Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,592   Posts: 1,546,061   Online: 948

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 20

Thread: film per meter

Shooter
    35mm

film per meter

Hallo iedereen,
    ik kan eindelijk terug meer tijd in de doka steken en zou liefst van al ook terug veel meer gaan fotograferen natuurijk. Nu vroeg ik me af, ben je echt goedkoper af met film op rol en dan zelf inspoelen? een inspoelmachine kost om en bij de 50 euro. wat betaal je dan nog voor de kleinbeeldcassetes? en voor de film zelf? Ik gebruik Tri-X en daar vind ik bij grobet nog wel een prijs voor (65.30euro) maar dat is ver alles. De opspoelmachientjes vind ik bijna nergens, de plastic of metalen 35mm cartouches nog minder.
    En is het dan wel echt goedkoper? blijven de cartouches goed? risico's bij het opspoelen???
    ik heb er nog heel veel vragen bij.

Alvast bedankt,

Tom

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Het is goedkoper omdat het sowieso per meter goedkoper is, je kan je hoeveelheid frames afmeten naar gelang de behoefte. Ik bewaar mijn tri-x op rol in de koelkast
    je kan alles nog vinden bij www.fotoimpex.de en het grootste gevaar is krassen op de emulsie bij het inspoelen.

gr. Marc
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Luc
    Luc is offline
    Luc's Avatar
    Shooter
    35mm RF
    Ik koop ook bij Fotoimpex. Daar kan je TX die niet door Kodak (bij Orwo denk ik) op kleinbeeld cassetes gespoeld is kopen. Dat is nog goedkoper dan ze zelf spoelen.

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Hallo,

Maar op rollen kopen,dat kan je al 40 jaar hoor,wij deden niet anders.
    Tri-x en HP-5,30,5 meter per rol,en we kochten een blik of 10 en dan de vriezer in.
    En bang voor krassen hoef je niet te zijn,want we haalden de patroon uit elkaar,en knipten er 1.50 mtr af,met tessa plakband op de spoel geplakt,en oprollen,op een stukje na,wat dus uit de patroon blijft steken,en dan de spoel in de patroon,dekseltje er op,aandrukken,en voila,weer een rolletje gebruiksklaar,alleen nog even de aanloopstrook schuin afknippen,wel zo kort mogelijk,dus korter dan een fabrieksmatig rolletje,maar absoluur geen last van krassen hoor,je moet natuurlijk wel normaal netjes werken,en de filmstroken niet over de grond laten dweilen,er is dan echt niets aan de hand.
    Ik kan me nog wel herinneren dat het-toen-en dan praat ik over 35-40 jaar terug,per blik van 30,5 meter,bijna de helft scheelde.
    We hadden een fotozaak,bij ons in de buurt,niet zo,n echte fotozaak,maar het leek wel een groothandel.
    Er stond 1 apparaat te bezichtegen,en de rest stond ingepakt,het deed wel een beetje rommelig aan,maar dat kon ons niet schelen,het ging ons om de prijzen,toch?

Ruud.

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Tom,een inspoelmachine heb je echt niet nodig,neem gewoon een afgedankte film,eentje die mislukt is of zo.
    vervolgens ga je in de doka zitten oefenen,net zolang tot dat je het onder de knie hebt,en dat gaat vlugger dan je denkt,NIKS OVERHAAST,WANTHAASTIGE SPOED IS NOG NOOIT GOED GEWEEST,vervolgens ga je het in het donker proberen,en je zult zien dat het heel erg meevalt..
    Je moet alleen op je werktafel,of aan de muur een afstand van 1.50 mtr afstrepen,en op dusdanige wijze dat je het kunt voelen in het donker,schaar bij de hand leggen,en stukjes tessa strip(plakband-bij boekhandel en bouwmarkt te koop) alvast op de rand van je werkbank plakken.
    en de rest wijst zich van zelf,
    maar een eerste vereiste,RUSTIG WERKEN,NIKS OVERHAAST.

Succes,Ruud.

Shooter
    35mm
    Ook ik rol al jaren lang mijn films op een spoeltje en daarna pas in de cassette. Een vraag die mij al lang bezig houdt, is wanneer de rol eenmaal in een filmlader is geplaatst of het dan nog verstandig is de lader
    in een ijskast te plaatsen? De film is dan immers niet meer luchtdicht verpakt. Toen ik nog geen lader gebruikte plakte ik het blikje weer af alvorens in de ijskast te plaatsen.
    Evenals Marc het doet kan je via een lader je filmlengte ook naar behoefte aanpassen.
    Theo

Shooter
    4x5 Format
    Ik heb jaren zelf film gelaten zonder een lader en dat ging prima, zowel met 35mm als met 16mm (Minolta 16)
    Een filmlader heb ik altijd zonde geld gezien, een stukje rondhout met een gleuf er in of een oude terugwikkel slinger deed de truck.

Peter

Shooter
    35mm

film per meter

Peter ben het volkomen met je eens. Zo'n stokje werkt prima, en daarnaast
    een maatlat beplakt met skai om beschadigingen te voorkomen. De negatief formaten daarop afgetekend en daarbij en klein gaatje geboord waarin ik een
    knopje plaatste zodat ik in het donker de gewenste lengte kon bepalen. Ik kon nu eenmaal op Marktplaats enige van deze laders zeer voordelig kopen.
    Echter mijn ijskast vraag is daarmede niet beantwoord!
    Theo

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by th. van Kints View Post
    wanneer de rol eenmaal in een filmlader is geplaatst of het dan nog verstandig is de lader in een ijskast te plaatsen? De film is dan immers niet meer luchtdicht verpakt.
    Koude betekent vochtneerslag. Als je de film met lader en al in de vrieskist doet loop je risico dat er waterdamp neerslaat op de film, en de film aan elkaar gaat plakken. Het beste is om het uit te proberen.

In elk geval zou ik de lader eerst in een plastic (ziplock) zak stoppen. Eventueel met wat silicagel? Want ook bij het ontdooien ontstaat weer waterneerslag.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    35mm
    Wilbert, bedankt voor je reactie. Je bevestigt mijn vermoeden. Feitelijk zo logisch als het maar zijn kan.Gelukkig is mijn doka koel, ook met die
    tropische hitte van enige dagen geleden. Met de bouw rekening mee gehouden. Ik verwacht dan ook dat de schade nogal mee zal vallen indien
    de film niet in de ijskast wordt bewaard.
    gegroet, Theo

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin