Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,012   Posts: 1,524,695   Online: 768

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 23
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Er is ergens op de Engelse Apug een draadje hoe je dat kunt doen. Zelf heb ik dat nog niet geprobeerd.
    Ga wel eerst na of dat steeds tussen dezelfde opname zit. Als het onregelmatig gebeurd is er wellicht iets anders aan de hand. Misschien wel zoals je suggereert een stuk van de aanloopstrook gehaald?
    Daardoor creëer je wel een mogelijk probleem. Je hebt dan dikteverschil op de spoel.
    harry

Release, the best you can do...

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Een voorbeeld van cost of non-quality...
    Of van goedkoop is duurkoop...
    En we zijn nog niet aan het ontwikkelen toe...

Ilford, Kodak en Fuji verkopen kwaliteitsproducten...
    Verkopen nachtrust.
    Waarom risico's nemen al van bij de opname??

Just my 2 cent
    Fred

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred View Post
    Een voorbeeld van cost of non-quality...
    Of van goedkoop is duurkoop...
    En we zijn nog niet aan het ontwikkelen toe...

Ilford, Kodak en Fuji verkopen kwaliteitsproducten...
    Verkopen nachtrust.
    Waarom risico's nemen al van bij de opname??

Just my 2 cent
    Fred
    Uit deze thread maak ik op dat het primair een Hasselblad-probleem is. Dat de ene film daar gevoeliger voor is dan de andere, kun je je ook voorstellen. Maar een cassette moet zo geconstrueerd zijn dat hij niet op de geringste afwijking reageert.
    Maar om nu direct een andere camera te kopen doe je toch ook niet direct. Dus nog even doormodderen.
    Als het transport echter niet naar tevredenheid verloopt, zou ik ook de film-ligging ivm scherpte controleren.
    Zo was er in het verleden een transport probleem bij de motor-drives op middenformaat met als resultaat niet echt scherpe fotos. Hiermee konden alle cassettes ( en eigenlijk ook de cameras) naar de schroothoop.

Jed

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Is dit probleem weleens voor gelegd aan de importeur van Hasselblad.
    Het lijkt me dat juist hij voor oplossingen moet zorgen,en niet camera-eigenaar.

elbuveli.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by elbuveli2ETHPY View Post
    Het lijkt me dat juist hij voor oplossingen moet zorgen,en niet camera-eigenaar.

elbuveli.
    Het probleem van de juiste filmligging is bekend en (o.a. op internet gepubliceerd). Het was bij de motordrives zo ernstig dat de fabrikanten nieuwe ontwerpen hebben moeten maken. Zelf heb ik zo een Rolleiflex SLX op de schroot kunnen doen, maar alle fabrikanten met motordrives hadden het probleem.
    Omdat hier ook sprake is van een onjuist filmtransport, wijs ik op de controle van de filmligging. De fabrikanten doen de metingen via een MTF meting. De amateur zal dat niet kunnen, maar let wel op of je lens naar verwachting werkt.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by elbuveli2ETHPY View Post

elbuveli.
    Als de cassette goed is afgesteld én onderhouden ondervindt je geen problemen. Daarbij nog een beetje ervaring en je hebt al helemaal geen probleem.
    Maar net als auto's die om de zoveel km naar de dealer moet voor onderhoud zo ook heeft een camera regelmatig onderhoud nodig. Dat laatste wordt door velen niet of nauwelijks gedaan. Dat er dan kleine afwijkingen ontstaan lijkt me niet meer dan logisch. Gelukkig kun je een H'blad laten 'servicen' en dan werkt ie weer als nieuw, ook na 35 jaar trouwe dienst.
    harry

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Als de cassette goed is afgesteld én onderhouden ondervindt je geen problemen. Daarbij nog een beetje ervaring en je hebt al helemaal geen probleem.
    Je weet nooit of servicepersoneel iets goed of slecht afgesteld heeft. Dat geldt voor een camera, een auto of wat dan ook. Mijn ervaringen met cameras zijn niet erg goed te noemen. Zo is een Zeiss Distagon bij de serviceafdeling van Capi volledig verkeerd gejusteerd. De mantage van een balg bij de importeur van Linhof verkeerd gegaan en in München moest de hele zaak opnieuw gemonteerd worden. Mijn Rolleiflex SLX is in Braunschweig naar de knoppen geholpen. Het zijn dus niet de eerste de beste adressen.

Helemaal problematisch is het wanneer je geen problemen ondervindt, terwijl die er wel zijn. In dat geval herken je de problemen niet. Dat was het geval met de film-ligging. Ik ben er op gewezen door de MTF metingen. In de nieuwe Rollei 6000 serie is het probleem verholpen. En kan heel wat meer uit mijn oude objectieven halen.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Gelukkig heb ik tot op heden dan betere ervaringen met onderhoud- cq reparatieafdelingen.
    harry

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik heb ongeveer een 1/2 jaar met Fomapan 400/120 geworsteld.
    De sticker is het minste van het probleem, maar dit even terzijde.
    Het beste wat je kan doen met een Hasseblad is experimenteren waar je de START pijltjes moet 'plaatsen' voor of na de rode pijl op de filmhouder. En laat die verdomde sticker maar zitten.
    Maar vergeet niet, Foma 120 films zijn ongeveer 2 cm KORTER dan deze van de concurrentie! Op een ganse productie maakt dit wel uit en zo kan die film iets goedkoper verkocht worden.
    En ook, de tape waarmee de film op het schutpapier bevestigd is kan soms wel heel schuin zitten (handwerk?), en dus net tegen of op het eerste negatief komen.
    De Fomapan 400 is een mooie emulsie die zeer 'diepe' toonwaarden geeft, zeker met Pyrocat-HD, en een 'pittige' maar mooi tekende korrel.
    Maar het is 'mechanisch' een moeilijke film die zeer gevoelig is voor druksluier en beschadiging wanneer nat, meer dan andere films. De emulsie laat soms 'krasjes' zien door de frictie met het nogal stijve, dikke en ruwe schutpapier, niet te hard aanspannen na gebruik.

Maar natuurlijk, dit zijn slechts mijn persoonlijke bevindingen, velen zijn gelukkig met die film, des te beter!

Good luck,

Philippe
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Genoeg redenen voor mij om er helemaal niet aan te beginnen...
    harry

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin