Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,828   Posts: 1,582,100   Online: 985

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 17 of 17
    FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Nou, ik doe het anders altijd op 283,4 Kelvin.
    Brrrr, koud, geef mij maar 293,5 K heerlijk voor ZW

Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Klopt Guus, 10 graden celcius is een beetje koud.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Medium Format
    Hoe houden jullie een ontwikkeltank op temperatuur, als je hem in de handen moet hebben om te kiepen etc. Omgeving op 20°C houden?

Heeft een metalen ontwikkeltank dan een voordeel boven een kunststoffen (betere warmtegeleiding, maar misschien ook sneller afkoelen)?

WITZ's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Volgens mij maakt kunststof of metaal niet uit.
    Omgevingstemperatuur is belangrijker.
    Je kunt ook een teiltje nemen met ruim water op de juiste temperatuur en daar je ontwikkeltank inzetten. Je hebt dan minder last van afkoelen.
    Ikzelf houd het liefst de juiste omgevingstemperatuur aan. Ik zorg dat de ontwikkelaar de juiste temp heeft.
    Halverwege meet ik de temp nog een keer en verleng de tijd als die gezakt is met 10% per graad celsius.
    Amaloco gaf daarvoor altijd een verkortings/verlengingstabel.
    Overigens kun je zo'n schema ook vinden op:
    http://www.digitaltruth.com/devchart.php

Johan

Shooter
    35mm
    Dag Hoffie,

Ik heb zelf nog maar sinds een 10-tal maanden bezig (en ik draai nu ook niet zoveel "rolletjes" als de meesten hier, denk ik), dus ik heb maar een beperkte ervaring.
    Maar ik heb toch al ondervonden dat als je omgevingstemperatuur vooraan/rond de 20°C zit, dat je niet veel last gaat hebben met temperatuursverlies (of stijging). Ik werk zelf in een goed geïsoleerde zolderkamer en kan daar (op zeer warme dagen in de zomer na) die kamertemperatuur behouden zonder al te veel moeite (in de winter eventueel bijverwarmen). Een beetje zoals dat de meeste mensen hun leefruimtes op 19-21°C willen hebben,want het is nu ook niet zo dat ik mijn verwarming zo zit af te stellen dat de ruimte exact 20°c is (en richting de zomer zit die, zonder bijverwarmen uiteraard, meer vooraan de 20°C), initieël wilde ik gewoon ongeveer een kamertemperatuur hebben waar ikzelf het aangenaam vond om te werken, en laat dat nu net, met marge, rond de ontwikkeltemperatuur zijn.
    Mijn vloeistoffen breng ik op temperatuur, de plastieken ontwikkeltank heeft ook gewoon de omgevingstemperatuur, en zeker voor ontwikkeling van de negatieven in een ontwikkeltank gedurende minder dan 10 minuten, zakt (of stijgt) de temperatuur nauwelijks bij mij, zeker geen halve graad.
    Ook wanneer ik prints ontwikkel in een ontwikkelschaal, is mijn temperatuur nauwelijks gezakt of gestegen na anderhalf à twee uren werken (dat gaat dan over een halve graad ofzo).

Ik weet dat ik daar in het begin ook veel schrik voor had, maar dat is dus één van die dingen die me reuze zijn meegevallen. Maar het hangt natuurlijk dan ook af waar je ontwikkelt en wat voor jou een aangename omgevingstemperatuur is.

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Ik zorg dat het water op 20 graden is. De omgeving is op kamertemperatuur. Verder denk ik er niet over na. Werkwijze is hetzelfde en de negatieven zijn goed, mits goed belicht in de camera natuurlijk.
    Reality is whatever stays when you stop believing in it.
    allthingsanalogue.weebly.com
    darkroomninja.blogspot.com

k.hendrik's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    79
    schaf een huis aan, met vloerverwarming ! perfect

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin