Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,840   Posts: 1,582,483   Online: 870

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 17

Shooter
    35mm

Temperatuur... heel belangrijk!?

Ja natuurlijk!! hoor en lees ik overal.

Ik heb het dan over het ontwikkelen van Z/W film en papier.
    Volgens de meest gebruiksaanwijzingen dient dit op 20C te gebeuren en daar probeer ik me dan ook keurig aan te houden maar..
    Dat lukt lang niet altijd even goed. Aangezien ik niet bepaald Ansel Adams ben zijn er nog zoveel variabelen in mijn werkwijze dat ik nog niet kan zeggen hoe negatief dit in mijn resultaten doorwerkt.

Wat is julllie mening hierover. Hoe zwaar telt een graad meer of minder in het eindresultaat? En hoe houdt je de temperatuur het beste onder contole?
    Ik gebruik zelf een bad om de flessen/schalen enigszins op temperatuur te houden.
    En waar koop ik een fatsoenlijke thermometer?

Shooter
    4x5 Format
    Er is een groot verschil tussen ontwikkelen van film en papier.

Bij het ontwikkelen van film wordt het contrast bepaald door tijd en temperatuur. Met andere woorden als je de temperatuur niet goed onder controle houdt kun je geconfronteerd worden met allerlei problemen. Geen detail meer in je lichte of donkere partijen van je foto enz.

Papier wordt uitontwikkeld. Dat wil zeggen dat er een zo lange tijd gebruikt wordt dat de ontwikkeling gestopt is. Dan heeft het papier namelijk zijn maximale range bereikt, het diepste zwart waartoe het papier in staat is. Meestal wordt er dus een ruime marge in ontwikkeltijd genomen waarmee ook verschillen in temperatuur goed opgevangen worden. Ergo als je tussen de 18 en 25 graden blijft is er niets aan de hand.

Na het breken van een behoorlijk aantal glazen thermometers heb ik een paar jaar geleden een elektronisch ding bij Conrad besteld. Er is in het verleden een uitgebreide draad over welke thermometer geweest.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Voor film giet ik de ontwikkelaar op 20.5 graden in de tank. gedurende de ontwikkeling zal deze iets afnemen.
    Ik heb ook een electronische die op +/- .1 graad nauwkeurig is. let er wel op dat de nauwekeurigheid op +/- .1 staat en niet op +/- .5 mocht je er een willen zoeken....

Shooter
    35mm
    20.5 C.. ik hoop dat ik dat voor elkaar krijg.
    Ik ben blij dat het voor papier niet zo nauwkeurig hoeft want dat vind ik heel wat moeilijker constant te houden.
    Zal eens bij de Conrad gaan shoppen.

Hartelijk dank voor jullie respons!

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by HansE View Post
    20.5 C.. ik hoop dat ik dat voor elkaar krijg.
    Ik ben blij dat het voor papier niet zo nauwkeurig hoeft want dat vind ik heel wat moeilijker constant te houden.
    Zal eens bij de Conrad gaan shoppen.

Hartelijk dank voor jullie respons!
    Je kunt binnen zekere grenzen corrigeren voor temperatuurafwijkingen. 10% per graad is een aardige maat. Bij een ontwikkeltijd van 10 minuten, pak je ontwikkelaar die een halve graad te warm is op 9.5 minuten. Ik corrigeer zelf ook altijd voor een veel te warme doka in de zomer en een veel te koude in de winter, om de toename of een afname van de temperatuur van de ontwikkelaar te compenseren. Een halve minuut voldoet dan uitstekend.

Huub

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by Huub View Post
    Je kunt binnen zekere grenzen corrigeren voor temperatuurafwijkingen. 10% per graad is een aardige maat. Bij een ontwikkeltijd van 10 minuten, pak je ontwikkelaar die een halve graad te warm is op 9.5 minuten. Ik corrigeer zelf ook altijd voor een veel te warme doka in de zomer en een veel te koude in de winter, om de toename of een afname van de temperatuur van de ontwikkelaar te compenseren. Een halve minuut voldoet dan uitstekend.

Huub
    Ga ik zeker ook proberen, bedankt!

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by HansE View Post
    Ga ik zeker ook proberen, bedankt!
    Of je nu op 19.5° werkt of op 20,5° maakt niet uit belangrijk is dat je consequent bent: altijd dezelfde thermometer, het zelfde water enz. We doen hier niet aan rocket science.

gr. Marc
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest View Post
    We doen hier niet aan rocket science.
    Nou, ik doe het anders altijd op 283,4 Kelvin.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Als je een beetje serieus er mee bezig bent heb je natuurlijk al een draadloze temperatuur sensor in je ontwikkeltank ingebouwd en laat je een computer, tijdens het ontwikkel proces ,de integraal van de tijd temperatuur bepalen. Zodoende direct de ontwikkeltijd aan te passen. Daarbij verzamel je de historie van meetgegevens en gekoppeld met de metingen van de omgevings temperatuur kun je na verloop van tijd ook de samenstelling van de ontwikkelaar aanpassen aan de te verwachten temperatuur curve. Niet alle ontwikkelstoffen reageren gelijk op temperatuur en moet je afhankelijk van de temperatuur de verhouding ontwikkelstoffen aanpassen.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Volgens mij volgt Harry de methode van Garry. Je hebt ook apparaten die de temperatuur meten en het proces aanpassen aan de temperatuur van de inhoud. Bijvoorbeeld de TAS. Maar je hebt ook apparaten die zinniger zijn. Neem een rotatiemachine als de CPP2 of luxer en je hoeft er nooit meer bij stil te staan.

Heiland TAS

Jobo CPP2

Je kunt het natuurlijk ook aan het toeval overlaten. Maar neem dan in ieder geval veel vloeistof, want dat koelt minder snel af.
    Of neem als Gary genoeg pillen en je ziet het verschil toch niet. :o
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin