Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,691   Posts: 1,548,911   Online: 818

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 15

Shooter
    35mm

Vraagje ontwikkelen

Hoi,
    Ik heb een vraagje (misschien een stomme vraag).
    Gebruik je voor het ontwikkelen van film precies dezelfde chemicaliën als voor papier afdrukken?
    Alvast bedankt.

Shooter
    35mm
    In principe kan het maar je gebruikt voor het ontwikkelen beter een aangepaste ontwikkelaar om optimale resultaten te bekomen.
    Stopbad en fixeer kunnen dienen.

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Roland, simpel en goed gezecht.
    Bij mijn weten is er maar een negatief ontwikkelaar die zowel voor neg. en papier kan dienen , en dat is bij mij rodinal die men kan gebruiken oorsprnkelijk voor neg. , en die ik gebruik voor het ontwikkelen voor mijn foto's bij het broomolie procede, dit voor het eerste bad, of stap in dit procede.
    Ludo.

Shooter
    35mm
    Oke bedankt voor jullie reacties!

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Steve Anchell zegt in zijn The Darkroom Cookbook (p.20):
    "Developing agents for film can be used for paper and vice versa. In practical terms, some developing agents are more advantageous to use in one process than another. For example, ppd [jaap: Para-Phenyleen Diamine] is better suited for film development than for paper development, while chlorhydroquinone is better suited for paper than film. Hydroquinone, metol, ascorbic acid, and Phenidone are well suited for either film or paper. This is an additional reason they are preferred by manufacturers."

Kijk op de verpakking, zou ik zeggen, wat die aangeeft. Of anders is Apug een prima vraagbaak. Ik denk dat het goed is om een specifieke filmontwikkelaar en een specifieke papierontwikkelaar te hebben, maar je kunt in principe zowel papier als film met een algemene ontwikkelaar ontwikkelen. Er zijn wat kanttekeningen te maken. Heb je eenmaal papier ontwikkeld, dan zou ik met die oplossing zeker geen film meer ontwikkelen, en andersom.
    Als je net begint is het niet zo van belang en moet je je meer op de ontwikkeling van je beeld richten. Als je precies weet wat je met je beeld wilt, kan je je chemie aanpassen om het beeld te krijgen wat je wilt. Techniek moet altijd ondergeschikt zijn en ondersteunend zijn aan visie. Weet wat je wilt, dan kan je het zo maken.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    De ingredienten van film en papierontwikkelaar zijn vaak wel hetzelfde. Maar de concentraties absoluut niet.

Papier ontwikkel je tot de laatste belichtte zilverkorrel volledig ontwikkeld is. Zo zwart mogelijk dus (tenminste waar je zwart moet hebben). Bovendien maakt het niet uit hoe je korrel eruit ziet, want die kun je met je blote oog toch niet zien.

Film ontwikkel je maar zeer gedeeltelijk, zodat je een half transparant beeld krijgt. Veel dunnere ontwikkelaar dus. En omdat je hem uitvergroot is de vorm van de korrel belangrijk. En verschillende ontwikkelstoffen produceren verschillende korrels.

Stop en fixeer zijn hetzelfde.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    35mm
    Ah heel fijn om te weten, dank jullie wel! Ik heb nu ook op een site twee verschillende ontwikkelaars gevonden.
    Thanks!

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Akelei View Post
    Ik heb nu ook op een site twee verschillende ontwikkelaars gevonden.

Kijk maar eens hier, voor honderden ontwikkelaars...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Een kleine opmerking zet me aan tot denken. Over het (genoeg) uit ontwikkelen van papier. Met name omdat ik de laatste tijd wat oud papier heb gebruikt, waar ik goed contrast op kreeg met wat maatregelen.
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Papier ontwikkel je tot de laatste belichtte zilverkorrel volledig ontwikkeld is.
    Mijn idee: behalve bij oud papier. Het nadeel van lang ontwikkelen van papier tot volledig zwart is dat je dan fog krijgt. Ik gebruik de laatste tijd grote lappen oud bariet papier en ontwikkel een minuut / anderhalve minuut, (in combinatie met wat benzotriazol) meer dan genoeg tijd om de fog te lijf te gaan. (Normaal ontwikkel ik bariet zo'n vier minuten, in volledige duisternis, nl. een Jobo). Het geeft niet dat je papier onderontwikkeld, als je het maar steeds hetzelfde doet. Het wordt dan toch reproduceerbaar. En al heel weinig mensen ontwikkelen hun papier voldoende uit. Gelukkig heb ik bij jou, Wilbert, de voorloper van de Masterclass Bariet gevolgd, waardoor ik dat inzag.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Het geeft niet dat je papier onderontwikkeld, als je het maar steeds hetzelfde doet. Het wordt dan toch reproduceerbaar.
    Maakt je het jezelf dan niet onnodig moeilijk?

Voor reproduceerhaarheid is perfect belichten en volledig uitontwikkelen de meest solide basis. Dat leer ik dus de cursisten. Vervolgens kun je altijd nog afwijken.

Voor oud papier doe ik hetzelfde en varieer de KBr of BTZ tegen grondsluier, evt. met wat Na of K carbonaat om de zwarten goed te houden. Helpt dat niet, dan gaat het de vuilnisbak in. Het moet wel héél bijzonder papier zijn wil ik er dan toch nog tijd aan verspillen.
    Last edited by argentic; 09-21-2009 at 08:25 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin