Switch to English Language Passer en langue franaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,445   Posts: 1,570,005   Online: 862

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 26

Shooter
    35mm

Hoe lang fixeren?

Beste mensen!

Ben nog een beginnend filmontwikkelaar (heb er nu 7 films gehad).

Mijn werkwijze tot nu toe:
    1. Laden film
    2. Start klok en toevoegen ontwikkelaar X-tol (totaal tijd zie datasheet afhankelijk film en temperatuur; eventueel +15% film 6-10 en +15% film 11-15; max. 15 films en dan nieuwe ontwikkelaar en max 6 maanden aangemaakt zonder lucht bewaren). Eerste 30 sec intensief draaien en tikkken (ivm luchtbelllen). Daarna elke 30 sec 2x heen en weerdraaien en n keer tikken tot eindtijd
    3. Spoelen met water gedurende 1 min
    4. Fixeer met TMax eerste 30 sec intensief draaien en tikken en daarna elke 30 sec 2x heen en weerdraaien en n keer tikken tot eindtijd. 3 min totaaltijd (max 6 maanden aangemaakt zonder lucht bewaren)
    5. Spoelen water min 5 min.

Mijn vraag is: hoe bepaal ik de fixeertijd. Ik snap dat de fixeertijd afhankelijk is van type film en temperatuur. Op de fles staat: 2-5 min bij 20-27 graden. Betekend dat 2 min bij 27 en 5 min bij 20 graden. Maar waar vind ik een datasheet om die tijd te bepalen?

Mijn tweede vraag is: hoe lang kan ik fixeer gebruiken? Alles aanmaken levert 5 liter op voor 100 films (staat op de fles) dus voor 1 liter (die ik aanmaak) 20 films. Een film per tank dus kan ik 20 keer fixeren.

mvg

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=RealRedHair;851689

Mijn vraag is: hoe bepaal ik de fixeertijd. Ik snap dat de fixeertijd afhankelijk is van type film en temperatuur. Op de fles staat: 2-5 min bij 20-27 graden. Betekend dat 2 min bij 27 en 5 min bij 20 graden. Maar waar vind ik een datasheet om die tijd te bepalen?

Mijn tweede vraag is: hoe lang kan ik fixeer gebruiken? Alles aanmaken levert 5 liter op voor 100 films (staat op de fles) dus voor 1 liter (die ik aanmaak) 20 films. Een film per tank dus kan ik 20 keer fixeren.

mvg[/QUOTE]

Als je 5 minuten voor het fixeren neemt zit je goed. Je kunt het mogelijk wat bekorten, maar het resultaat wordt er niet beter op. De capaciteit van 20 films per lter is ook juist.

Jed

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by RealRedHair View Post
    [*]Fixeer met TMax eerste 30 sec intensief draaien en tikken en daarna elke 30 sec 2x heen en weerdraaien en n keer tikken tot eindtijd. 3 min totaaltijd (max 6 maanden aangemaakt zonder lucht bewaren)[/LIST]
    3 min is voor TMax veeeeeel te kort (althans met de 2 fixeren die ik ken). Waarschijnlijk ziet je film er nu aangenaam roze uit. Om die roze kleur weg te krijgen, moet je langer fixeren. Voor TMax, een "nieuw" type emulsie, wordt 10 min aangehouden. Vaak zie je voor TMax een aparte vermelding in de beschrijving van de fixeertijden.

Voor een normale film (b.v. HP5 of TriX) zou ik 5 min voor verse fix aanhouden, en tot circa 7 min als je de fix hergebruikt (ik gebruik de fix maximaal 3x keer, dus ongeveer 6 films in een tankje van twee films en 690 ml). Zo heb ik het althans geleerd.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    35mm
    3 min is voor TMax veeeeeel te kort (althans met de 2 fixeren die ik ken). Waarschijnlijk ziet je film er nu aangenaam roze uit. Om die roze kleur weg te krijgen, moet je langer fixeren. Voor TMax, een "nieuw" type emulsie, wordt 10 min aangehouden. Vaak zie je voor TMax een aparte vermelding in de beschrijving van de fixeertijden.
    Heb inderdaad bij Kodak roze gloed maar bij Ilford Delta 400 niet.

Kan ik ook te lang fixeren? Of wat gebeurt er dan? Risico is eerder te kort dan te lang als ik het zo lees.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Je kunt het mogelijk wat bekorten, maar het resultaat wordt er niet beter op.
    Je moet de tijd ook niet verlengen, omdat dan de dekking op het negatief af neemt. Daarom hou ik altijd vier minuten aan. Eigenlijk zou je een stukje onbelichte film moeten nemen, die in de fixeer bewegen en dan drie keer de tijd nemen die het kost om een stuk film helder te maken.

Er is ook fixeerindicator, een vloeistof die je druppelt bij een kleine hoeveelheid fixeer, waarmee je kunt kijken of je fixeer nog werkt. Bij twijfel vers fixeer nemen. Je moet maar zo denken: chemie kost heel weinig vergeleken met je camera, films, etc. en bezuinigen op chemie is een beetje dom, of zoals de Engelsen zeggen "penny wise and pound foolish".
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    35mm
    Eigenlijk zou je een stukje onbelichte film moeten nemen, die in de fixeer bewegen en dan drie keer de tijd nemen die het kost om een stuk film helder te maken.
    Sorry dat snap ik niet. Onbelichte film en die dan in het donker in de fixeer? Zonder te ontwikkelen? Maar hoe zie je dan of het helder is?

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Eigenlijk zou je een stukje onbelichte film moeten nemen, die in de fixeer bewegen en dan drie keer de tijd nemen die het kost om een stuk film helder te maken.
    Als ik die methode zou aanhouden, kwam ik op slechts 1.5 min uit met verse fix, dat is toch echt te kort. Volgens mij is de door jouw beschreven methode wat overoptimistisch, en gaat die eens te meer uit van een gewone, niet-TMax film. Kijk b.v. maar eens op de verpakking van een Amaloco X89 reukloosfixeer, daar staat toch echt circa 10 minuten aangeraden voor TMax.

Ik zelf heb nog nooit zo serieuze problemen gezien met ietsje langer fixeren, wel met te kort, want dat betekent zeker bij TMax, dat de film nog niet schoon is.

"Better safe than sorry" zoals de Engelsen zeggen...
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by RealRedHair View Post
    Sorry dat snap ik niet. Onbelichte film en die dan in het donker in de fixeer? Zonder te ontwikkelen? Maar hoe zie je dan of het helder is?
    Je gooit een proefstukje van de film - onontwikkeld! - direct in de fix in plaats van eerst in de ontwikkelaar. Dit betekent dat, hoewel de film belicht is geweest (deze test hoeft niet in het donker), toch vrijwel alle zilverhalogenide oplost, omdat er geen grote zilverdeeltjes uit ontwikkeling zijn ontstaan. De film wordt dus volkomen helder.

Het oplossen van de lichtgevoelige zilverhalogenide (AgCl / AgBr / AgI) is het proces van "fixeren", en dient er toe niet ontwikkelde lichtgevoelige zilverhalogenide te verwijderen.
    My website

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Als ik die methode zou aanhouden, kwam ik op slechts 1.5 min uit met verse fix, dat is toch echt te kort. Volgens mij is de door jouw beschreven methode wat overoptimistisch, en gaat die eens te meer uit van een gewone, niet-TMax film. Kijk b.v. maar eens op de verpakking van een Amaloco X89 reukloosfixeer, daar staat toch echt circa 10 minuten aangeraden voor TMax.
    Het fixeren doe je om de onbelichte partijen op te lossen, waardoor het negatief op de onbelichte delen doorzichtig wordt. Als je een stuk film in bepaalde tijd helder krijgt, geldt dat voor alle film, dus met of zonder opnamen er op. Als je op anderhalve minuut uit komt met verse fixeer, waarom zou dat voor het proefstrookje goed zijn, maar voor je opnamen overoptimistisch? Film is film, of er nou opnamen op staan of niet. Of is dat anders met een TMax film? (weer een reden om geen TMax te gebruiken )
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Film is film, of er nou opnamen op staan of niet. Of is dat anders met een TMax film? (weer een reden om geen TMax te gebruiken )
    Ben het met je eens dat er in veel van de aangeraden tijden natuurlijk een veiligheidsmarge is ingebouwd, maar TMax is inderdaad wel een speciaal geval.

Als ik het goed begrepen heb (maar iedereen mag me corrigeren ), heeft de langere fixeertijd te maken met het anders niet goed uitspoelen van bepaalde "dyes" (lichtgevoelige stoffen) die gebruikt worden voor de sensibilisatie en sturing van de spectrale gevoeligheid van de film. Die spoelen bij TMax om een of andere reden moeilijker uit, en de langere fixeertijd helpt daar bij. Hoe de fixeer precies aangrijpt op die dyes weet ik niet, wel dat die dyes natuurlijk weer gekoppeld zijn met die zilverhalogenides.

Maar dit begint meer een vraag voor Photoengineer te worden :o
    My website

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive     Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin