). Wel is deze ontwikkelaar gevoelig voor pepper fog (zwarte stippen) te verhelpen door na een paar drukken extrs sulfiet toe te voegen, zit ook bij de set..

Probeer het nog eens, zoek info op de engelse APUG, en weet dat de ontwikelaar na 3-4 drukken pas echt goed gaat werken..oh en koop het boek van Tim Rudman over Lith printing, een "must" naar mijn mening..

Sucses!

Mvgr,

Cor
    Last edited by argentic; 07-10-2009 at 03:04 PM. Click to view previous post history.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin