Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,328   Posts: 1,537,060   Online: 1036

Results 1 to 9 of 9
    MrclSchprs's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Spur HRX-3 als Xtol alternatief?

Her en der kom ik berichten tegen dat Spur's HRX-3 een alternatief zou zijn voor Kodak's Xtol. Is dat zo? Is er iemand die daar ervaring mee heeft? Ben van plan om te gaan experimenteren met HRX-3 i.c.m. Rodinal en 'stand development'. Suggesties en tips zijn welkom!

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Waar ben je dan naar op zoek?
    Wat wil je met die andere ontwikkelaars bereiken?
    harry

Release, the best you can do...

MrclSchprs's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik heb Fuji Acros 100 prints gezien die ontwikkeld waren in een combinatie van Xtol en Rodinal; 1 deel Xtol en 4 delen water als basis voor sterk verdunde Rodinal werkoplossing (50ml + 200ml + 3ml). De Xtol toevoeging zou er voor gezorgd hebben dat de korrel kleiner was dan wanneer alleen Rodinal gebruikt zou zijn. Maar omdat Xtol alleen in 5L verpakkingen wordt geleverd en beperk houdbaar is, ben ik op zoek naar een alternatief dat in kleinere hoeveelheden aan te maken is en/of een langere houdbaarheid heeft. Na wat gezoek op het net ben ik HRX-3 tegengekomen. Volgens de fabrikant (Spur) een ontwikkelaar voor scherpe negatieven, kleine korrel en 2 jaar houdbaar. Precies wat ik zocht, leek me zo. Vandaar de vraag om te zien er anderen zijn die zo'n zelfde experiment gedaan hebben.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Op de Engelse Apug waar je vraag ook al gesteld hebt kun je verder ook een grote hoeveelheid informatie vinden over de pro's en contra's van X-tol. Deze ontwikkelaar is langer houdbaar dan je hier schetst vermits in goed gesloten flessen bewaard. Heb geen idee van dat Spur spul maar qua kosten zal het niet voordeliger zijn dan X-tol. Al zou je de helft ervan maar gebruiken. Mooie toonschaal met Acros en een fijne mooie en gelijkmatige korrel. Keep it simple...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by MrclSchprs View Post
    Ik heb Fuji Acros 100 prints gezien die ontwikkeld waren in een combinatie van Xtol en Rodinal; 1 deel Xtol en 4 delen water als basis voor sterk verdunde Rodinal werkoplossing (50ml + 200ml + 3ml). De Xtol toevoeging zou er voor gezorgd hebben dat de korrel kleiner was dan wanneer alleen Rodinal gebruikt zou zijn. Maar omdat Xtol alleen in 5L verpakkingen wordt geleverd en beperk houdbaar is, ben ik op zoek naar een alternatief dat in kleinere hoeveelheden aan te maken is en/of een langere houdbaarheid heeft. Na wat gezoek op het net ben ik HRX-3 tegengekomen. Volgens de fabrikant (Spur) een ontwikkelaar voor scherpe negatieven, kleine korrel en 2 jaar houdbaar. Precies wat ik zocht, leek me zo. Vandaar de vraag om te zien er anderen zijn die zo'n zelfde experiment gedaan hebben.
    De beeldkwaliteit van een print wordt door allerlei factoren bepaald. De filmontwikkelaar is er een van. Dus zelfs als je Xtol en Rodinal zou mengen, kan het bij jou anders uitpakken.
    Gewoon proberen en zien of de beeldkwaliteit jou bevalt.
    Ik zou trouwens eerst Xtol proberen, want jouw beschrijving sluit wel op Xtol aan. De receptuur van HRX-3 ken ik niet, daar is niet veel van te zeggen.

Jed

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Xtol is lang houdbaar.
    Ik heb gisteren ontwikkeld met Xtol die is aangemaakt op 11-01-2009.
    Bewaard in bruine apothekers flessen (1 liter en 0,25 liter).
    Ik vul de flessen helemaal en sluit ze dan af, als er geen lucht in de fles zit dan is het lang houdbaar.
    De fles die niet helemaal vol zit bescherm ik met ether of butaangas tegen oxidatie.

Mike
    --Mike

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Na wat gezoek op het net ben ik HRX-3 tegengekomen. Volgens de fabrikant (Spur) een ontwikkelaar voor scherpe negatieven, kleine korrel en 2 jaar houdbaar. Precies wat ik zocht, leek me zo.
    Als je de fabrikanten moet geloven geven ALLE producten fijne korrel, hoge scherpte en lange houdbaarheid.

In 25 jaar doka-ervaring ben ik geen enkele fabrikant tegen gekomen die beweerde ontwikkelaar of film te verkopen voor grove korrel, onscherpte en slechte houdbaarheid.

De praktijk verschilt echter regelmatig van de reclame.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    4x5 Format
    Heb geen idee hoe groot de prints waren maar met Acros moeten ze zo i zo heel groot zijn wil je überhaupt korrel gaan zien. Deze film heeft van zich al een hele kleine korrel. Als je de film ontwikkeld in gewone papier ontwikkelaar heb je al moeite om bij het scherpstellen van de vergroter korrel te zien.

Shooter
    Medium Format
    Ik ga 5 liter Xtol aanmaken volgende week en per liter in een bruine fles afvullen
    ikga werken vlgs de replinesher methode,dus 5 liter is erg veel voor mij en vind het ook weer zonde om weg te gooien.
    als iemand 2 liter wil overnemen laat het weten.

ruud maastricht

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin