Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,202   Posts: 1,531,608   Online: 1136

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 19

Shooter
    35mm

Fixeer "Ilford Rapid". Hoelang?

Hoi,

Normaal gebruik ik altijd Almaloco als fixeer. Nu was deze niet meer op voorraad, en heb ik de "Ilford Rapid" fixeer gekocht, zonder eigenlijk verder te vragen aan de verkoper.

Met de Almaloco fixeerde ik meestal zo'n 10 minuten. Nu ik de "Ilford Rapid" als fixeer heb, weet ik niet hoelang ik moet fixeren met deze fixeer. Dus hoelang fixeren met de "Ilford Rapid" fixeer?

Kleinbeeld negatieven die ontwikkeld worden:

- Kodak T-Max 400
    - Ilford HP5 400

Bedankt alvast

gr. Benny

polyglot's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    12
    I'm not sure if I understand your question or if you understand English, but it looks like you're asking how long to put each film in Rapid Fixer. These are the times I use:
    - HP5: 4-5 minutes.
    - TMY2 ("TMAX 400"): 10 minutes.

Test with a small piece of undeveloped film, timing how long it takes to clear completely. Fix your film for twice as long as that:
    fix time = 2x clear-test time
    and discard your fixer when the clear-test time has doubled compared to when you first used it.

and care of babelfish:

I' niet zeker m als ik uw vraag begrijp of als u het Engels begrijpt, maar het kijkt als you' re lang vragend hoe om elke film in Rapid Fixer te zetten. Dit zijn the times I gebruik:
    - HP5: 4-5 minuten.
    - TMY2 (" TMAX 400"): 10 minuten.

Test met een reepje van onontwikkelde film, timing hoe lang het om duurt volledig te ontruimen. Bevestig tweemaal uw film voor zolang dat:
    bevestig tijd = 2x duidelijk-testtijd
    en verwerp uw fixeerstof wanneer de duidelijk-testtijd vergeleken heeft verdubbeld bij toen u het eerst gebruikte.

Shooter
    4x5 Format
    Almaloco X89 en Ilford Rapid zijn nagenoeg het zelfde. De tijden die je aangeeft passen bij de verdunning van 1 + 9

Shooter
    35mm
    Hoi,

Bedankt voor jullie antwoorden.

Inprincipe zou ik de fixeer tijd dan ook terug kunnen brengen naar 5 minuten, als ik een verhouding van 1 op 4 gebruik.

gr. Benny

Shooter
    Medium Format
    Benny

Let Op

T-max film dien je altijd 2 x langer te fixeren dan de HP 5 en soortgelijke films,zoals jezelf al aangaf
    ook al maak je de conc 1 + 4

Shooter
    35mm
    Ruud,

Maar goed dat je het even vermeldt hebt, want anders had ik 5 minuten gefixeerd. Nu heb ik het dus 10 minuten gedaan. De HP5 overigens wel gewoon 5 minuten. Ik had het zelf met die T-Max ook wel na kunnen gaan...

Persoonlijk heb ik ook altijd ondervonden dat wat langer fixeren dan op de gebruiksaanwijzing staat, opzich niet zoveel kwaad kan.

Bedankt.

gr. Benny
    Last edited by Canon Benny; 10-21-2009 at 11:04 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Medium Format
    Indien de Ilford Rapid gelijk is de aan Amaloco dan 1+4 = 1-2 min. Dan voldoet de 5 min voor de T-Max.
    Ik zelf doe voor Fuji Neopan Acros 100 (ook een grain) 1+7 => 9 min.

groet,

Theo

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Theo Bartelings View Post
    Indien de Ilford Rapid gelijk is de aan Amaloco dan 1+4 = 1-2 min. Dan voldoet de 5 min voor de T-Max.
    Nee, 5 minuten voldoet niet voor T-Max met Amaloco X-89 op 1+4 verdunning in mijn ervaring. Ik zou maar liever op safe spelen en de 10 minuten aanhouden voor T-Max.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Nee, 5 minuten voldoet niet voor T-Max met Amaloco X-89 op 1+4 verdunning in mijn ervaring. Ik zou maar liever op safe spelen en de 10 minuten aanhouden voor T-Max.
    Waarvan akte.
    Volgens de tabel van Amaloco leek het mij voldoende. Als de praktijk anders is sluit ik mij daarbij aan.

ggroet,

Theo

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Theo Bartelings View Post
    Waarvan akte.
    Volgens de tabel van Amaloco leek het mij voldoende. Als de praktijk anders is sluit ik mij daarbij aan.

ggroet,

Theo
    Je fixeertijd is bovendien afhankelijk van hoeveel films je al eerder in die fixeer ontwikkeld hebt. Je kunt de goede tijd even zelf bepalen: stukje aanloop?strook van een kleinbeeldfilm in een bakje fixeer leggen. Meet de tijd die het duurt eer de film helder is en verdubbel die.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin