Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,901   Posts: 1,584,481   Online: 985

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 23

Shooter
    Medium Format

Fomapan rolfilm sluitstrip sticker.

Hallo,
    Ben zojuist begonnen met het testen van Fomapan400 rolfilm. Wat direkt opvalt is het feit dat de film opgerold gehouden wordt met een sticker. Deze is zonder de schutstrook te beschadigen niet te verwijderen. Ik laat het vaste deel dus maar zitten, maar dit heeft tot gevolg dat in feite de kern waarop de film gespoelt wordt dikker wordt. Het gevolg is dat de laatste opname nog maar net op de film past en je bijna geen ruimte meer hebt om het gewicht vast te klemmen om de film te laten drogen. Uit het vroegere HP5 tijdperk, waarbij Ilford een batch met verkeerde diameter kernen had, begrijp ik dat het met name een probleem is voor Hasselblad cassettes. Weet iemand hoe je de sticker fatsoenlijk kunt verwijderen?

Wat valt mij nog meer op aan de film: dik schutpapier en een heuse sticker om de belichte film dicht te plakken. Handig, maar wel weer een extra stukje afval in de vorm van het schutstrookje:o.

Jeroen van Weert

Shooter
    Medium Format
    Je kan hem volgens mij gewoon wat korter knippen,zodat je een nieuw inloopstuk krijgt
    je spoelt de film toch gewoon met de hand totdat het begin aangegeven wordt op de schutstrook en je de cassette in de houder plaatst.
    dat het begin van de schutstrook iets korter is maakt niet uit

Shooter
    Medium Format
    Hallo Ruud,

Bedankt voor je snelle reactie!

Een probleem is natuurlijk het knippen van de schutstrook op lokatie, vooral als je een rolletje moet wisselen. Een ander probleem is toch ook dat je dan minder papier op de opwikkelspoel hebt en je wellicht de spatiering van de negatieven weer te dicht op elkaar hebt?

Jeroen

Shooter
    Medium Format
    Jeroen,
    dat staat los van elkaar.

1 je kunt thuis reeds de aanloop iets korter knippen en met een plakbandje vastzetten

2. nadat je de film opgespoeld hebt tot de aanduiding = START = doe je de spoel met film in de cassette , sluit de cassette en draai je hem door met de kleine handel tot de aanslag
    dan pas begint de film in de nulpositie.

de lengte van de schutstrook dient alleen om te zorgen dat er geen licht op de film komt bij opspoelen
    1 cm korter maakt natuurlijk niets uit.

Shooter
    Medium Format
    Jeroen

nog even dit,mocht het niet weten

je dient natuurlijk met de grote handel op de camera eerst de sluiter te spannen en dan pas met de kleine handel op de cassette doordraaien tot de aanslag,dan maak je de eerste opname zonder de grote handel nogmaals te draaien.
    anders verlies je een opname !!

zit hier misschien het probleem,heb ik ook fout gedaan in het begin

groetjes

ruud.

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Hallo,
    Ik heb een pak Forte film gekocht,10 stuks,en wat me daar opviel,was ook de rondom vastgeplakte sticker,maar ook de stugheid van het schutblad en film,het is bijna onbewerkelijk om de film op de spoel te krijgen,vooral in het begin om de hoekjes fatsoenlijk in de filmgeleiding te krijgen
    Dit in tegenstelling van Ilford.

Ruud,wel een andere Ruud.

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    Jeroen,
    dat staat los van elkaar.

1 je kunt thuis reeds de aanloop iets korter knippen en met een plakbandje vastzetten

2. nadat je de film opgespoeld hebt tot de aanduiding = START = doe je de spoel met film in de cassette , sluit de cassette en draai je hem door met de kleine handel tot de aanslag
    dan pas begint de film in de nulpositie.

de lengte van de schutstrook dient alleen om te zorgen dat er geen licht op de film komt bij opspoelen
    1 cm korter maakt natuurlijk niets uit.
    Bij 1: Daar had ik niet aan gedacht, slim!
    Bij 2: Ik snap wat je bedoelt, maar ik begrijp niet hoe dat zou moeten werken. Het probleem is volgens mij dat het bij een Hasselblad magazijn zeer kritisch komt hoe dik het opwind spoeletje is. Dit is volgens mij de dikte inclusief papier. Er zit een ingewikkeld tandwielmechanisme in het magazijn dat deze dikte compenseert, uitgaande van een bepaalde korrekte begindikte. Door de lengte van het schutpapier te veranderen door er een stuk van af te knippen verander je de begin dikte. Ik kan me voorstellen dat het juist goed is in dit geval, maar ik zal dat eens moeten uitproberen.

Bedankt voor je tips!

Jeroen

Shooter
    Medium Format
    Waarschijnlijk maakt iedereen met een hasselblad die fout wel eens, maar dat stadium ben ik inmiddels voorbij
    Meestal fotografeer ik op 220 film (TXP320) maar in het 120 magazijn heb ik probleemloos de HP5+, FP4 en diverse kleurenfilms gebruikt en nooit zat het laatste negatief zo dicht bij de rand als bij de Foma film.

Jeroen

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Bij dik papier of spoeltje, de film niet tot aan "start" zetten. Dus daarvoor. Hou je meer ruimte aan het eind over voor de laatste opname. Bij dunnere het omgekeerde. Een beetje schatten dus. In dergelijke gevallen stop ik op ongeveer 45-60º voor het pijltje. Voor dun papier e.d. situaties verder draaien met zo'n 45º max.
    Belangrijk is wel dat de spaties tussen de opnamen regelmatig zijn. Wanneer daar overlappingen zitten moet de cassette écht opnieuw afgesteld worden.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    ik heb wel eens overlappingen of spatieverschil bij een cassette

Kan je de cassette zelf afsteeln,Harry ?

hoe te doen

groetjes

ruud.

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin