Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,832   Posts: 1,582,325   Online: 952
      
Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 26
  1. #11
    Marco B's Avatar
    Join Date
    Jan 2005
    Location
    The Netherlands
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    2,983
    Images
    169
    Overigens zie ik nu dat ik mezelf enigzins moet corrigeren. Op de verpakking van Amaloco X89 staat niet letterlijk 10 min voor TMax.

    Wel staat er:

    Fixeer 1:4 verdund

    Film: 1-2 minuten
    T-Grain film (dit is dus o.a. TMax, maar misschien geldt dit ook voor Ilford Delta, die film heb ik echter nog nooit gebruikt): 4 minuten

    Dat is dus een verdubbeling...

    Dus bij b.v. 1:7 geeft de verpakking 3-5 minuten, geen tijd voor T-Grain, maar met verdubbeling dus toch snel 6-10 minuten.

    Ook de Kodak T-Max datasheet geeft, behalve voor Kodak Rapid Fixer (3-5 minuten) voor andere fixeren 5-10 minuten aan.
    Als laatste is de totale capaciteit met T-Max films minder, je haalt die 20 films / liter gebruiksoplossing niet. Per liter concentraat geeft de Amaloco verpakking 100 films aan, en voor T-grain films slechts 60...
    My website

    "The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

    "I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

    "Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

  2. #12

    Join Date
    Nov 2006
    Shooter
    Medium Format
    Posts
    77
    Dit geldt ook voor de Fuji Acros 100. Doe ik standaard op 6 minuten om de de paarse gloed weg te halen.

    groet,

    Theo

  3. #13

    Join Date
    Nov 2004
    Location
    Bilthoven, The Netherlands
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    1,858
    T max is inderdaad een speciaal geval. Deze fixeert niet erg makkelijk. Hierbij is het gebruik van een ammoniumthiosulfaat fixeer eigenlijk een must.

    Wat de reden is dat T max zo moeilijk fixeert zou ik niet weten. Maar je moet wel bedenken dat hier sprake is van verschillende halogeen verbindingen, die ieder hun eigen reactie snelheid hebben. En dat kan van film tot film verschillen. Verder zullen de diffusie processen (waarbij de reactieproducten verdwijnen) filmafhankelijk zijn.

    Ergens scoort de T max hier slecht. Het is gewoon een moeilijk geval. Maar er zijn kennelijk mensen die in T max andere kwaliteiten in herkennen.

    Jed

  4. #14
    Cor
    Cor is offline

    Join Date
    Aug 2006
    Location
    Leiden, The Netherlands
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    270
    Images
    5
    Wat ik zo uit mijn hoofd weet;

    Tmax van Kodak en Delta films van Ilford hebben een andere opbouw van de lichtgevoelige zilver halides ("T-grain" ik meen hexagonaal). Ook meen ik dat deze films (wat meer) zilverjodide bevatten, wat lastiger te fixeren zou zijn.

    Volgens mij staat de roze kleur los daarvan, en die is door wat langer te spoelen of door "Hypo Clear" (of gewoon schepje sulfiet aan een was stap toevoegen), of de film als laatste in een verdunde oplossing van Phot-Flow in gedestileerd water en wat isopropanol te laten staan (zowiezo aan te raden).

    Ook schijnt die kleur met de tijd vanzelf te verdwijnen.

    Mvgr,

    Cor

  5. #15
    FotoGys's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Netherlands-Borne
    Shooter
    Medium Format
    Posts
    164
    Images
    1
    3x clearing time en juiste kiepbewegingen zorgen voor een goed gefixeerde heldere fim.

    Ik maak agfa 304 snelfix aan en, vers, een tijd van 1 1/2 min is echt top voor FP4+. Voor elke tank gebruik ik het stukje onder de plakstrook om de clearing tijd te bepalen, knip dit af bij het inspoelen (sinds enige tijd).

    Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

  6. #16
    Merlin's Avatar
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    +52° 15' 43.00", +6° 13' 12.60"
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    1,007
    Ik gebruik alkalische fixeer, (Jed-modified)TF3 of PF-TF4. Die fixeer heeft een fixeertijd van 2,5 minuten (rotatie) tot 3 minuten (stand). (Dat is ongeveer de helft van de tijd die je nodig hebt in TF2). Als ik de clearingtime gebruik kom ik uit op twee minuten bij constant bewegen. Ik heb daartoe een negatief in kleine reepjes geknipt in een potje bewaard. Ik pak bij elk gebruik een klein strookje wat ik in de fixeer op en neer beweeg. Kleine moeite groot plezier. Je weet namelijk direct wat de staat van je fixeer is.

    Het grote voordeel van een alkalische fixeer is dat als je te lang fixeert het geen negatief effect op de densiteit heeft, vergeleken met zuur fixeer. (Er zijn meer voordelen. Zo wordt een alkalische fixeer veel eerder uit het film en papier gewassen dan een fixeer op zuurbasis.)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

    "Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

  7. #17

    Join Date
    Dec 2008
    Shooter
    35mm
    Posts
    6
    Hartelijk dank voor alle respons. Nog even waarom is er voor bijvoorbeeld mijn fixeer Kodak T-Max fixeer niet gewoon een datasheet met alle informatie per film en temperatuur (net zoals dat er is voor de ontwikkelaar). Het blijft nu toch een beetje gokken zo lijkt het.

    Op de fles staat: 2-5 min bij 20-27 graden. Betekend dat 2 min bij 27 en 5 min bij 20 graden? Niet echt duidelijk.

    Edit: Oeps had tweede pagina nog niet gezien/gelezen.

  8. #18

    Join Date
    Dec 2008
    Shooter
    35mm
    Posts
    6
    Quote Originally Posted by FotoGys View Post
    Voor elke tank gebruik ik het stukje onder de plakstrook om de clearing tijd te bepalen, knip dit af bij het inspoelen (sinds enige tijd).
    Voor kleinbeeld zou je dus stukje van begin film hiervoor kunnen gebruiken of mag de film niet belicht zijn?

  9. #19

    Join Date
    Nov 2006
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    971
    Voor kleinbeeld zou je dus stukje van begin film hiervoor kunnen gebruiken of mag de film niet belicht zijn?
    Voor deze proef maakt het NIET uit of de film al dan niet belicht is.

  10. #20
    Willie Jan's Avatar
    Join Date
    Jun 2004
    Location
    Best/The Netherlands
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    1,911
    Images
    49
    neem een stukje film en leg er een druppel fixeer op. Laat dit staan totdat de film op dat punt helder is. beter te lang dan te kort.... Nu heb je een zwart stuk film met een gat

    Vervolgens gooi je dit stukje film in je aangemaakte fixeer. Start de klok en kijk wanneer je geen verschil meer ziet tussen het gat en de omgeving (de film is nu blank). Deze tijd verdubbelen en je hebt je fix tijd.

    Ik gebruik x89 1:4 voor fuji acros eerste 5 rollen op 4 min. de volgende 5 rollen op 5 min. Ik fix dus niet meer dan 10 rollen met een aangemaakte liter. Fixeer is goedkoop en ik riskeer geen problemen in de toekomst voor enkele centen.

    Ilford fp4+ fix ik 6 min om de roze aanslag weg te krijgen (en langer spoelen)

    daarna gebruik ik de fix om contact sheets te fixeren.

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast


 

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:



Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin