Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,524   Posts: 1,543,828   Online: 828

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 16
    mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format

Spoelen in een JOBO ATL

Ik ga overstappen van een CPP2 naar een ATL3 machine.

Ik ga er 8x10 zw negatieven in ontwikkelen met een 2563 en 2560 tank zodat ik 4 negatieven tegelijkertijd in kan ontwikkelen.

Inplaats van een stopbad wil een een "rinse" gebruiken van 30 seconden, is deze tijd voldoende ?

Na het fixen wil ik de machine laten spoelen.
    Hoelang moet ik spoelen, en hoeveel spoel beurten moet ik hebben na het fixen?
    --Mike

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Waarom zou je uberhaupt een waterbad ipv een stopbad willen hebben? Stopbad stopt je ontwikkelproces gegarandeerd direct, omdat het de voor de chemische ontwikkelreactie noodzakelijke basische OH- ionen afvangt. Ik zie eerlijk gezegd geen voordeel van het afschaffen van een stopbad (nog nadeel van het gebruik van een stopbad).

Dat wil overigens niet zeggen dat inderdaad niet mensen zijn die het zonder doen, zie JBrunners ontwikkelvideo's waar als ik het mij goed herinner, hij ook alleen spoelt. Maar voor de prijs van het stopbad, hoef je het volgens mij niet te laten.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Marco,

In de CPP2 heb ik ook altijd water gebruikt ipv een stopbad.
    Ik weet niet beter, bij een ATL wil ik hetzelfde process aanhouden.
    --Mike

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    30 seconden lijkt mij wat kort, maar aan de andere kant heb ik altijd begrepen dat, los van het niet direct stoppen, je hooguit je fixeer sneller kapot maakt door niet met stopbad te werken. Dus als het ergste weg is, en je hebt een basisch fixeer, zal het misschien wel goed zijn.

Maar er komen vast nog wel meer reacties hier van anderen met gerichtere ervaring...
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    4x5 Format
    Het is mij nooit gelukt om in een 2500 tank een 8 X 10 egaal te ontwikkelen. Maar misschien hangt dat samen met film/ontwikkelaar combi of soort opname. Ik heb vaak egale lichtgrijze stukken in mijn foto's. Wil je spoelen met een rinse tussen twee "chemical's" in. In het laatste geval zou ik er rekening mee houden hoelang de alt doet over 1 keer water nemen en er weer uit laten lopen. Dit hangt samen met waterdruk/hoeveelheid en de machine. Zelf doe ik bij C-41 1 min spoelen tussen bleek en fix, en bij E-6 3 bad 2,5 min tussen de baden in. Bij ZW gebruik ik altijd een stopbad. Het laatste vooral om mijn fix te sparen.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Bij een volume tot ca. 300 ml spoelt de ATL in 30 seconden tweemaal.
    Daarboven moet je minstens 45 seconden aanhouden om een goede spoeling te krijgen.
    Door gebruik van stopbad (b&w) wordt je ontwikkelproces niet verstoord. Hoef je volgens mij niet krampachtig over te doen. Je kunt dan wel uit met 30 seconden.
    harry

Release, the best you can do...

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Bedankt voor de antwoorden.

Ik zal een stopbad gaan gebruiken om mijn fixeer te sparen
    Na de Fix kan ik 4 maal spoelen. Ik denk dat 4 x spoelen op 2 minuten na de fixeer wel voldoende is om alle fixeer resten ui te spoelen.

Nu eerst weer een onderdeel kopen, gisteren was bij het in elkaar zetten van de ATL een contactje afgebroken in een stekker.
    Ik kan nu wel een ATL3 in 10 minuten volledig uit elkaar halen.

Mike
    --Mike

Shooter
    Medium Format
    En in elkaar zetten?

groet,

Theo

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    In elkaar zetten lukt me ook, pas 3 keer gedaan de laaste week.
    Ik weet nu ook dat je van te voren de chemie afvoerslang op lekkage moet controleren
    Scheelt je weer een keer uit en in elkaar schroeven
    --Mike

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by mhulsman View Post
    Ik zal een stopbad gaan gebruiken om mijn fixeer te sparen. Na de Fix kan ik 4 maal spoelen. Ik denk dat 4 x spoelen op 2 minuten na de fixeer wel voldoende is om alle fixeer resten uit te spoelen.Mike
    Mike,
    Film zou ik toch iets langer spoelen. Minimaal 5 minuten is safe.
    harry

Release, the best you can do...

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin