Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,469   Posts: 1,570,872   Online: 1106

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 20 of 20

Thread: film per meter

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hoi Theo,

Zodra je de film al in de lader hebt, neem ik aan dat hij binnen niet al te lange tijd gebruikt wordt ? Gebruik je namelijk zo weinig rolletjes dat de lader lang blijft liggen, dan loont het ook niet om film op de rol te kopen.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    35mm
    argentic, waarom dan? omdat hij dan niet in de koelkast steekt?

ik denk dat ik eens een paar hervulbare rolletjes ga kopen en een film op rol. en het eens zonder inspoeltoestel proberen. Mijn doka zou behoorlijk donker moeten zijn :-) hopelijk vlot alles goed. de rest van de rol steek ik dan in een zak in de koelkast toch?

groetjes,

Tom

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hoi Tom,

Natuurlijk moet iedereen zelf weten wat hij doet. Maar waarom zou je 100 € per rol betalen en jezelf gehannes op de hals halen als je maar weinig rolletjes gebruikt ? Dan ben je goedkoper en handiger uit met pakjes van 5 of 10 verse rolletjes.

Ik heb jarenlang film op de rol gebruikt, maar ik schoot destijds met gemak 150 films per jaar. Dan loont het zich ook. En dan ga je niet froebelen in het donker, maar dan koop je een fatsoenlijke filmlader. Dus niet het soort in de vorm van een ei, maar het vierkante model met automatisch klikkende teller. Ik maakte rolletjes van 30 opnamen, omdat die precies op een 18x24 contactvel passen.

Hervulbare rolletjes slijten vooral bij de fluweelstrip. Daarom haalde ik belichtte film er altijd uit in een dokazak, via het dekseltje. Koop metalen hervulbare rolletjes met afwipbaar dekseltje. De plastic rolletjes met opschroefdekseltjes gaan na enige tijd vanzelf open. Dan kun je ze met plakband vast zetten. Maar je hebt dan al vals licht op je film gekregen.

Opspoelen zonder lader kan ook in de dokazak met een niet pluizend nylon touwtje voor de filmlengte. Maar een lader is echt vééél handiger. 2e hands kosten die een of twee tientjes.
    Last edited by argentic; 09-08-2009 at 05:33 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Hoi Theo,

Zodra je de film al in de lader hebt, neem ik aan dat hij binnen niet al te lange tijd gebruikt wordt ?
    Tot mijn spijt moet ik je berichten dat dit een onjuiste aanname is.
    Jammer. Ik zoek bij Apug motivatie. Misschien komt dat nog.
    gegroet, Theo

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Wat heeft dat met motivatie te maken?
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    35mm

motivatie

Wilbert, waarschijnlijk off-topic zoals jullie dat noemen, maar er kunnen
    situaties zijn dat je er niet toe komt. Door het enthousiasme en de inhoud van de "threats" hoop ik de sleur eens te kunnen doorbreken.
    Theo

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Geen betere methode om de sleur te doorbreken, dan met anderen af te spreken om samen te gaan fotograferen. Maar je hebt gelijk. Dit is off-topic.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Toen,en dan praat ik over35 jaar terug,scheelde het de helft,dus voor een blik van 30,5 meter betaalden wij ongeveer 45 gulden,we haalden er 20 rolletjes van 36 opnamen uit.
    En de ervaring met het uitmeten en opspoelen was een fluitje van een cent.
    Omdat het dus ook veel goedkoper was,keek je niet zo nauw op een rolletje meer of minder.
    Op deze manier was 1 rolletje goedkoper,dus schieten maar.
    Ergens ook niet goed,want we waren toen al bezig met het zelfde gedrag als de digitale medemens vandaag de dag.
    Die schieten ook maar raak,met het iede,thuis kijken we wel of er iets goeds bij zit,en dat is hopeloos verkeerd.maarja,we waren toen jong en onervaren,als de rolletjesopwaren,hup de vriezer in en een blik eruit halen,en na een dag weer even spoelen en we konden weer aan de gang.
    OP een gegeven moment kwamen we er wel achter dat dit het ook niet was,en gingen we ons weer meer op het onderwerp richten.
    Maar we leerden er wel van,het was veel goedkoper,wat goed was voor de-toch al magere- geldbuidel,maar ook om goed om te gaan met de voorraad film.

En zo kleeft er aan een pluspunt toch ook een minpuntje,

Je kunt dat wegwerken door je niet te laten leiden,zoals nu,door de digi,s,die lopen te snoeven-ik heb 300 foto,s gemaakt,of 500,allemaal waanzin.
    als je het dan over de technische kant hebt,weten ze nergens van,de termen van diafragme gebruik en sluitertijd en scherptediepte is al helemaal niet meer aan de orde.
    Ze weten niet eens meer wat dat is.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Het ergste is dat ik regelmatig cursisten heb die vroeger nog met analoog werkten. Vaak met een praktica bijvoorbeeld waar je diafragma en sluitertijd zelf in moest stellen. Maar sinds de aanschaf van digitaal zijn ze helemaal op de automaat overgestapt. Na enkele jaren worden ze ontevreden over allemaal dezelfde foto's. Nu leer ik ze weer opnieuw wat een diafragma en een sluiterttijd is. Waanzin.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Wilbert,
    Mijn eerste camera was een plastic ding,voor 3,95 en een aantal bonnen bij de waspoeder,heel gek,dat ding bestaat nog steeds,als je op de russische camera-site kijkt,met symbolen,de 2de was een Agfa rapid,en ik had nog een klapcamera,een 9x6,maar toen had ik het geld bij-een gespaard voor een spiegel reflex,en het werd een Canon FX,dat was wat,hij heeft een hele week op het dressoir gestaan,mooi te wezen.
    Ik ging hem halen,en die man in de fotozaak besteedde zo ontzettend veel tijd aan me,om alles uit te leggen,ik denk er nog vaak aan terug,en ik ben nog vele malen bij hem terug geweest,als ik iets niet wist,en weer legde hij het geduldig uit,dat was een service.
    En nu,betalen,inpakken en wegwezen,ik denk nog heel veel aan toen.
    En ik blader door de negatievenboeken,24x36 en 6x9 en nu ook 6x6.
    Vooral als je op je werk hoort dat er weer eens een PC gechrasht is en alle foto,s weg zijn.
    Juist dan denk ik aan de tijd van toen.

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin