Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,224   Posts: 1,532,637   Online: 898

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 19 of 19
    Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Huub View Post
    Je kunt de goede tijd even zelf bepalen: stukje aanloop?strook van een kleinbeeldfilm in een bakje fixeer leggen. Meet de tijd die het duurt eer de film helder is en verdubbel die.
    In mijn ervaring, kom je dan wel op erg korte tijden uit, die vaak ver onder de aanbevolen tijden liggen aangegeven door fabrikanten (zeg 3 ipv 5 minuten). En met name bij T-Max helpt het langer fixeren om van de roze dye-kleuren af te komen... met 5 minuten red je dat vaak niet. Ik weet niet of die algemene regel voor T-Max wel zo geschikt is wat dat betreft.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    In mijn ervaring, kom je dan wel op erg korte tijden uit, die vaak ver onder de aanbevolen tijden liggen aangegeven door fabrikanten (zeg 3 ipv 5 minuten). En met name bij T-Max helpt het langer fixeren om van de roze dye-kleuren af te komen... met 5 minuten red je dat vaak niet. Ik weet niet of die algemene regel voor T-Max wel zo geschikt is wat dat betreft.
    Het zelfde geldt voor de Fuji Acros 100.

groet,

Theo

Shooter
    35mm
    Mensen,

De T-Max 400 heb ik als volgt ontwikkeld:

- Ontwikkelen 6 minuten in Amaloco AM74.
    - Stopbad 1 minuut.
    - Fixeren 10 minuten.
    - 10 minuten goed spoelen en bij de laatste spoeling een beetje "Wetting Agent".
    - Daarna de film ophangen om te drogen.

Resultaat? Prima!

gr. Benny

Shooter
    4x5 Format
    Een kleine opmerking t.a.v. "goed spoelen" Wat vooral belangrijk is bij spoelen is temperatuur en tijd. Water van onder de 18 graden wordt zeer invectief. In de professionele afdrukcentrales wordt 1 vierkante meter RC papier gespoeld met 2,5 liter water ! Maar wel van 35 graden. Beter dan de kraan continu te laten open is 5 keer de tank te vullen met water van 20 graden en deze na 2 minuten leeg te gieten en opnieuw te vullen.

Shooter
    35mm
    Gary,

Ik zal jou methode eens proberen.

Zelf spoelde ik altijd met water van 20 graden celsius, waarbij bij de laatste spoeling een beetje Wetting Agent of afwasmiddel werd/wordt toegevoegd.

Maar ik sta altijd open voor suggesties, en zal daarom jouw methode een keer uitproberen.

gr. Benny

Shooter
    Medium Format
    Pas wel op te grote temperatuur schommelingen. Is niet goed voor de film.

groet,

Theo

Shooter
    35mm
    ilford geeft zelf de volgende methode
    staat oa beschreven in de documentatie van hp5+ fp4+ rapid fix
    We gaan uit van water van 20 graden

na ontwikkelen en fixeren

vul de tank doe het deksel er op en 5 keer omdraaien gooi hem leeg

vul de tank doe het deksel er op en 10 keer omdraaien gooi hem leeg

vul de tank doe het deksel er op en 20 keer omdraaien gooi hem leeg

nu is de film schoon
    werkt prima en snel

om kalk en andere vlekken te voorkomen baad je de film in gedemineraliseerd water.
    voeg een druppel wetta toe om druppelvorming te voorkomen.
    gebruik zo weinig mogelijk wetta het maakt de film vettig en trek dan juis stof aan.

hang de film op een stofvrije plaats te drogen.
    een natte film is kwetsbaar nooit afzemen oid

kroon

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Toen ik nog geen rotatiemachine had, heb ik altijd met het kiepen gewerkt. Mijn manier was:
    vul de tank doe het deksel er op en 10 keer omdraaien gooi hem leeg
    vul de tank doe het deksel er op en 20 keer omdraaien gooi hem leeg
    vul de tank doe het deksel er op en 30 keer omdraaien gooi hem leeg
    vul de tank doe het deksel er op en 40 keer omdraaien gooi hem leeg
    die heb ik mijzelf aangewend omdat de negatieven te slecht gespoeld werden op genoemde manier in drie stappen (5x, 10x, 20x).
    Er zijn tests in de handel, om te kijken of er nog fixeer achtergebleven is. Beter te veel spoelen dan te weinig.

Voeg zoveel wettingagent toe, als de verpakking voorschrijft.

Pas wel op te grote temperatuur schommelingen. Is niet goed voor de gelatine in de film.

Canon Benny noemt afwasmiddel. Nooit gebruiken. Er zitten stoffen in afwasmiddel die je niet op je film wilt hebben. Het is absoluut verkeerde zuinigheid, want wat kost nou wetting agent?

Gebruik geen afstrijktang, die kan vol verontreinigingen zitten van vorige keren. Beter is gewoon een stukje dubbelgevouwen keukenpapier.

Hang de film schuin op, het water loopt er af naar de punt, waar het gemakkelijker er af kan vallen (minder adhesie).
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    35mm
    Hoi Merlin,

Meestal gebruik ik Wetting Agent, maar met een druppeltje afwasmiddel heb ikzelf nog nooit problemen gehad. Wel moet ik erbij zeggen, de keren dat ik een druppeltje afwasmiddel gebruikte, was dat uit pure noodzaak.

Een afstrijktang heb ik het nog nooit op gehad. Veel te beschadigingsgevoelig.

Ik denk, dat iedereen zijn eigen methode prefereert, ook niets mis mee, doe ik ook, maar ik sta daarom wel open voor suggesties.

gr. Benny

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin