Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,518   Posts: 1,543,765   Online: 868

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 26 of 26
    Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Ilford fp4+ fix ik 6 min om de roze aanslag weg te krijgen (en langer spoelen)
    Ik doe altijd een pre-wash van mijn HP5+, totdat er geen kleur van de filmbasis meer af komt. Dan is er geen probleem met gekleurde negatieven (behalve dan een pyro-stain...).
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Ik doe altijd een pre-wash van mijn HP5+, totdat er geen kleur van de filmbasis meer af komt. Dan is er geen probleem met gekleurde negatieven (behalve dan een pyro-stain...).
    ik doe eveneens bij iedere film een 3 min prewash.
    al is het maar om de tank op te warmen voor aanvang.

Shooter
    4x5 Format
    Al of niet een prewash bepaald in de eerste fase van de ontwikkeling hoe snel de ontwikkelstoffen in de diepte van de emulsie doordringen. Ergo de beeldkwaliteit. Voor mij zou dan ook het al of niet een prewash toe passen afhankelijk zijn van het gewenste beeld. Niet zo zeer of de anti halolaag er op dat moment uitgespoeld wordt of later in het proces.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    ik doe eveneens bij iedere film een 3 min prewash.
    al is het maar om de tank op te warmen voor aanvang.
    Grappig, ik laat de laatste tijd mijn trommels door het wassen eerst afkoelen... (Ik kreeg zo nu en dan mijn water zelfs niet onder de 21 graden, daarom heb ik alles bij 21 graden afgesteld. Het is makkelijker te verwarmen dan af te koelen. Je kunt wel met ijs werken, maar dat kan ik niet nauwkeurig genoeg.)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Al of niet een prewash bepaald in de eerste fase van de ontwikkeling hoe snel de ontwikkelstoffen in de diepte van de emulsie doordringen. Ergo de beeldkwaliteit. Voor mij zou dan ook het al of niet een prewash toe passen afhankelijk zijn van het gewenste beeld. Niet zo zeer of de anti halolaag er op dat moment uitgespoeld wordt of later in het proces.
    Ik heb er bewust voor gekozen, als je dat bedoelt. Het heeft maanden geduurt, maar ik heb mijn beeld eindelijk zoals ik wil. En één van de factoren is de pre-wash, daar heb je gelijk in. Nu ik alles heb zoals ik wil, zijn alle handelingen een automatisme geworden. Ik vergeet dat een beetje waarom ik bepaalde dingen in een bepaalde volgorde doe, als ik het maar reproduceerbaar doe is dat geen probleem.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Heb jij dan een verschil gezien in kwaliteit tussen beide methodes?
    Ik kan mij voorstellen dat door de prewash je tijd iets verkort dient te worden voor dezelfde dekking.

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin