Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,860   Posts: 1,583,147   Online: 870

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 14 of 14

Thread: Brighteners

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Een licht zijsprongetje: wat natuurlijk nog wel in bijna alle papieren zit, is een duurzame laag van Barium Sulfaat (bariet). Dit is een wit pigment dat voor een acceptabele helderheid en witheid van de voorkant van het fotopapier zorgt. Draai je fotopapier maar eens om, de achterkant is bijna altijd veel geler dan de voorkant. Het wordt zowel in de verf- als papierindustrie gebruikt als vulstof en voor het verhogen van de witheid van papier.

Ik verwacht niet dat de witmakers zijn gebruikt in barietpapieren. Door het bariet toe te passen regel je automatisch de witheidsgraad. Bij PE papieren ligt dat anders; daar wordt een witte plastic laag als reflectielaag gebruikt. Die laag is vaak helemaal niet zo wit. In dat geval kun je je voorstellen dat witmakers zijn toegepast.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Ik kwam hier speciaal op omdat ik in Schotland fotos had gemaakt en onder de indruk was van het licht en voornamelijk de bijzondere sfeer in het landschap.
    Deze vastleggen en afdrukken is een mooie maar niet zo makkelijke maar zeer uitdagende sessie.
    Ik heb op warmtone afgedrukt,en zocht speciaal naar de licht en sfeer weergave,
    ik dacht dat een meer wit brillanter papier daaraan kon bijdragen,maar ben ook niet zo verzot op het brillant papier.
    misschien dit nog eens in een bijeenkomst over hebben om dit te verbeteren.
    wellicht op andere punten aandacht schenken.

groetjes

ruud.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Jawel, er worden nog steeds witmakers gebruikt in fotopapieren. Zowel in plastic als in barietpapieren. Het ene merk of model wel, het andere niet. Gewoon even testen met een "blacklight" of een UV-lamp (hoogtezon, zonnebank). Ik heb wel eens papier gehad waarin die witmakers in regelmatige vlekken over het papier verspreid waren. Bij gewoon licht zag je dat niet, maar leek het papier wel brilliant. Aangezien die brilliantie op termijn verdwijnt door spoelen of uitbleken, kun je beter meteen afdrukken zonder witmakers.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Een licht zijsprongetje: wat natuurlijk nog wel in bijna alle papieren zit, is een duurzame laag van Barium Sulfaat (bariet).
    Barium sulfaat heeft ook nog een andere eigenschap het zorgt nl dat het "beeld" niet wegzakt of uitvloeit. In vroegere tijden werd in de drukkerij wereld barietpapier gebruikt om afdrukken te maken van grote kop teksten, dit gebeurde omdat de letterkasten niet voldoende tekens had voor alle koppen, vervolgens werden deze barietstroken naar de clicheemaker gebracht om er clichees van te maken. Het letterbeeld stond op deze bariet drukken zo strak als een huis terwijl je op bijvoorbeeld kunstdruk of machinaal gestreken papier rafelige randjes kon ontdekken.
    harry

Release, the best you can do...

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin